استاندار سیستان و بلوچستان گفت: باید بستر مناسب برای صادرات و واردات با هزینه کم و در زمان مناسب فراهم شود.

بستر مناسب برای صادرات و واردات با هزینه کم فراهم شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، موهبتی  استاندار سیستان و بلوچستان و احمد رشاد پوپل رئیس عمومی گمرک جمهوری اسلامی افغانستان دیدار کردند.

احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در این دیدار اظهار داشت: اصل ارتباط تجاری صحیح یک رابطه برد - برد بوده که به عصر طلایی معروف است.

او بیان کرد: در تجارت موانع زیادی وجود دارد که بخشی قانونی و بخشی غیر قانونی است و بخش دیگری را انسان‌های فرصت طلب و منفعت‌طلب ۲ کشور به وجود می‌آورند که باید سعی در رفع موانع شود و تجارت سالم رونق گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان از گمرک ایران و افغانستان به عنوان مرزبانان و پلیس اقتصادی ۲ کشور نام برد.

او افزود: گفتمان و گفت و گوی ۲ طرفه در ارتباطات می‌تواند به رفع موانع کمک کند و باید در مبادلات اقتصادی منافع ایران و افغانستان حفظ شود.

موهبتی از مرز‌ها به عنوان یک فرصت بی بدیل و استثنایی برای تامین منافع مردمان ایران و افغانستان یاد کرد و افزود: هم اینک یک مرز رسمی فعال و ۲ مرز مصوب داریم که باید فعال شود.

او گفت: بستر فعالیت‌هایی که مورد تقاضای ایران و افغانستان است باید فراهم شود و زیرساخت‌های لازم برای تسهیل گری در امر تجارت با حفظ ایجاد قوانین انجام شود و به نسبت مزیت ها، توافق‌ها و منفعت ها، هر ۲ کشور هزینه کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان پیشنهاد نصب ایکس ری با نظارت طرفین و با سرمایه گذاری بخش خصوصی را مطرح کرد و اظهار داشت: بد تصمیمی، بی تصمیمی و دیر تصمیمی منافع هر ۲ کشور را به خطر می‌اندازد و تصمیم به موقع و درست منتج به تسهیل گری در روابط دو سوی مرز می‌شود.

او افزود: انسداد راه؛ رسیدن به هدف نیست و باید بستر مناسب برای صادرات و واردات با هزینه کم و در زمان مناسب انجام شود و ما معتقد به تسهیلگری و ایجاد زیرساخت‌ها و تبادل کالا‌های با کیفیت هستیم.

موهبتی از مواد مخدر به‌عنوان مقوله‌ای که در دنیا همه معتقد به مبارزه با آن هستند نام برد و گفت: جمهوری اسلامی هر ساله تعداد فراوانی شهید در راه مبارزه با مواد مخدر دارد که باید جلوی این قاچاق خانمانسوز گرفته شود.

او ضمن تاکید بر بسته شدن گذر‌های مرزی و فعالیت بازارچه‌ها گفت: در خصوص بازارچه گمشاد که مصوبه دولت نیز است باید با مذاکره و توافق در راستای تامین منافع و نظرات ۲ طرف همدیگر را قانع و تجارت را از طریق بازارچه‌های مرزی رسمی دنبال کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: معبر‌های قانونی باید باز و در مرز کشور نظم به وجود آید.

او از چابهار به عنوان راه نجات افغانستان نام برد و گفت: باید زیرساخت‌های لازم نظیر راه و راهآهن برای سرعت بخشیدن به امر تجارت فراهم شود.

موهبتی از آموزش به عنوان یک مقوله ضروری یاد کرد و افزود: تبادل آموزشی می‌تواند کمک کند که از زیرساخت‌های فنی هم بهتر استفاده کنیم و قوانین بین المللی نیاز به آموزش دارد.

او یکی دیگر از موارد حائز اهمیت را کار‌های مشترک تجاری توسط بخش خصوصی عنوان کرد و اظهار داشت: کار‌های مشترک تجاری به کاهش هزینه‌ها کمک کرده و منفعت ۲ کشور را بیشتر تامین می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان به فراهم بودن ترانزیت کالا‌های کشور‌های همسایه از طریق اروپا و کشور‌های عربی اشاره کرد و گفت: گمرک تمهیدات لازم را فراهم می‌کند و لازم است در آینده خط ریلی و راه‌آهن از کشور چین به ایران راه اندازی تا منافع سه کشور چین، افغانستان و ایران تامین شود.

او همچنین به اقامت قانونی تجار کشور همسایه اشاره کرد و افزود: تجار با شرایط خاص می‌توانند اقامت بگیرند، اما باید رفت و آمد آنان در گرو قانون باشد.

موهبتی همچنین خواهان ادامه نشست‌ها به صورت ماهانه بین گمرک ایران و افغانستان برای رفع موانع شد.

انتهای پیام/ع

ایجاد بستر مناسب برای صادرات و واردات با هزینه کم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار