عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در آخرین سرشماری بیماری هپاتیت B سال ۱۳۸۷، ۱/۲درصد از جمعیت استان اصفهان، به این بیماری مبتلا شده اند که حاکی از کمترین میزان آلودگی است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،بهروز عطایی، امروز در نشست خبری روز جهانی هپاتیت با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت، بیماری عفونی است،اظهارداشت: شایع ترین عامل به وجود آمدن هپاتیت، ویروس ها است.

وی بیماری هپاتیت را به چهار دسته A.B.C.E تقسیم و مهمترین آن ها را به دلیل مزمن بودن بیماری نوع  B.C دانست.

رییس مرکز تحقیقات هپاتیت در ادامه به ذکر آمار این بیماری پرداخت و اذعان داشت: شیوع بیماری هپاتیتB‌ در کل کشور یک میلیون و چهارصد هزار نفر است.

عطایی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به این بیماری هر۱۰سال یکبار اعلام می شود گفت: در آخرین سرشماری بیماری هپاتیت B سال ۱۳۸۷، ۱/۲درصد از جمعیت استان اصفهان، به این بیماری مبتلا شده اند که حاکی از کمترین میزان آلودگی دارد.

وی همچنین در خصوص آمار مبتلایان به بیماری هپاتیت نوع C افزود: کمتر از ۱دهم درصد از جمعیت یا ۱۹۰ هزار نفر کل کشور و طبق آمار سال ۱۳۹۳، در استان اصفهان کمتر از یک دهم درصد به بیماری هپاتیت C متبلا هستند.

شایع ترین راه انتقال هپاتیت BوC از طریق مادر به نوزاد است

این عضو هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن بیان اینکه مهمترین راه انتقال هپاتیت BوC از طریق مادر به نوزاد، تماس جنسی و انتقال از طریق مراکز بیمارستانی، آرایشگاه ها و دندان پزشکی هاست، شایع ترین راه انتقال را مربوط به انتقال مادر به نوزاد دانست.

عطایی همچنین گفت: شایع ترین راه انتقال بیماری هپاتیتC، مربوط به تزریق مشترک بین معتادین و رفتارهای پرخطر و استفاده از بسته های خون قبل از سال ۱۳۷۵است که غربال گری نمی شد.

۴۰ تا ۵۰ درصد معتادین مبتلا به بیماری هپاتیت C هستند

وی از ابتلا ۴۰ تا ۵۰ درصد معتادین به بیماری هپاتیت C، خبر داد و افزود: ۹۰تا۹۵ درصد پیشرفت در خصوص پیشگیری از ابتلا به این بیماری، مربوط به اطلاع رسانی جامعه است.

رییس مرکز تحقیقات هپاتیت گفت: از سال ۱۳۷۱ به بعد تمام نوزادان متولد شده واکنس هپاتیتB‌را به صورت رایگان دریافت می کنند همچنین چند سال گذشته با اعلام فراخوانی از همه متولدین سال ۱۳۶۷ تا ۶۹ دعوت کردیم تا برای دریافت واکسن هپاتیتB اقدام کنند.

تولید واکنس و دارو هپاتیت B در کشور

عطایی در ادامه از تولید واکنس و دارو هپاتیت B درکشور خبر داد و افزود: برای درمان بیماری هپاتیت C‌در کل دنیا واکسنی تولید نشده است.

وی  ادامه داد: به منظور ریشه کنی بیماری هپاتیت C‌ از سه سال پیش شروع و در نظر داریم طبق برنامه ریزی انجام شده تا سال ۱۴۱۰ به این مهم دست یابیم.

عضو هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: تشخصیص بیماری هپاتیتBوC از طریق آزمایشگاهی است و واکسن آن بدون تجویز پزشک در داروخانه ها ارایه نمی شود.

عطایی از علایم این دو بیماری به تب،سر درد، تهوع، شکم درد و استفراغ اشاره کرد و گفت: فرم مزمن آن ها علایم خاصی ندارد.

وی از انجام پایلوت افراد مشکوک به بیماری هپاتیت Bو C‌ در استان اصفهان در سال ۱۳۸۹ خبرداد و افزود:در این برنامه ۴هزار نفر مراجعه کننده داشتیم که از این تعداد ۱۵۰۰نفر به این بیماری ها را شناسایی و درمان کردیم.

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.