معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: مساله‌ی سالمندی یک مسئله‌ی جهانی شده و سازمان جهانی بهداشت، سال ۲۰۲۰ را سال پرستار و ماما نام‌گذاری کرده تا اهمیت مراقبت و پرستاری را به مردم دنیا گوشزد کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت در حاشیه‌ی اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد، گفت: ما در آینده‌ای نزدیک با پدیده سالمندی مواجه خواهیم بود و در نتیجه، الگوی اصلی آینده در جامعه، مراقبت و پیشگیری به جای درمان در بیمارستان خواهد بود.

او ادامه داد: مساله‌ی سالمندی یک مسئله‌ی جهانی شده و به همین علت، سازمان جهانی بهداشت، سال ۲۰۲۰ را سال پرستار و ماما نام‌گذاری کرده تا اهمیت مراقبت و پرستاری را به مردم دنیا گوشزد کند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه هزینه‌های درمان با سالمند شدن جامعه، رو به افزایش است، گفت: کمتر از سی سال دیگر، ما با یک سونامی سالمندی روبرو می‌شویم که در این میان، زنان وضعیت پرریسک تری دارند، زیرا بر طبق آمار، زنان طول عمر بیشتری دارند، اما به دلایل مختلف، از کیفیت زندگی پایین‌تری برخوردارند و در نتیجه، سالمندی دشوارتری پیش رو خواهند داشت.

حضرتی با بیان اینکه تکلیف اصلی معاونت پرستاری بر اساس دستورالعمل ۱۰ ماده‌ای وزیر تعیین شده است، افزود: در این دستورالعمل الزامات برنامه‌ی ششم توسعه مبنی بر تقویت و ترویج خود مراقبتی، پرستاری جامعه‌نگر، معیشت پرستاران و افزایش کیفیت خدمات پرستاری در مراکز درمانی، محور توجه قرار گرفته است.

او تصریح کرد: تمام برنامه‌های معاونت پرستاری وزارت بهداشت بر کاهش هزینه‌های درمان، افزایش خدمات مراقبتی و رضایت‌مندی مردم و بیماران متمرکز شده است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: سالمندان علاقه دارند به جای بستری شدن در مراکز درمانی، در منزل و در کنار خانواده مورد مراقبت قرار گیرند و به همین دلیل، تلاش می‌کنیم نظام خود مراقبتی یا مراقبت‌ محور در منزل را توسعه دهیم و به همین منظور هزار مرکز توسعه‌ی خدمات مراقبتی در منزل در کشور راه‌اندازی شده است.

حضرتی افزود: سالمندی یک بیماری نیست که فرد را در بیمارستان بستری کنیم بلکه باید نحوه‌ی خودمراقبتی را به او و اطرافیانش بیاموزیم، زیرا در آینده‌ی نه چندان دور همه ما به دوران سالمندی خواهیم رسید.

او ادامه داد: همچنین توجه به پرستاری جامعه‌نگر را در دستور کار داریم که پرستاران به بستر و درون جامعه بروند و اصول و محور‌های خودمراقبتی و مراقبت از سالمندان را به افراد و خانواده‌ها بیاموزند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: نه تنها کشور ما بلکه تمام جامعه‌ی بشری در حال پیر شدن است و باید خود را برای پذیرش شرایط سالمندی جامعه، آماده کنند که با افزایش فرهنگ خود مراقبتی و تغییر شرایط و سبک زندگی، خطرات سالمندی را کاهش داده و اقدامات پیشگیرانه و محافظتی را افزایش دهیم.
 
انتهای پیام//ف.س

راه اندازی هزار مرکز توسعه‌ی خدمات مراقبتی در منزل در کشور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.