وجود ۱۳ منطقه حفاظت شده حیات وحش در سیستان و بلوچستان با برخورداری از طبیعتی بکر و گونه‌های جانوری جذاب فرصت خوبی را برای توسعه گردشگری در این استان فراهم کرده است.

مناطق حفاظت شده سیستان و بلوچستان، فرصتی برای رونق گردشگریبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، سیر و سیاحت در طبیعت و طبیعت گردی از الگو‌های جذاب گردشگری است که می‌تواند فرصت تماشای مناظر مختلف خدادادی نظیر کوه، جنگل، بیابان، ساحل، حیات وحش و ... را برای هر گردشگری ممکن سازد.

چشم انداز‌های طبیعی با دارا بودن ویژگی زیبایی شناختی لازم جاذبه‌های فرهنگی و اقلیمی را به نمایش می‌گذارند.

در این میان با سفر به سیستان و بلوچستان می‌توان اقلیم‌های مختلف طبیعی را به یکباره تجربه کرد به گونه‌ای تفتان با هوای کوهستانی، اقیانوس در سواحل مکران با نسیم خنکای مدیترانه ای، جنگل‌های حرا با طبیعتی بکر و جذاب و بیابان لوت با کویری شنی و گرم فرصت‌های جذابی را برای علاقمندان به طبیعت فراهم می‌کنند.

گونه‌های جانوری و گیاهی سیستان و بلوچستان در ۱۳ منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می‌کنند.

جنگل حرا، بستر‌های علفی، سواحل شنی و ماسه ای، رودخانه‌ها و تالاب‌ها از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های جانوری سیستان و بلوچستان است.

تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه‌های جانوری سیستان و بلوچستان هستند که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی‌توان آثاری از زیست آن‌ها مشاهده کرد.

در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می‌کنند.

در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه‌مندان به محیط زیست است.

منابع دریایی و شیلاتی، وجود آثار طبیعی - ملی، تالاب‌های شور و شیرین، دریاچه ها، جنگل، کوه‌هایی با چشم انداز خاص و غار‌های طبیعی که می‌تواند سیستان و بلوچستان را به قطب گردشگری و توسعه اکوتوریسم در کشور و منطقه تبدیل کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: از مهمترین فرصت‌های فرا روی توسعه زیست محیطی استان از منظر محیط زیست طبیعی می‌توان به وجود آثار طبیعی ملی، جنگل‌های ارزشمند، تالاب‌های شور و شیرین، رودخانه ها، دریاچه ها، کوه‌هایی با چشم انداز خاص و غار‌های طبیعی اشاره کرد که می‌تواند منطقه را به قطب گردشگری و توسعه اکوتوریسم در کشور تبدیل کند.

مجید پورمردان افزود: وجود پتانسیل‌های قوی اجتماعی در سیستان و بلوچستان برای حفاظت از منابع طبیعی و امکان مشارکت عمومی برای حفاظت از مناطق، وجود موزه تاریخ طبیعی و امکان گسترش و توسعه فضا‌های شبیه سازی شده با پیش بینی محل‌های وسیع تر، مکان ایجاد فضا‌های مصنوعی با هدف احیا و تکثیر گونه‌های جانوری در مناطق حفاظت شده، وجود گونه‌های با ارزش گیاهی و جانوری و نگرش خاص جوامع محلی به موضوعات محیط زیست و حفظ گونه‌های جانوری با ارزش از دیگر ظرفیت‌ها در این حوزه است.

وی با اشاره به فرصت‌های پیش روی محیط زیست دریایی گفت: وجود جوامع گسترده مرجانی و امکان ایجاد سایت‌های حفاظتی بین المللی، وجود جنگل‌های مانگرو و زیستگاه‌های مهم و منحصر بفرد، تعیین منطقه‌ای به عنوان ذخیره گاه زیست کره، وجود قابلیت‌های زیستی برای توسعه سطح حفاظت و ساخت پایگاه دریایی، وجود جوامع محلی با اعتقادات سنتی مطلوب و جلب مشارکت این جوامع در راستای حفاظت از زیستگاه‌های ساحلی از مهمترین ظرفیت‌های این بخش است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین فرصت‌هایی برای توسعه زیست محیطی از منظر محیط زیست انسانی نظیر همجواری استان با کشور‌های همچون افغانستان و پاکستان و بازار مناسب آن‌ها برای توسعه صنعتی وجود دارد.
وی افزود: منابع دریایی و شیلاتی از دیگر امکانات توسعه صنعتی سیستان و بلوچستان است که می‌تواند زمینه ساز ایجاد گسترش صنایع شیلاتی و صنایع دریایی در جنوب استان شوند.

پور مردان بیان کرد: همچنین در سیستان و بلوچستان زمینه گسترش صنایع تبدیلی وابسته به محصولات کشاورزی از جمله بسته بندی خرما و صنایع وابسته، تولیدات خوراک دام از ضایعات و هسته خرما وجود دارد.

وی وجود جوامع مرجانی با ارزش، جنگل‌های منحصر بفرد مانگرو، انواع گونه‌های جانوری اعم از انواع خزندگان، ماهی ها، پستانداران دریایی، کرانه‌های سنگی، مصب رودخانه‌های دائمی و دارا بودن خور‌های کوچک و بزرگ، انواع زیستگاه‌های گلی، مصبی، علف‌های دریایی و مرجانی، عدم وجود سکو‌های نفتی و فعالیت‌های اکتشاف زیر دریا را از مهمترین نقاط قوت محیط زیست دریایی سیستان و بلوچستان برشمرد که می‌تواند زمینه ساز جذب توریسم و توسعه منطقه شود.

انتهای پیام/ع

مناطق حفاظت شده سیستان و بلوچستان، فرصتی برای رونق گردشگری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار