یک فعال صنعت خودرو با بیان اینکه خصوصی‌سازی صنعت خودرو مشکلی از این صنعت حل نمی‌کند، گفت : کدام بخش خصوصی حاضر است بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودروسازی را برعهده بگیرد.

به گزارش     گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،بابک کریمخان فعال صنعت خودرو با اشاره به صحبت‌هایی که درباره واگذاری سهم دولت از خودروساز‌های بزرگ کشور مطرح است، گفت : اصل خصوصی‌سازی اقدام مثبتی است و پیامد‌های خوبی از جمله صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مشتری مداری بیشتر و... را به همراه دارد، اما این خصوصی سازی در شرایطی تحول آفرین است که بخش خصوصی توانمند هم از بعد تخصص و هم از بعد سرمایه پای کار بیاید که ما در کشور چنین بخش خصوصی که هر دو توانمندی را داشته باشد، نداریم.

وی گفت : اگرچه اکنون سرمایه‌گذارن زیادی در کشور داریم، اما تخصص لازم را ندارند و چنین واگذاری به بخش غیرمتخصص فقط شرایط صنعت خودروسازی را بدتر می‌کند.

کریمخان اضافه کرد: بخش متخصصی که بتواند در این زمینه پای کار بیاید، قطعه‌سازان هستند که با صنعت خودرو آشنایی دارند، اما سرمایه چندانی برای بر عهده گرفتن ایران‌خودرو و سایپا ندارند.

وی با بیان اینکه اگر قطعه‌سازان بخواهند خودروساز‌ها را تحویل بگیرند باید سهام آن را به جای طلبی که از آن‌ها دارند بردارند، یادآور شد: این امر هیچ کمکی به تامین سرمایه مورد نیاز قطعه‌سازان برای رونق تولید آن‌ها نخواهد کرد و سودی هم به دنبال ندارد.

رئیس انجمن قطعات خودرو استان کرمانشاه از بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروساز‌ها خبر داد و تاکید کرد: هیچ قطعه‌سازی و یا بخش خصوصی دیگری حاضر نیست این شرکت‌ها را با این میزان بدهی و یا زیان انباشت چندین ساله بر عهده بگیرد.

وی اظ‌ها رکرد: ورود به چنین کار تخصصی، پردردسر و پر بدهی، دل شیر می‌خواهد که هر سرمایه‌گذاری حاضر به ورود در این صنعت نیست.

کریمخان گفت: حتی اگر بخش خصوصی خودروسازی‌ها را با این بدهی تحویل بگیرد، در درجه اول برای تسویه بدهی تحت فشار قرار می‌گیرد و مجبور به فروش دارایی‌ها و تعدیل نیرو خواهد شد که با این شرایط، خطر از دست دادن شغل حدود ۱۵۰ هزار نفر شاغل در صنعت خودرو کشور را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در صورت تحویل خودروساز‌ها به دنبال سودده کردن آن‌ها خواهد بود، گفت: ممکن است این بخش خصوصی حتی زنجیره تامین قطعات خود را نیز تغییر دهد که این امر به قطعه‌ساز‌ها نیز صدمه خواهد زد.

کریخان یادآور شد: در شرایط کنونی که خودروساز‌ها در اختیار دولت است، دولت به جز سوددهی به مسائل مهمی مانند حفظ اشتغال و تولید ملی نیز توجه دارد.

این فعال صنعت خودرو گفت: البته باید این را مد نظر داشت که مشکلاتی که اکنون برای صنعت خودرو داریم، از جمله مسائل تحریم‌ها، واردات و ... برای بخش خصوصی هم برقرار است.

به گفته کریمخان، مجموع این موارد نشان می‌دهد که واگذاری خودروساز‌ها به بخش خصوصی چیزی را در این صنعت عوض نمی‌کند و حتی اگر این واگذاری به افراد غیرمتخصص انجام شود، مشکلات تشدید خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا و خصوصا کشور‌های پیشرفته برای تحول یک صنعت هرگز آن را از دولت به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند، افزود: در دنیا شرایط برای فعالیت بخش خصوصی با تسهیلات و یارانه‌های فراوان فراهم می‌شود و پس از اینکه بخش خصوصی قدرتمند شد، بخش دولتی مجبور است خود را با این بخش وفق بدهد و بالا بکشد .

 

 

انتهای پیام/د

اصل خصوصی‌سازی صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مشتری مداری بیشتر را به همراه دارد

 

برچسب ها: صنعت ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.