نگاهی به نمایشگاه نقاشی متفاوت یک هنرمند فیلیپینی که در روز ملی استقلال این کشوربرگزار شده است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در جنوب شرقی آسیا و در غرب اقیانوس آرام کشوری هست به نام فیلیپین که کمتر از ۱۰ درصد جمعیتش مسلمان هستند. اگر دو سال پیش گروهک تروریستی داعش در جنوب این کشور و در شهر ماراوی بحرانی خونین برپا کرده، احتمالا برایمان حیرت‌بدانیم انگیز خواهد بود که شبه‌نظامیان وابسته به داعش به یک کشور مسیحی حمله کرده و حیرت‌انگیزتر خواهد بود اگر بدانیم غیرنظامیانی از آیین‌ها و مذاهب مختلف در حملات انتحاری این گروهک تروریستی جان سپردند و جنایات بسیاری در شهر ماراوی رخ داد.

داعش از زاویه چشم‌بادامی‌ها!

داعشی‌ها پس از حمله به شهر ساختمان‌ها را ویران کردند، رئیس پلیس شهر را گردن زدند و کشیش‌های کاتولیک را به اسارت گرفتند. در پایان پرچم‌های سیاه داعش را در ماراوی برافراشتند. نیرو‌های مشترک ارتش و پلیس فیلیپین و همین‌طور بسیاری از غیرنظامیان در مقابل نیرو‌های داعشی مقاومت کردند و درگیری مسلحانه شدیدی در گرفت. این درگیری که بین نیرو‌های امنیتی دولت فیلیپین و شبه‌نظامیان مائوته و گروه‌های جهادی سلفی ابوسیاف رخ داد، رنج بسیاری به مردم فیلیپین تحمیل کرد و اگر چه بعد از ۱۴۸ روز مقاومت به پیروزی بر داعش ختم شد، اما تاثیرش را برای همیشه در تاریخ و فرهنگ و هنر این کشور باقی گذاشت؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها نمایشگاهی است که اخیرا توسط یک نقاش فیلیپینی در لابی وزارت خارجه این کشور برگزار شده بود.

درباره هنرمند نقاش چه می‌دانیم؟

نِمیزیو میراندا متولد ۱۴ فوریه سال ۱۹۴۹ است؛ یعنی ۷۰ سال دارد و علاوه بر این‌که یکی از هنرمندان سرشناس فیلیپین محسوب می‌شود، او را پدر رئالیسم تصویری فیلیپین نیز می‌دانند. البته میراندا فرزندی به نام میکه میراندا دارد که او نیز در زمینه هنر فعالیت می‌کند، اما در شاخه هنر مدرن.

این هنرمند طی سال‌های فعالیتش به عنوان نقاش و مجسمه‌ساز برای خود اعتباری در زمینه هنر‌های تاریخی فراهم آورده و بخش‌های بسیاری از تاریخ کشورش را به تصویرکشیده است.

او از پنج سالگی نقاشی را شروع کرده و در ۱۵ سالگی اولین جایزه بین‌المللی‌اش را از مسابقه‌ای در هند دریافت کرده است. میراندا تا مقطع دکتری هنر‌های زیبا تحصیل کرده و مدرکش را سال ۱۹۷۰ از دانشگاه سانتو توماس فیلیپین دریافت کرده است. او سال ۱۹۶۸ استودیوی شخصی خود را در خیابانی شلوغ با مغازه‌های عتیقه و گالری‌های نقاشی راه‌اندازی کرد که در شکل‌گیری سبک هنری این نقاش تاثیر قابل توجهی داشت.

در آثار او می‌توان علاقه به تاریخ ملی و قدرت مردم را دید. او تاکنون بیش از ۵۰ نمایشگاه انفرادی در کشور‌های مختلف جهان داشته که از آخرین نمایشگاه‌های او می‌توان به نمایشگاهی همزمان با راه‌اندازی موزه ارتش فیلیپین در ماه مارس سال گذشته میلادی اشاره کرد.

میراندا نه‌تن‌ها یک مدرسه هنری تاسیس کرده و یک کافه هنری دارد، بلکه زمانی رئیس شورای گردشگری زادگاهش آنگونیو نیز بود.

درباره نمایشگاه هنرمند فیلیپینی چه می‌دانیم؟

در لابی وزارت خارجه فیلیپین، نقاشی‌های نِمیزیو میراندا -که یکی از هنرمندان سرشناس این کشور است-به نمایش درآمد. این نمایشگاه با نام «ماراوی در نگاه یک هنرمند» پاسداشتی بود برای مقاومت مردم ماراوی در برابر حمله‌ها و ویرانگری‌های گروهک تروریستی داعش.

البته برنامه‌ریزی برای نمایشگاه طوری انجام شد که همزمان باشد با صد‌و‌بیست‌و‌یکمین سالگرد استقلال فیلیپین بعد از سال‌ها که مستعمره اسپانیا و آمریکا بود. در این نمایشگاه کارکنان مسلمان وزارت خارجه فیلیپین و معاون وزیر خارجه نیز حضور داشتند. معاون وزیر خارجه فیلیپین در امور راهبردی و سیاستگذاری، مجموعه آثار این نمایشگاه را ستود و آن را تصاویری برای ثبت تاریخ دانست؛ آثاری که نه‌تن‌ها قهرمانی و مقاومت مردم و نیروی مسلح در شهر ماراوی را ثبت کرده‌اند، بلکه جنبه آموزشی و الهام‌بخشی هم دارند. او درباره این هنرمند گفت: ما از میراندا سپاسگزاریم که هنرش را در خدمت ادای دین به سربازان وطن قرار داده و در خدمت به کشورش استمرار ورزیده است.
نقاشی‌های این هنرمند، شهروندان بی‌گناه را نمایش می‌دهند که در محاصره بودند و نیز تصویرگر قهرمانی‌های سربازان فیلیپینی است که برای وطن جنگیده‌اند.

در این نمایشگاه چه آثاری به نمایش درآمد؟

چند نمونه از آثار نمیزیو میراندا را که در نمایشگاه اخیرش به نمایش درآمده اینجا می‌بینید و همان‌طور که واضح است، نقاشی‌های او انعکاسی از حماسه‌های مردم در شهر ماراوی محسوب می‌شود؛ این نقاشی‌ها نه تنها تلاش سربازان و نیرو‌های نظامی را نشان می‌دهد، بلکه انعکاسی از فداکاری‌های مردمی است که در محاصره داعشی‌ها قرار گرفته بودند.

سربازانی که به سپر‌های انسانی بدل شده، دست‌هایی که برای دعا به آسمان رفته و آغوش‌های بدرقه و همراهی و همدلی مردم و نظامیان از مهم‌ترین پیام‌های بصری آثار میرانداست. در این نقاشی‌ها می‌توان به وضوح شهروندان مسلمان ماراوی را دید که از نگاه هنرمند مسیحی نقاشی شده‌اند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار