فرماندار شهرستان خاش گفت: تنها گل‌فشان غیر اقیانوسی خاورمیانه، از زیرساخت‌های لازم برای گردشگری سلامت محروم است و با وجود ظرفیت مناسب، همچنان ناشناخته مانده است.

تنها گِل‌فشان غیراقیانوسی خاورمیانه، محروم از زیرساخت‌های گردشگریبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، صاحب‌گل صالحی فرماندار شهرستان خاش در حاشیه بازدید از گل‌فشان پیرگل بیان کرد: تراوش گِل از دل زمین و آن هم در سرزمینی خشک و بدون آب و علف و شکل گرفتن چشمه‌های جوشانی از گل در نوع خود منحصر به فرد و جذاب است.

وی افزود: برای استفاده از این ظرفیت مهم ایجاد زیرساخت‌های راه و تأمین برق و سرویس‌های بهداشتی و فضا‌هایی برای اسکان موقت خانواده‌ها و تور‌های گردشگری ضروری است.

فرماندار خاش ادامه داد: گردشگری سلامت از نیاز‌های ضروری برای افراد جامعه است که این ظرفیت با خاصیت گِل درمانی در گل‌فشان طبیعی پیرگل وجود دارد و با توجه به ارتفاع این گل‌فشان از سطح زمین می‌توان از آن به عنوان مکانی مهم برای تپه نوردی و کوهنوردی استفاده کرد.

وی بیان کرد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی و تجهیز روستا‌های اطراف، سفر تور‌های گردشگری و رسانه‌ای به خوبی می‌تواند به معرفی این اثر طبیعی و منحصربفرد ملی کشور کمک کند.

صالحی اظهار داشت: در سال قبل افزون بر سه میلیارد ریال برای برق رسانی به منطقه پیرگل پیش بینی شده و بخش خصوصی نیز آمادگی دارد که برای رونق گردشگری سلامت هزینه کند و در حوزه بازگشایی راه دسترسی به تپه گل‌فشان کار‌هایی صورت گرفته، اما راه آن نیاز به تسطیح و رگلاژ دارد.

گل فشان پیرگل با گستره تقریبی هفت هکتار در منطق‌های با خاک‌های زرد رنگ و عاری از هر گونه پوشش گیاهی قرار دارد.

این گل فشان از تعدادی تپه ماهور مخروط تشکیل شده که بخشی از آن‌ها قدیمی هستند که بعد از چند سال فعالیت خاموش و دهانه آن‌ها مسدود شده و در کنار آن دهانه جدیدی به وجود آمده است.

فرماندار خاش گفت: جنس رسوبات حاصل از این گل فشان رس و مارن است و گل‌های تازه آن رنگی تیره تا خاکستری دارند که پس از خشک شدن رنگی روشن پیدا کرده و زرد رنگ می‌شوند.

انتهای پیام/ع

گردشگری سلامت از نیاز‌های ضروری برای افراد جامعه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار