رئیس اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نخستین پیوند کبد در یک بیمار مبتلا به هپاتیت حاد کشنده با موفقیت در اصفهان انجام شد.

پرویز کاشفی به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در خصوص نخستین عمل جراحی پیوند کبد بر روی بیمار مبتلا به هپاتیت کشنده اظهار داشت: این بیمار مبتلا به یک نوع هپاتیت (عفونت حاد ویروسی کبد) بود که در مواردی باعث نارسایی حاد، شدید و کشنده می‌شود و در سیر آن دیگر دستگاه ها و اعضای بدن از جمله اعصاب مرکزی، کلیه‌ها، ریه‌ها، عامل خونی و انعقاد را نیز درگیر می‌کند.

وی افزود: قبل از عمل، کبد بیمار از کار افتاده بود و بیمار دچار افت سطح هوشیاری، اختلال انعقادی شدید و ابتلای سایر دستگاه ‌ها شده بود.

رئیس اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با این شرایط سخت و با پذیرش احتمال بالای مرگ و میر، پیوند کبد به عنوان تنها شانس زندگی  وراه درمان برای بیمار مطرح شد و با تشکیل فوری کمیسیون تصمیم‌گیری برای عمل صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث شد این بیمار به پیوند کبد برسد وجود یک مورد مرگ مغزی در بیمارستان بود که با فعالیت مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه رضایت از خانواده این فرد گرفته شد تا به یک بیمار دچار نارسایی مزمن کبد از لیست انتظار پیوند شود ولی با توجه به وضعیت بیمار فوق اولویت به بیمار بد حال جدید داده شد.

کاشفی بیان کرد: شرایط عمل جراحی و بیهوشی بیمار بسیار سخت بود و در دقایقی از عمل بیمار تا نزدیکی ایست قلبی رفت ولی با عنایت خداوند متعال و فعالیت تیم درمانی از ایست قلبی و مرگ بیمار جلوگیری شد.

وی یکی از نکات مهم در درمان این بیمار را تصمیم‌گیری سریع در این خصوص دانست و تأکید کرد: تصمیم‌گیری سریع و آماده شدن فوق‌العاده فوری تیم پیوند جهت انجام عمل اورژانسی از نکات مهم در درمان این بیمار بود که در نوع خود کم‌نظیر است.

رئیس اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اذعان داشت: این عمل پیوند شصت و سومین پیوند کبد بود که در استان اصفهان صورت می‌گرفت ولی نخستین پیوند کبد در یک بیمار مبتلا به هپاتیت حاد کشنده بود که در اصفهان انجام شد.

وی تصریح کرد: علت نجات جان این دختر جوان در ابتدا عنایت خداوند و بعد از آن ایثار و از خود گذشتگی خانواده فرد دچار مرگ مغزی شده و در نهایت فعالیت تیم فراهم‌آوری اعضا و پیوند بود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار