سهراب‌پور با اشاره به شیوع بالای هپاتیت‌های ویروسی در جامعه گفت: البته شیوه بالای کبد چرب و چاقی هم معضل جدی در جامعه است.

هپاتیتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر علی سهراب پور رئیس شبکه هپاتیت ایران و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری همایش هپاتیت‌های ویروسی که صبح امروز در پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد برگزار شد، اظهار کرد: به روز جهانی هپاتیت در ۲۸ جولای برابر با ۶ مرداد نزدیک می‌شویم؛ این روز جهانی نامگذاری شد تا جهانیان در یک روز خاص به این بیماری و راهکار‌های مقابله با آن بپردازند.


وی با اشاره به اینکه هپاتیت به معنای التهاب کبد است، ادامه داد: عوامل مختلفی می‌تواند موجب التهاب شود البته هپاتیت‌های دارویی هم داریم یا در برخی موارد کبد چرب باعث بروز این التهابات می‌شود.

سهراب پور گفت: اغلب هپاتیت ویروسی هستند و به ۵ گروه هپاتیت A,B,C,D و E تقسیم می‌شوند؛ توجه داشته باشید هر کدام از این هپاتیت‌ها منشا جداگانه‌ای دارند، اما همگی از نظر درگیر کردن کبد مشترکند.


بیشتر بخوانید: دیابت؛ شاهراه ورود به مسیر مرگ خاموش/ قند خون بالا چه بلایی سر اعضای مختلف بدن می‌آورد؟


هپاتیت‌های ویروسی؛ دغدغه اصلی جامعه سلامت

رئیس شبکه هپاتیت گفت: هپاتیت‌های مزمن ویروسی هپاتیت A و هپاتیت C هستند که امروزه به دغدغه اصلی ما تبدیل شده‌اند، اما سایر گروه‌های هپاتیتی مثل هپاتیت A مدت زمانی بیمار را درگیر کرده و اغلب بعد از مدتی خود به خود از بین می‌روند.

وی تاکید کرد: تمرکز ما در این همایش روی هپاتیت‌های B و C خواهد بود که شیوع آنها رو به افزایش است و نیاز به مواجهه جدی دارد.

سهراب پور با اشاره به شیوع بالای کبد چرب و اختلالات کبدی در کشور تصریح کرد: با توجه به ساختار فرهنگی کشورمان کم‌تر با سیروز‌های الکلی مواجه می‌شویم، اما مواردی مثل چاقی شیوع بالایی در کشور ما دارند و می‌توانند باعث ایجاد چنین اختلالاتی شود.

در حال تکمیل/

در ادامه امیر انوشیروانی دبیرعلمی همایش اظهار کرد: تا به امروز درمان خیلی مؤثری برای کنترل هپاتیت C نداشتیم،  اغلب درمان‌ها به صورت تزریقی بود که علاوه بر هزینه بالا و مدت زمان طولانی عوارض زیادی را به بیماران تحمیل می‌کرد.

وی بیان کرد: حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد این بیماران با استفاده از درمان‌های ذکر شده بهبود پیدا کرده و سلامتی خود را به دست می‌آوردند، اما امروزه با روش‌های جدید درمانی حدود ۹۵ درصد از بیماران بعد از ۳ ماه استفاده از دارو‌های خوراکی به طور کامل سلامت خود را به دست می‌آورند.

دبیرعلمی همایش با اشاره به هزینه مناسب دارو‌های تولید داخل در این حوزه ادامه داد: اگر درمان به موقع انجام نشود بیمار مبتلا به سیروز کبدی و حتی سرطان کبد می‌شود؛ ابتلا به اختلالاتی مثل سیروز کبدی و از بین رفتن کبد بیمار را ملزم به انجام جراحی پیوند می‌کند که علاوه بر هزینه بالا او را تا آخر عمر مجبور به مصرف دارو است.

دبیر علمی همایش گفت: اغلب بیماری‌های ذکر شده مثل هپاتیت C علت ویروسی دارند بنابراین انجام واکسیناسیون می‌تواند یکی از راه‌های کنترل آن باشد.

انوشیروانی افزود: واکسیناسیون هپاتیت B در حال حاضر در کشور در حال انجام است و خوشبختانه شیوع آن به مقدار مناسبی کاهش پیدا کرده به همین دلیل در حال حاضر دغدغه اصلی ما هپاتیت C است؛ در حال حاظر واکسنیاسیون برای کنترل این یماری انجام نمی‌شود، اما به راحتی می‌توان آن را درمان کرد؛ بنابر آمار‌های جهانی احتمال می‌دهیم که حدود ۳۰۰ هزار فرد بی اطلاع مبتلا به هپاتیت C در کشور وجود دارد که تنها ۳۰ درصد از آن‌ها شناسایی شده و فقط ۳ درصد از این بین درمان‌های لازم را دریافت کرده‌اند پس راه سخت و طولانی تا رسیدن به استاندارد‌های جهانی پیش رو داریم.

وی ادامه داد: فشار بودجه درمان هپاتیت C خیلی بالاست و نمی‌توانیم به تنهایی آن را به دوش بکشانیم بنابراین نیاز به حضور خیرین وجود دارد؛ در حال حاضر طرح کنترل و حذف این بیماری را در رفسنجان آغاز کردیم که برای شروع به حدود ۳ میلیارد هزینه احتیاج داشت، در همان ابتدا حدود یک میلیارد از هزینه ذکر شده توسط خیرین تأمین شد و امیدواریم مابقی مبلغ هم با وجود چنین افرادی تأمین شود.

دبیر علمی همایش تأکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور در بین مردم و شیوع در حال افزایش بیماری هپاتیت C هدف اصلی این همایش را بررسی و ارائه راهکار برای کنترل این بیماری قرار دادیم.

انوشیروانی گفت: سازمان بهداشت جهانی در نظر دارد تا در برخورد با عفونت‌ها و ویروس‌های شایع اقدام کند و اقدام برای کنترل هپاتیت C تا سال ۲۰۳۰ را از جمله اهداف مهم در بهداشت همه کشور‌ها قرار دارد همانطور که می‌دانید از مدت‌ها پیش سل، مالاریا، ایدز و هپاتیت مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی بودند که شیوع همه آن‌ها به جز هپاتیت رو به کاهش است و این موضوع تمرکز سازمان بهداشت جهانی را به سمت هپاتیت C کشانده است.

وی با تأکید بر آثار زیان‌بار درمان‌های خودسرانه و سنتی برای درمان اختلالات کبدی گفت: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که مصرف گیاهانی مانند گل گاو زبان، پونه و کاسنی که از آن به عنوان دارو‌هایی برای حفظ سلامت کبد یاد می‌شود می‌تواند آثار زیان‌باری برای کبد داشته باشد بسیاری از دارو‌های گیاهی و به خصوص عرقیجات نه تنها فایده‌ای برای حفظ سلامت کبد ندارند بلکه می‌تواند وضعیت را بدتر و شدیدتر کند.

فوت حدود ۸۰۰ هزار نفر بر اثر هپاتیت B 

در ادامه مراسم مهدی صابری فیروزی عضو کمیته علمی شبکه هپاتیت درباره هپاتیت B گفت: هپاتیت B مهم‌ترین علل بروز سیروز کبدی محسوب می‌شود و سالانه در کل دنیا حدود ۸۰۰ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس هپاتیت B و سیروز کبدی از دست می‌دهند و این در حالیست که اغلب افراد مبتلا به این بیماری از بروز آن آگاهی ندارند.

وی با اشاره به بی علامت بودن این بیماری گفت: منبع اصلی انتقال این ویروس خود انسان‌ها هستند، خون و ترشحات آلوده مهم‌ترین علل انتقال ویروس هپاتیت B محسوب می‌شود همچنین در مادران آلوده هم احتمال تولد نوزاد آلوده بسیار بالاست.

عضو کمیته علمی شبکه هپاتیت گفت: بهترین راه کنترل این ویروس آن است که بیش از هر چیزی افراد مبتلا به این بیماری را شناسایی و درمان آن‌ها را آغاز کنیم تا از افزایش آن جلوگیری شود استفاده از سوزن‌های آلوده در طب سوزنی، انجام خدماتی در آرایشگاه‌ها، رعایت نکردن اصول در دندانپزشکی و مواردی از این قبیل می‌تواند باعث بروز هپاتیت B شود.

