روزنامه آمریکایی واشنگتن اگزمینر گزارش داد با وجود تلاش انگلیس برای تشکیل یک ائتلاف اروپایی در خلیج‌فارس، این کشور کشتی کافی برای عملی کردن طرح خود را ندارد.

انگلیس برای تشکیل ائتلاف اروپایی در خلیج فارس کشتی کافی نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌اگزمینر» گزارش داد انگلیس در حالی به دنبال تشکیل یک ائتلاف اروپایی در خلیج فارس است که خود این کشور با مشکل کمبود کشتی‌ برای عملی کردن چنین طرحی مواجه است.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه (سه روز پس از توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز از سوی ایران) این پیشنهاد را ارائه کرد. وی گفت: ما به دنبال این هستیم که یک نیروی حفاظتی به هدایت کشور‌های اروپایی برای تردد امن کشتی‌ها در خلیج فارس تشکیل دهیم.

به طور میانگین روزانه ۱۴ تانکر نفت از خلیج فارس تردد می‌کند و این تانکر‌ها حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت را با خود حمل می‌کنند. این رقم یک سوم نفت منتقل شده جهان از طریق دریا و یک پنجم کل نفت منتقل شده در جهان است.

روزنامه تایمز لندن در گزارشی اعلام کرد: حدود نیمی از کشتی‌ها و ناوشکن‌های نیروی دریایی انگلیس که به طور معمول در مأموریت‌های اسکورت استفاده می‌شوند، به دلیل طولانی بودن فرآیند تعمیر آنها، در دسترس نیستند.

نیروی دریایی انگلیس، شش ناوشکن از جمله ناوشکن «دانکن» را در اختیار دارد. قرار است سه فروند از این ناوشکن‌ها تعمیر شوند و در نتیجه نمی‌توانند به منطقه اعزام شوند. ناوشکن دانکن هم در مسیر تنگه هرمز است و بنابراین فقط دو ناوشکن باقی می‌ماند. از سیزده ناوچه فعال نیروی دریایی انگلیس، سه فروند آن‌ها در حال تعمیر است. مونتروز نیز در منطقه مستقر شده و ناوچه کنت هم در مسیر قرار دارد. در نتیجه تنها هشت ناوچه باقی می‌ماند.

«آلان وست» فرمانده سابق نیروی دریایی انگلیس اعلام کرد: ما نوزده کشتی اسکورت داریم: یعنی شش ناوشکن و سیزده ناوچه که از میان آنها، فقط دوازده مورد برای این عملیات در دسترس است. این واقعا مایه بی آبرویی است.

«الکساندر کلارک» مورخ نیروی دریایی انگلیس اعلام کرد: اگر نیروی دریایی بخواهد کشتی‌های باقیمانده خود را برای مأموریت جدید به کار گیرد، در بهترین حالت چندین هفته طول می‌کشد تا یک نیرو به منطقه برسد.

به نوشته واشنگتن اگزمینر، توانایی‌ نیروی دریایی انگلیس پس از جنگ جهانی دوم و جنگ سرد، رفته رفته تحلیل رفته است. نیروی دریایی انگلیس در دهه ۱۹۸۰، ۵۰ ناوشکن و ناوچه داشت؛ اما با گذشت زمان تعداد آن‌ها به شدت کاهش یافت به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۵ این کشور فقط ۳۰ ناوشکن و ناوچه فعال داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: انگلیس ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار