کرمانشاه امسال در تدارک مهری است که از مدارس زلزله زده و کانکسی خبری نباشد و همه مدارس بازسازی شده باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، حدود دو سال از زلزله مهیب آبان ماه ۹۶ گذشته و خاطرات تلخ آن اگرچه کمرنگ شده ، اما تا سال‌ها از ذهن و قلب‌ها پاک نخواهد شد.

در جریان این زلزله سقف خانه‌ها آوار شدند و بسیاری از هم وطنان جان باختند. در یک لحظه همه چیز زیر و رو شد، مغازه‌ها، خانه‌ها، مدارس و اکثر اماکن از این حادثه در امان نماندند.

زلزله شبانه رخ داد و هوشیاری خانواده‌ها باعث کاهش تلفات شد، حادثه‌ای که اگر صبح اتفاق می‎افتاد، با حجم عظیم کودکان و نوجوانان مدرسه رفته، تلفات را چندین برابر می‌کرد.

در میان ویرانی‌ها مدارسی بودند که ایستادند و پایگاهی برای  امدادرسانی به زلزله  زدگان  شدند و خود پناهی بودند در میان حجم آوار‌ها. 

آوار امیدها / مدرسه ها تخریب شدند اما آوار نشدند

به سمت یکی از همین مدارس راهی شدیم، با محمد یکی از هزاران کودک زلزله زده به گفتگو نشستم، سخت سخن می‎گفت خیلی سعی کردم بدون آنکه باعث آزردگی‎اش شوم حال و هوای آن روزها را با زبان شیرینش برای ما بگوید.

محمد حالا ده سال دارد و کلاس چهارم ابتدایی است خاطرات دلهره و استرس  روز‌های زلزله را به یاد می‌آورد وقتی از او راجع به آن روز‌ها می‌پرسم،  با شیطنت‌های  کودکانه از پاسخ دادن تفره  می‎رود، انگار حتی یادآوری آن روزها را هم دوست ندارد. فقط در جمله ای  می‎گوید من در آغوش مادرم بودم، پای من بر اثر ریزش  آوار شکسته بود و گریه می‎کردم ، ترجیح دادم دنیای کودکانه‎اش را با تلخی‎های گذشته تیره نکنم صحبت‎هایم را در میان  لبخندش گم کردم.

به سراغ آقای مرادیان رفتیم، معلم محمد است که روزهای زلزله را به خوبی به یاد می‎آورد، می‎گوید: برای همه روزهای سختی بود، آژیر آمبولانس‎ها، گریه و شیون مادران، گردوخاکی که از رفت و آمدهای زیاد بر چهره‎ها نشسته بود، بیمارستان‎ها مملو از زخمی  بود. هر کسی با  کودک مجروحش به سمت بیمارستان می‎دوید نیروهای امدادی نیز  در حال کمک به مصدومان بودند.

آوار امیدها / مدرسه ها تخریب شدند اما آوار نشدند
لحظه ای سکوت می‎کند به دور دست خیره می شود و می‎گوید: گفتن این حرف‎ها حالا آسان شده، باید آن روز اینجا می‎بودی و می‎دیدی که همه چیز زیر و رو شد.

آقای مرادیان گفت: تا دو هفته مدارس تعطیل بودند، بعد از دو هفته به والدین فراخوان دادیم که دانش آموزان را برای ادامه تحصیل به مدرسه بیاورند. مادران آن چنان دلهره  داشتند که  نکند باز اتفاقی بیافتد بعضی‎هایشان تا پایان ساعت آن جا می‎ماندند تا کودکشان را تنها نگذارند.

او ادامه می دهد: مدرسه که نبود ابتدا کانکس داشتیم و دانش آموزان چند مدرسه ادغام شده بودند و سه شیفت بودیم. سوز سرما کودکان را در کانکس اذیت می‎کرد، بعدها برایمان بخاری آوردند و اوضاع کمی بهتر شد.

از آقای مرادیان پرسیدم آیا در بین دانش آموزانتان جای کسی خالی بود؟ گفت: خوشبختانه در کلاس ما بچه‎ها همه بودند، اما یکی از دانش‎آموزان کلاس اول متاسفانه به همراه خانواده‎اش در این حادثه تلخ  فوت کردند و تا مدت ها این مسئله را از دوستانشان پنهان کردیم، اما وقتی هم کلاسی‎هایش متوجه شدند غم فراوانی آن‎ها را در برگرفت و بی اختیار اشک می ریختند.

او می‎گوید:  پس لرزه ها تا مدت ها ادامه داشت با هر بار وقوع این زلزله ها ترس و وحشت همه دانش آموزان را فرا می‎گرفت.

آوار امیدها / مدرسه ها تخریب شدند اما آوار نشدند

افتتاح ۷۲ مدرسه در مهر ماه ۹۸

نظری مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه در گفت‎و‎گو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: در زلزله آبان ماه ۹۶ ، ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس آسیب دید که شامل ۵۳ مدرسه روستایی و ۲۵ مدرسه شهری بود. تحویل مدارس روستایی سال ۹۷ به اتمام رسید و از ۲۵ مدرسه شهری ۱۲ مورد به اتمام رسیده و ان شالله مابقی هم تا مهرماه تحویل خواهد شد.

او بیان کرد: بعد از زلزله به همت خیرین و اعتبارات دولتی بالغ بر ۱۹۰ فضای آموزشی جهت ساخت در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۷۳ مدرسه تحویل شده است.
آوار امیدها / مدرسه ها تخریب شدند اما آوار نشدند
نظری با اشاره به افتتاح ۷۲ مدرسه با ۳۸۹ کلاس درس در سطح استان کرمانشاه در مهرماه ۹۸، افزود: از این تعداد ۵۱ مدرسه در شهرستان‎های زلزله زده  افتتاح می‎شود.

او ادامه داد: در استان کرمانشاه ۳۹۰۰ فضای آموزشی داریم که یک سوم این فضاهای آموزشی نیاز به مقاوم سازی و یا تخریب و بازسازی دارند. باید از ظرفیت خیرین برای نوسازی و مقاوم‌سازی این مدارس استفاده شود، همانطور که تاکنون شاهد فعالیت خدا پسندانه آنان بودیم، امیدواریم از این پس نیز در تعاملات بیشتر موفق به بازسازی دیگر مدارس شویم.

آوار امیدها / مدرسه ها تخریب شدند اما آوار نشدند

آماده سازی مدارس برای ورود دانش آموزان در مهرماه 

یزدانپناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه  در گفت‎و‎گو با خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  گفت: برنامه ریزی شده تا شروع فصل سرما، در تمام روستاهای گازکشی شده  یا روستاهای در آستانه گاز کشی، همه بخاری‎ها جمع شود و  به پکیج مجهز شوند.

او با اشاره به خریداری تجهیزات برای مدارس نوسازی شده گفت: تجهیزات تهیه شده است و هر مدرسه‎ای که کار بازسازی آن به اتمام رسیده  باشد، تجهیزات آن نصب خواهد شد.

آوار امیدها / مدرسه ها تخریب شدند اما آوار نشدند
یزدانپناه بیان کرد: هر هفته جلسه پروژه مهر برگزار می‎شود و این پروژه با هدف برطرف کردن نیازهای مدارس تا آغاز مهرماه برگزار می‎شود تا شرایط برای ورود دانش آموزان به مدرسه، بدون کوچکترین مشکلی فراهم شود.

به گفته این مقام مسئول در جلسات هفتگی، موانع بررسی و راهکارهایی ارائه می‎شود و تمام سعی آموزش و پرورش استان برطرف کردن مشکلات  مربوط به مدارس  است تا مهر ماه،  شاهد حضور پرشور دانش آموزان  برای آغاز بهار تحصیل و علم آموزی باشیم.

آوار امیدها / مدرسه ها تخریب شدند اما آوار نشدند

یزدان پناه در پاسخ به این سوال که آیا در استان مدارس کانکسی وجود دارد یا خیر؟ گفت: وجود مدارس کانکسی در کشور اجتناب ناپذیر است و برای آن دلیل داریم، چرا که با توجه به شرایط کنونی نمی‎توان برای روستاهایی که دو نفر دانش آموز دارد یا تعداد آن‎ها کم است مدرسه بسازیم، همین تعداد کم  دانش آموزان نیز ممکن است از آن روستا مهاجرت کنند.

وقتی می بینی پس از سال ها  دانش آموزی به درجات بالای موفقیت رسیده و حالا راه خود را پیدا کرده، گرد خستگی آن روزهای سخت را از چهره کنار میزنی و انگار بار مسئولیتی که بر دوشت سنگینی می‎کرد را بر زمین میگذاری. وقتی قد کشیدنش را نگاه میکنی با خودت می‎گویی  زحمت آن سال ها به بار نشسته است. شاید از اینکه خود را در موفقیتش سهیم میدانی آرامش میگیری، ای کاش که در میان سال‎هایی که قرار است فرا برسد، هیچ کودکی در کانکس تحصیل نکند، هیچ کودکی رنج تحصیل نداشته باشد و مشکلات مانع او در پیمودن این راه مهم نشود.

گزارش از زهره زندیه

انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.