وزیر امور خارجه گفت: هنوز درباره سهم ایران از بستر و زیر بستر دریای خزر در «کنوانسیون جامع حقوقی دریای خزر» به نتیجه نرسیدیم.


درباره سهم ایران از بستر و زیر بستر دریای خزر به نتیجه نرسیدیم/ تصمیم‌گیری نهایی با مجلس استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهم ایران از بستر و زیر بستر دریای خزر در رژیم حقوقی این دریا چند درصد است اظهار کرد: اگر به تاریخ معاصر دقت کنیم می‌بینیم تنها حکومتی که در آن حتی یک وجب از خاک کشورمان مورد مذاکره قرار نگرفته جمهوری اسلامی ایران است، در حالیکه در سلسله‌های پادشاهی گذشته می‌بینیم که قسمت‌هایی از ایران جدا شده است.

بیشتر بخوانید: سه نماینده مجلس از پاسخ‌های ظریف قانع شدند 

وی افزود: علی رغم جنگ تحمیلی و فشار‌های فراوان حتی یک وجب از خاک ایران جدا نشده و این امر افتخار بزرگی برای رهبر و مردم ایران است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: جمهوری اسلامی از ابتدای فروپاشی دولت شوروی همه تلاش خود را برای حفظ منافع ایران در دریای خزر به کار برد و بنده در دهه ۷۰ که اولین اجلاس مدیران حقوقی دریای خزر بود و به مدت ۲۱ ماه طول کشید تلاش کردم تا حق جمهوری اسلامی ایران محفوظ بماند.

ظریف گفت: در طول این ۲۱ سال پروتکل‌های مختلفی پیرامون حفاظت از محیط زیست دریای خزر مطرح شده است و این مذاکرات در سال ۹۵ مراحل نهایی خود را طی کرد.

وی بیان کرد: این کنوانسیون در سال ۹۷ و بعد از تأیید شورای عالی امنیت ملی امضاء شد، لذا برای تأیید نهایی حتماً آن را به مجلس ارائه خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: به دلیل اینکه سواحل دریای خزر در محدوده ایران مناسب نبوده و صاف است، تأکید کرد: این خط مبدأ باید مورد توافق همه باشد و به صورت ویژه در ماده یک این کنوانسیون عنوان شده که کشور‌هایی که ساحل آن‌ها در موقعیت نامناسبی قرار دارد باید از شرایط ویژه‌ای برخوردار باشند و به صراحت گفته شده که این بند متعلق به ایران است لذا همین مسائل کافیست تا این کشور‌ها نتوانند بدون حضور ما هیچ تصمیمی بگیرند.

ظریف ادامه داد: وضعیت حقوقی دریای خزر دو جانبه نیست و ۵ کشور در آن حضور دارند، اما ما توانسته‌ایم در این کنوانسیون بندی را درج کنیم که نتوانند بدون ما تصمیم بگیرند.

وی تصریح کرد: سیاست ما، سیاست نزدیکی با همسایگان و داشتن رابطه خوب با آن‌هاست، اما ضمن ادامه این ارتباط خوب تأکید می‌کنم که ما درباره تمامیت ارضی از سوی جمهوری اسلامی با هیچ کسی تعارف نداریم و حاضر نیستم حتی از یک وجب از خاک خود بگذریم و از آن صیانت خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ضمن اینکه همه طرفین ملزم شده‌اند که خلاف کنوانسیون اقدامی انجام ندهند، اما ما تصمیم گرفته‌ایم که تا زمان تعیین خط مبدأ کنوانسیون ارائه نشود، اما در نهایت تصمیم نهایی با مجلس خواهد بود.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: روابط بین الملل بر اساس اعتماد نیست، بلکه بر اساس حمایت از منافع ملی بوده و ما هیچ‌گاه منافع ملی‌مان را به هر دلیلی به حراج نمی‌گذاریم، هیچ کشوری هم نمی‌تواند چشم طمع داشته باشد. ایران با کشور‌هایی که با ما دشمنی نمی‌کنند رابطه خوب برقرار کرده و با روسیه نیز رابطه راهبردی و دوستی داریم.

وی تاکید کرد: هیچ‌کس برای منافع ملی ما دل نمی‌سوزاند، ما در مذاکرات تمام موارد مرتبط با منافع ملی را در نظر گرفتیم، موضوع محیط زیست نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا در کنوانسیون تأکید کردیم، تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی منوط بر تصویب پروتکل الحاقی است.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: امنیت دریای خزر به ۵ کشور ساحلی سپرده شده و این به معنای حضور بدون اجازه نیرو‌های دریایی سایر کشور‌ها تا ساحل ایران نیست، در واقع این کنوانسیون اجازه نمی‌دهد سایرین بدون اجازه وارد آب‌های سرزمینی و حتی وارد مرز ۱۵ مایلی ما شوند، کنوانسیون با چشم باز امضا شده است، علیرغم تبلیغات سلطنت‌طلبان در رژیم گذشته که حتی یک کشتی ایرانی تا مرز حسین قلی آستارا نرفته است، مشاع بودن نیز مبنای حقوقی ندارد، زیرا در دریای سرزمینی و منطقه ویژه کشور‌های ساحلی دارای حق مالکیت و حق ویژه ماهیگیری هستند بنابراین بحث ۵۰ درصد هیچ‌گاه در کنوانسیون نیامده و این حق را برای هیچ‌کدام از طرفین ایجاد نکرده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها حکومتی است که در تاریخ معاصر ایران یک وجب از سرزمین را علی‌رغم فشار‌ها از دست نداده است، در مورد موضوع بستر و زیربستر نیز واقعیت مسئله را روشن کرده، بین قزاقستان و روسیه درباره قسمت شمالی توافقی صورت گرفته است، اما ما اجازه ندادیم درباره محیط جنوبی که به ایران هم مربوط است توافق یا اکتشافی انجام شود البته با آذربایجان به توافقاتی رسیدیم و موضوعات را با ترکمنستان هم مطرح کردیم.

ظریف تاکید کرد: در دولت جمهوری اسلامی ایران تمامیت ارضی و سرزمینی به عنوان امر مقدس مورد تأکید رهبری، نمایندگان، ریاست جمهوری، شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه است و ذره‌ای هم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. مذاکرات درباره دریای خزر در زمان اوج قدرت جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است، با این حال ما معتقدیم امروز نیز در حوزه میدانی و بین‌المللی در اوج قدرت هستیم، آمریکا علی‌رغم هزینه‌های بسیاری که کرده است، اما در تمامی عرصه‌های بین المللی محکوم است و هر جلسه‌ای که تشکیل می‌دهد در نهایت خود محکوم می‌شود، آمریکا با استفاده از مزیت اقتصادی که دارد همه کشور‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد که در نهایت استفاده بیش از حد از این اهرم نیز منجر به بی تاثیر شدن آن خواهد شد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: کنوانسیون پس از تعیین خط مبدا قطعاً باید مورد نظر مجلس قرار گیرد و اگر دوستان آن را نپذیرند ما به ۴ کشور مصوبه مجلس را اعلام خواهیم کرد هر چند شرایط خوبی نخواهد بود، اما مجلس تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
سخنگو باید سخن دان هم باشد.آقای سخنگووو
آخرین اخبار