متخصص عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: یک و نیم درصد از مردم استان اصفهان به هپاتیت B مبتلا هستند.

دکتر رضا فدایی، متخصص عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: با توجه به اینکه هپاتیت c مزمن‌ترین نوع هپاتیت است، در حال حاضر بدلیل توانمندی‌های داخلی در تولیدات دارویی، دارو‌های موثری برای درمان قطعی بیمار مبتلا به هپاتیت C وجود دارد و هزاران نفراز افراد مبتلا، توسط متخصصین گوارش یا عفونی در استان اصفهان درمان شدند. اما راجب به بیماری هپاتیت B هنوز درمان قطعی وجود ندارد، اما دارو‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری تولید شده است. 

او ادامه داد: درصد ابتلا به این بیماری در استان اصفهان برای هپاتیت c حدود نیم درصد «۲۵ هزار نفر» است و برای هپاتیت B حدود ۱ الی ۱ و نیم درصد است .

متخصص عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: استان اصفهان و به طور کلی کشور ایران از مناطق گرفتار به این بیماری به شمار نمی‌رود و در قیاس با بسیاری از کشور‌های عربی و غربی شیوع بالایی ندارد، اما از انجایی که هپاتیت بیماری‌ با علامت بی علامتی است شناسایی و درمان به موقع می‌تواند از پیشرف بیماری و حتی درمان هپاتیت از نوع c منجر شود.

رضا فدایی بیان کرد: هپاتیت B و C عمدتا از طریق تزیقات آلوده بخصوص برای معتادان، تماس‌های جنسی و در شرایط خاصی از طریق سرایت عضوی از خانواده می‌باشد.

او با اشاره به اینکه زردی چهره، بی اشتهایی، استفراغ، تهوع ودر نهایت تخریب کبد، از علائم دیگر این ویروس می‌باشد ادامه داد: در همه سنین احتمال ابتلا به هپاتیت وجود دارد، اما اگر ویروس هپاتیت از زمان کودکی آغاز شود، احتمال مزمن شدنش بیشتراست.

متخصص عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: در دنیای بهداشت و پزشکی بیماری ویروسی هپاتیت B و C از جمله بیماری‌های مهمی هستند که در صورت پیشرفت، موجب اختلال در عملکرد و نارسایی کبد شده و در برخی مواردحتی به قیمت جان مریض تمام خواهد شد. 

دکتر فدایی افزود: به دلیل بالا بودن هزینه‌های درمان وفراهم کردن امکانات درمان برای این بیماران و همینطور عدم توانایی پرداخت هزینه‌های تشخیصی و درمانی، شعار این روز، سرمایه گذاری برای حذف هپاتیت نام گرفت.

اودرباره توصیه‌های بهداشتی در باره این بیماری گفت: کسانی که در خانواده سابقه وجود بیمار مبتلا به هپاتیت دارند، برای آزمایش به مراکز آزمایشگاهی مراجعه کنند، غربالگری شده و زودتر تحت درمان قرار بگیرند، اجتناب ازانجام کار‌هایی که درآن‌ها از سوزن به طور مشترک استفاده می‌شود مثل تتو و خالکوبی و اقدامات شبیه آن استفاده نکردن از سرنگ‌های مشترک، معتادین از سرنگ‌های یک بار مصرف استفاده کنند.

انتهای پیام/ی
 


نیم درصداز مردم استان اصفهان به هپاتیت C مبتلا هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.