صابری فیروزی ادامه داد: از سال ۷۲ واکسیناسیون مؤثری در کشور انجام می‌شود و تمام نوزادانی که پس از این سال متولد شدند واکسن ذکر شده را دریافت کردند؛ بررسی‌ها نشان داده است که تزریق واکسن می‌تواند تا ۹۸ درصد احتمال بروز هپاتیت B را کاهش دهد؛ احتمال بروز این بیماری در افراد بالای ۳۵ سال حدود ۳ درصد است، اما انجام واکسیناسیون باعث شده است تا در سنین پایین‌تر کاهش چشمگیری پیدا کند.

وی با اشاره به افزایش احتمال ابتلا به هپاتیت در بیماران کبدی گفت: امروزه اغلب درمان‌ها برای بیماری هپاتیت B خوراکی بوده و نسبت به گذشته هزینه زیادی به بیماران تحمیل نمی‌کند، اما توجه داشته باشید که ویروس هپاتیت B از بدن پاک نمی‌شود و روش‌های درمانی صرفاً ریسک ابتلا به اختلالات کبدی را کاهش می‌دهد.

بهبود ناخوداگاه هپاتیت B 

در ادامه مراسم شاهین مرآت عضو کمیته علمی شبکه هپاتیت کشور درباره هپاتیت C اظهار کرد: انواع هپاتیت ذکر شده هیچ ارتباطی با هم ندارند و صرفاً به دلیل اثری که روی التهاب کبد دارند آن‌ها را یک گروه نامیده‌اند.

وی با اشاره به بهبود ناخودآگاه ۹۵ درصد از بیمار‌های مبتلا به هپاتیت B گفت: متأسفانه حدود ۷۰ درصد از افراد مبتلا به هپاتیت C با نوع مزمن آن درگیر خواهند شد که می‌توان عوارض زیان‌باری برای کبد به همراه داشته باشد.

مرآت با تأکید بر شیوع بالا و در حال رشد هپاتیت C تصریح کرد: خوشبختانه درمان‌های دارویی ارزان و در دسترسی برای این بیماری به وجود آمده است؛ پیش از این خرید دارو‌های خارجی هزاران دلار هزینه بر گردن بیماران می‌گذاشت، اما در حال حاضر دارو‌های تولید داخل که  اعتقاد داریم بسیار مؤثرتر از نمونه‌های خارجی است با کمتر از یک میلیون تومان هزینه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

هزینه بالای ریشه کنی هپاتیت C برای تمام افراد جامعه 

عضو کمیته علمی شبکه هپاتیت کشور با اشاره به هزینه بالای تست‌های تشخیص هپاتیت C گفت: بدون شک ریشه‌کنی و انجام تست برای تک تک افراد جامعه هزینه بسیاری را به کشور تحمیل خواهد کرد بنابراین بهتر است برای حذف این بیماری به سراغ گروه‌هایی برویم که بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است که ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به HIV با بیماری هپاتیت هم دست و پنجه نرم می‌کنند همچنین شیوع این بیماری در بین معتادان و افراد زندانی هم بسیار زیاد است بنابراین بررسی این گروه از افراد می‌تواند تا حد زیادی ما را برای رسیدن به هدفمان یعنی حذف بیماری هپاتیت C کمک کند.

مرآت با تأکید بر سلامت افراد کمتر از ۲۸ سال  نسبت به این نوع هپاتیت و انجام واکسیناسیون به موقع آن‌ها گفت: توصیه می‌کنیم مادران باردار و افرادی که عضو مبتلا به هپاتیت C در خانواده دارند حتماً برای انجام تست به مراکز آزمایشگاهی مراجعه کنند.

عضو کمیته علمی شبکه هپاتیت کشور  تصریح کرد: انجام برخی اقدامات مثل تاتو و پیرسینگ که اخیراً شیوع بسیاری پیدا کرده و اغلب در مکان‌های غیربهداشتی انجام می‌شود احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار