معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به زائران خانه خدا توصیه کرد با انجام اقداماتی از ابتلا به بیماری در زمان حج پیشگیری کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،عبدالمحمد خواجه‌ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هر سال دو تا چهار میلیون نفر مراسم حج را به‌جا می‌آورند که یک ونیم تا دو میلیون نفر از آنان از سایر کشور‌ها وارد عربستان می‌شوند و به طور حتم شلوغی ناشی از تجمع این تعداد انسان در یک محیط به نسبت بسته خطرات بهداشتی ویژه‌ای را دربردارد.

وی افزود: علاوه بر شرایط بهداشتی و اقلیمی متفاوت در کشور‌های مختلف که باعث شیوع بیماری‌های گوناگون در آن‌ها می‌شود، همواره امکان انتقال ناقلان بیماری‌ها به همراه بار و یا وسیله نقلیه وجود دارد، بنابراین در ایام حج امکان ورود بیماری‌ها و یا ناقلان جدید به عربستان و ازآنجا به سایر کشور‌ها بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: بیماری‌های اصلی تهدیدکننده زائران حج تمتع عبارتند از عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های منتقل شده از طریق آب و غذا و بیماری‌های منتقل شده از ناقلان که با توجه به خطرات بهداشتی گفته شده، همه زائران باید اقدامات مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها به سایر کشور‌ها اجرا کنند.

دکتر خواجه‌ئیان بیان کرد: به توصیه سازمان جهانی بهداشت تمام زائران باید درباره خطرات بهداشتی هنگام حج آگاهی پیدا کنند تا بهترین اقدام برای پیشگیری از بیماری صورت گیرد.

وی گفت: زائران باید برای پیشگیری از بیماری هنگام سرفه و عطسه با دستمال کاغذی جلوی بینی و دهان خود را بگیرند و پس‌ازآن دستمال استفاده‌شده را در سطل زباله بیندازند و همچنین دست‌های خود را به ویژه پس از سرفه یا عطسه با آب و صابون به مدت ۲۰-۱۵ ثانیه بشویند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: زائران همچنین باید برای پیشگیری از بیماری از وسایل بهداشت فردی به صورت شخصی استفاده کنند، حتی‌الامکان از دست زدن به چشم، دهان و بینی خود پرهیز کنید، زیرا از این طریق ویروس را به بدن خود وارد می‌کنند، چنانچه نشانه‌هایی شبیه به سرماخوردگی و عفونت تنفسی دارند، از رفت‌وآمد به مکان‌های شلوغ خودداری کنند.

دکتر خواجه‌ئیان تاکید کرد: توصیه می‌شود حجاج در صورت احساس کسالت، از دید و بازدید با دیگران خودداری و از ماسک استفاده کنند، در صورت داشتن علائمی شبیه به سرماخوردگی از روبوسی با دیگران، به خصوص با افراد سالخورده، زنان باردار، کودکان و افرادی که دارای یک بیماری مزمن هستند خودداری کرده و از ماسک استفاده کنند، در صورت احساس بیماری استراحت کنند و از رفت‌وآمد به مکان‌های شلوغ بپرهیزند.

وی گفت: حجاج باید در صورت ابتلا به بیماری شدید تا دو هفته بعد از بازگشت به کشور، به شکلی که با فعالیت روزمره تداخل ایجاد کند، ضمن استفاده از ماسک، به مراکز منتخب و بیمارستان‌ها مراجعه و پزشک خود را از سابقه مسافرت به عربستان آگاه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: افراد در صورت مشاهده علائم بیماری و کسالت مشابه سرماخوردگی و عفونت تنفسی به خصوص بعد از تماس با افرادی که به تازگی از کشور‌های عربی آمده‌اند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

دکتر خواجه‌ئیان تصریح کرد: افراد از تماس نزدیک با افرادی که ناخوش هستند و یا تب و سرفه دارند اجتناب کنند و دست‌کم یک متر فاصله بگیرند، هنگام بیماری از در آغوش گرفتن، دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنند، آب دهان خود را در مکان‌های عمومی به زمین نیندازند، تغذیه مناسب داشته باشند و آب و مایعات کافی بنوشند، سعی کنید خواب و استراحت کافی و مناسب داشته باشند، در معرض گزش حشرات قرار نگیرند.

انتهای پیام/ک

توصیه های بهداشتی به حجاج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.