نماینده آستانه اشرفیه گفت: دریای خزر اهمیت بسیاری برای افکار عمومی دارد، اما گویا این مسئله اولویت برای کشور محسوب نمی‌شود.

دریای خزر اهمیت به سزایی برای افکار عمومی دارد/ به نظر می‌رسد که مسئله خزر یک اولویت در کشور محسوب نمی‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد حسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در جلسه علنی امروز مجلس و در سوالی از وزیر امور خارجه درباره سهم ایران از بستر و زیر بستر دریای خزر در رژیم حقوقی این دریا، اظهار کرد: مسئله امنیت کشور اهمیت ویژه‌ای برای افکار عمومی دارد و مردم نسبت به دریای خزر و آینده آن نگران هستند.

وی افزود: زمانی که کنوانسیون دریای خزر در قزاقستان به امضا رسید حساسیت‌های زیادی ایجاد شد و باعث شده که رسانه‌های بین المللی بیشتر به آن بپردازند.

قربانی ادامه داد: در حال حاضر اصلی‌ترین مسئله چالش انگیز موضوع حقوقی دریای خزر است و باید به الزامات ژئوپولوتیکی آن توجه کرد، اما به نظر می‌رسد که دریای خزر هنوز در کشور ما یک اولویت تلقی نمی‌شود.

قربانی گفت: در این کنوانسیون تعیین شده تا منافع همه کشور‌ها حفظ شود، اما در مسائلی مانند موضوعات زیست محیطی ابهاماتی دارد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه تاکید کرد: در حوزه زیست محیطی آلودگی کشتی‌ها، حفاری‌ها، فعالیت‌های صنعتی محیط زیست این دریاچه را تخریب می‌کند و به دلیل شیب این دریاچه به سمت ایران بیشتر این آسیب‌ها متوجه کشورماست.

وی ادامه داد: در خزر تعارض منافع وجود دارد، آیا این امر موجب فرسایش منافع ملی ما نمی‌شود؟ برخی کشور‌ها تلاش می‌کنند توان نظامی ناوگان خود را تا حد ممکن افرایش دهند و دیپلماسی زمانی موفق خواهد بود که در زمان خودش فعال باشد.

قربانی با اشاره به کنوانسیون فوق تصریح کرد: پذیرش این تقسیم بندی باعث افزایش تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد و باور دارم که توافق اخیر تامین کننده امنیت ملی و تمامیت ارضی ما نیست مگر اینکه اصلاحاتی در آینده در آن صورت بگیرد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه گفت: امروز باید بدانیم که جمهوری اسلامی به منافع خود حساس است نزدیک به ۲۵ میلیارد بشکه نفت در دریای خزر وجود دارد و این تنها ایران است که هیچ تولیدی از گاز این دریاچه ندارد، لذا در تعیین مالکیت منابع باید معیار قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار