مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: روستای تنگ سرحه در جنوب سیستان و بلوچستان زودی به ثبت ملی خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: روستای تنگه سرحه یک روستای هدف گردشگری است که یکسال و نیم درتلاشیم تا بتوانیم با یک هدف معین و مشخص به یک سمت و سوی خاصی نسبت به توسعه زیرساخت گردشگری و جذب گردشگر در این منطقه اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه پرونده این روستا برای ثبت ملی آماده شده است، گفت: نوعی درخت خوب در روستای تنگه سرحه به نام داز وحشی وجود دارد که مواد و متریال اولیه از این درخت برای تهیه سبد و الیاف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: هزار و ۹۸۰ نفر در این روستا زندگی می‌کنند و بیش از ۲۰۰ شرکت تعاونی انفرادی فعال و کار صنعتگری خاص انجام می‌دهند و ۸۰ درصد جمعیت این روستا به کار حصیربافی مشغول هستند.

وی بیان کرد: خیلی از بزرگان حصیر کشور مانند پیرمحمد رئیسی در قصرقند با فاصله کمی از روستای تنگه سرحه زندگی می‌کند که در واقع به نوعی مواد و مصالح همین روستا را استفاده و در اختیار صنعتگران و گردشگرانی که قصد دارند به این منطقه سفر کنند قرار می‌دهد.

جلالزایی گفت: در ورودی تنگه سرحه یک بازارچه دائمی صنایع دستی با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون تومانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در حال راه اندازی است و سال گذشته نیز سرمایه گذاری‌هایی در آنجا صورت گرفت که نسبت به توسعه و رشد زیرساخت‌های ۲راهی تنگه سرحه بسیار موثر بود.

وی افزود: در ایام نوروز بسیاری از گردشگران و مردمانی که قصد سفر به سمت و سوی چابهار، کنارک یا مناطق دیگر را دارند باید از تنگه سرحه عبور کنند بنابراین در این مکان توقف و از صنایع دستی صنعتگران این روستا دیدن و خرید می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ادامه داد: صنعتگران این روستا تاکنون صادرات صنایع دستی خوبی داشته اند و در ۲ نمایشگاه خارجی چین و عمان نیز شرکت کرده اند.

وی اظهار داشت: پرونده روستای تنگه سرحه ۳۱ تیردر نشست دفاع شهر‌ها و روستا‌های ملی ارائه شد که توانستیم با کیفیت خوبی از آن دفاع و نتایج پرونده احتمالا ظرف ۱۰ روز آینده اعلام می‌شود که معتقدیم این روستا با شاخصه ها، آیتم‌ها و مواردی که دارد، به عنوان روستای ملی حصیربافی ثبت ملی خواهد شد.

جلالزایی گفت: پیش از این نیز ۲ ثبت ملی دیگر شامل باغ شهرجالق در سراوان و شهر ملی سوزندوزی در ایرانشهر داشته ایم که با این ثبت سومین ثبت ملی سیستان و بلوچستان اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/گ

ثبت ملی روستای تنگه سرحه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار