۷۰ درصد زردی کودکان به دلیل باور‌های غلط و عوامل محیطی و ۳۰ درصد به دلیل عوامل پاتولوژیک است که به راحتی توسط پزشک قابل پیشگیری و درمان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حجت الله احتشام منش پزشک فوق تخصص نوزادان گفت: زردی یا ایکتر، بیماری است که در نوزادان به طور مستقیم یا غیرمستقیم بروز می‌کند و ممکن است ناشی از بیماری‌های کبدی و یا ثانویه به لیز بیش از حد گلبول‌های قرمز باشد.

احتشام منش افزود: ناسازگاری‌های خونی بین مادر و نوزاد، زایمان سخت، سابقه تعویض خون مادر و یا بستری فرزند قبلی از دلایل ایجاد زردی به شمار می‌رود.

وی بر جدی گرفتن و پیگیری زردی نوزاد در روز نخست تولد تاکید کرد و اظهار داشت: زردی که از ناحیه ناف نیز بگذرد خطرناک است و باید جدی گرفته شود.

وی به تصور اشتباه عموم در خصوص مصرف ترنجبین اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از افراد به طور اشتباه تصور می‌کنند، ترنجبین در پیشگیری از زردی نوزادان موثر است، این در حالی است که ترنجبین جاذب آب است و بدن را با کم آبی مواجه می‌کند.
پزشک فوق تخصص نوزادان قنداق کردن را در بروز زردی موثر دانست و عنوان کرد: قنداق کردن علاوه بر ایجاد در رفتگی لگن باعث بسته شدن منافذ پوستی، از دست دادن آب بدن و افزایش احتمال ابتلا به زردی نوزادان می‌شود.

احتشام منش افزود: مصرف شیرخشت، ترنجبین، آب قند، آب انار نه تنها درصد ابتلا به زردی را کاهش نمی‌دهد بلکه ممکن است زمینه آن را فراهم فراهم آورد.

انتهای پیام/ ر

۷۰ درصد زردی کودکان به دلیل باور‌های غلط و عوامل محیطی است

برچسب ها: نوزدان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.