مدرس بین‌المللی داوری گفت: کمک داور ویدئویی در ۴ زمان که می‌تواند گل رخ دهد، ورود پیدا می‌کند.

سوبخیدین: VAR به چهار حوزه ورود می‌کند/ قضاوت بازی‌های ایران لذت بخش بودبه گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سوبخیدین، مدرس بین‌المللی داوری که در ایران حضور دارد، درباره برگزاری کلاس استفاده از کمک داور ویدئویی (VAR) اظهار کرد: استفاده از VAR به این معنا نیست که اشتباهات به طور کامل از داوری حذف می‌شود و کاری که کمک داور ویدئویی انجام می‌دهد، این است که اشتباه داوری را به حداقل می‌رساند و کمتر می‌کند.

او افزود: اگر شرکتی که خدمات VAR را انجام می‌دهد، خوب باشد، حداقل ۶ ماه آموزش نیاز است تا بتوان این سیستم را اجرایی کرد. همچنین شرکت باید از فیفا مجوز بگیرد و فقط بحث آموزش داوران مطرح نیست. اجرایی کردن VAR به زمان زیادی نیاز دارد و حتی در برخی از کشور‌ها هم یک سال زمان نیاز است.

مدرس بین‌المللی داوری ادامه داد: کمک داور ویدئویی در ۴ زمان که می‌تواند گل رخ دهد، ورود پیدا می‌کند که به شرح زیر است.

۱ - زمانی که گل به ثمر می‌رسد یا در موقع زدن گل، آفساید اتفاق می‌افتد.

۲ - پنالتی - که ممکن است داور اشتباه کند، زیرا موقعی داور هم خطا اعلام می‌کند، اما باید ببینیم بیرون محوطه جریمه رخ داده یا داخل محوطه جریمه

۳ - درباره کارت قرمز مستقیم هم کمک داور ویدئویی می‌تواند مستقیم ورود پیدا کند.

۴ - اشتباه در دادن کارت - ممکن است در مسابقه ای، بازیکن شماره ۳ کارت زرد بگیرد، اما داور به اشتباه به بازیکن ۷ کارت بدهد و این به آن معناست که داور اشتباه کرده و کمک‌داور ویدئویی می‌تواند به آن ورود کند.

سوبخیدین در مورد تجهیزات کمک داور ویدئویی اظهار کرد: هر چه تعداد دوربین‌ها بیشتر باشد، بهتر است و من نمی‌توانم تعداد دوربین‌ها را بگویم. استرالیا، ژاپن، عربستان، چین و کشور‌های دیگر هم درصدد هستند تا از VAR استفاده کنند. باید بگویم فیفا چند شرکت را برای این کار معرفی کرده و باید تصمیم گیری شود. ایران سطح داوری خوبی دارد و کسانی که کار اپراتور را انجام می‌دهند، باید به خوبی کارشان را انجام دهند تا به داور کمک کنند.

وی در خصوص اینکه آیا حتما باید از شرکت‌های مدنظر فیفا تجهیزات خریداری شود، اظهار کرد: فیفا فقط به برخی از شرکت‌ها اجازه داده که این سیستم را راه‌اندازی کنند و اگر شرکت جدیدی می‌خواهد این کار را انجام دهد، باید ابتدا از بخش بین‌المللی مجوز بگیرد و سپس پس از مراحل قانونی این کار را اجرایی کند.

مدرس بین‌المللی داوری در پایان درباره اینکه آخرین بار برای ایران چه زمانی قضاوت کرد، بیان کرد: یادم نیست در کدام مسابقه داوری کردم، اما برایم افتخار است که برای ایران قضاوت کردم. فوتبال ایران کیفیت بسیار خوبی دارد و من هم از قضاوت در ایران لذت بردم. در بازی ایران و بحرین ۶ دقیقه وقت اضافه گرفتم و بهتر است وارد جزئیات نشوید.


بیشتر بخوانید:

رفعتی: مهمترین بحث راه اندازی VAR آموزش داوران است/ یکی از سیستم‌ها در مرکز ملی فوتبال نصب خواهد شد

استفاده از کمک داور ویدئویی برای اولین بار در فینال لیگ قهرمانان آسیا

برگزاری جلسه مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر با رئیس فدراسیون فوتبال


انتهای پیام/

اظهارات مدرس بین‌المللی داوری درباره کلاس های آموزش VAR

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار