با بررسی کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها مشکلات طرح‌های آبخیزداری کشور در همدان بررسی و اصلاح می‌شود.

اصلاح طرح‌های آبخیزداری و تهیه آمار‌های دقیق‌تر در کشور/ اختصاص ۳۱ میلیارد تومان اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی به طرح‌های آبخیزداری استان همدانهوشنگ جزی، مدیر دفتر اداره کل آبخیزداری و حفاظت خاک، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،گفت: در این گردهمایی اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان خبره از استان‌های تهران، آذربایجان غربی، کردستان، یزد، خوزستان، کردستان و همدان با هم فکری مشکلات حوزه‌های آبخیز، راهکار‌ها و تجارب خود در طرح‌های آبخیزداری بین المللی بررسی می کنند.

وی با بیان اینکه ایستگاه مطالعاتی آبخیزداری روستای گنبد استان همدان یکی از ایستگاه‌های مهم و موفق کشور در طرح‌های آبخیزداری است افزود: بهبود عملکرد طرح‌های آبخیزداری، افزایش حفاظت از منابع آب و خاک و پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌ها از اهداف برگزاری این گردهمایی دو روزه  است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان هم در این گردهمایی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری بعد از خسارات بالای سیل امسال گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری علاوه بر مهار بخش زیادی از سیلاب‌ها و بارش‌های رگباری ،  آب بیشتری هم در خاک نفوذ می‌کند.

اسفندیار خزایی با اشار ه به اینکه ۱۱ ایستگاه معرف زوجی در مراتع کشور از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور فعال هستند افزود: در این ایستگاه‌ها دو منطقه با شرایط یکسان اقلیمی در نظر گرفته می‌شود و در یکی از آن‌ها ایستگاه‌های هوا شناسی، آبخیزداری و هیدورلیکی مستقر می‌شوند و طرح‌های آبخیزداری برای کنترل و مهار سیلاب‌ها و افزایش پوشش گیاهی را اجرا می‌کنیم و با منطقه مشابه که هیچ تغییر آبخیزداری نداشته است از نظر زیست محیطی و نفوذپذیری آب مقایسه می‌شود.

وی از اختصاص ۳۱ میلیارد تومان اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی به طرح‌های آبخیزداری استان همدان خبر داد و گفت: تا پارسال ۱۷ حوزه آبخیز در استان وجود داشت که امسال به ۲۱ حوزه افزایش یافت و امسال این اعتبار اختصاص یافته به استان در این حوزه‌ها هزینه می‌ شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ،آبخیزداری را مهمترین راهکار مقابله با خشکسالی، فراهم کردن زمینه رونق تولید، توسعه اقتصادی و اجتماعی، کنترل روان آب‌ها و تقویت سطح آب سفره‌های زیرزمینی دانست و گفت: حدود نیمی ازمساحت استان همدان را اراضی ملی تشکیل می‌دهد که شامل ۴۳ هزار هکتار جنگل طبیعی، اراضی جنگلی ودست کاشت و ۸۲۲ هزار هکتار مرتع است.

خزایی از اجرای طرح مطالعاتی طرح‌های آبخیزداری در ۶۹۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۲۹۰ هزار هکتار خبر داد و گفت: همدان از استان های پیشرو اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور به شمار می‌رود و ظرفیت اجرای طرح‌های آبخیزداری بیشتری را دارد.

انتهای پیام/ا

اختصاص ۳۱ میلیارد تومان اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی به طرح‌های آبخیزداری استان همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.