رئیس اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از صیادان خواست با رعایت چند نکته از وقوع حوادث دریایی به ویژه در زمان صید میگو که همزمان با روز‌های گرم سال است، پیشگیری کنند.

احسان گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،گفت: آمار سالانه نشان می‌دهد با شروع فصل گرما و آغاز صید میگو، نیاز‌های پزشکی سرنشینان شناور‌ها به شدت افزایش می‌یابد بنابراین لازم است صیادان با توجه به چند مورد از وقوع سوانح جلوگیری کنند و فصل صید را با سلامتی پشت سر بگذارند.

وی با تاکید بر داشتن گواهینامه‌های معتبر برای شناورها، افزود: ثبت خروج از اسکله و ورود به آن بسیار مهم و نیازمند نظارتی موثر و دقیق است، زیرا ثبت اطلاعات صحیح در بدو خروج و درج مشخصات و تعداد سرنشینان در امداد رسانی بر اساس اطلاعات دقیق تعیین کننده خواهد بود.

ضرورت اطمینان از سالم بودن تجهیزات ایمنی 

رئیس اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: صیادان از عزیمت با شناور‌های بدون هویت پرهیز کنند، زیرا اگر اطلاعات کافی از شناوری در دست نباشد، ممکن است در کمک رسانی به‌موقع اختلال به وجود آید.

گلستانی با اشاره به اهمیت بررسی تجهیزات ایمنی شناور، ادامه داد: صیادان از سالم بودن تجهیزات ارتباطی مانند بیسیم مطمئن شوند، زیرا در نبود تجهیزات ارتباطی مناسب، درخواست‌های کمک بیشتر به صورت غیر مستقیم از افراد مستقر در خشکی و با ارائه حداقل اطلاعات و یا در برخی موارد اطلاعات ضد و نقیض خواهد بود و نبود ارتباط مستقیم هنگام به وجود آمدن مشکل، موجب اختلال و یا تاخیر در امداد رسانی خواهد شد.

وی از کسانی که با قایق به صید می‌روند نیز خواست، در صورتی که در قایق بیسیم ندارند، فاصله ایمن تا ساحل را حفظ و از صیدگاه مجاز و تعیین شده استفاده کنند.

رئیس اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر همچنین از صیادان خواست اطلاعات کافی از شرایط جوی قبل از خروج به دست آورند و قبل از سفر، حداقل منطقه حدودی صید خود را به خانواده اعلام کنند تا از این طریق زمان جستجو برای نجات افراد به حداقل برسد.

گلستانی یادآور شد: در صورتی که شناور‌ها در دامنه پوشش امواج تلفن همراه فعالیت کنند می‌توان هنگام حوادث آن‌ها را ردیابی کرد و به امداد آن‌ها شتافت.

اهمیت پوشش بیمه‌ای و گواهی سلامت

وی  تاکید کرد: صیادان پوشش بیمه‌ای مناسب و متناسب با فعالیت داشته باشند و از درج نام خود در ثبت مجوز صید اطمینان یابند، زیرا در غیر این صورت استفاده از پوشش بیمه‌ای امکان پذیر نخواهد بود.

رئیس اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر عنوان کرد: ضروری است مالکان شناور‌ها نیز نسبت به بیمه مسئولیت مدنی خدمه خود اهتمام ویژه داشته باشند.

گلستانی داشتن گواهی سلامت معتبر برای پیشگیری از بیماری هنگام صیادی را ضروری خواند و توصیه کرد اگر صیادان در سلامتی کامل نیستند و یا سالمند هستند از این نوع سفر‌ها با فعالیت‌های سنگین و در هوای گرم و مرطوب پرهیز کنند.

۹۶ مورد سانحه شناورهای صیادی از ابتدای پارسال تا پایان بهار امسال

او بر رعایت ایمنی فردی با توجه به فضای کم عرشه شناور، وجود ابزار‌های صید و فعالیت زیاد، تاکید کرد و افزود: صیادان هر مشکلی برایشان پیش آمد آن را با شماره ۱۵۵۰ اطلاع دهند تا نیرو‌های امداد و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی به کمکشان بیایند.

رئیس اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر همچنین به آمار سوانح دریایی پارسال اشاره کرد و گفت: پارسال ۱۴۶ مورد درخواست کمک از شناور‌های مختلف داشتیم که ۷۶ مورد یعنی نیمی از آن مربوط به شناور‌های صیادی بود.

گلستانی عنوان کرد: از این ۷۶ مورد، ۵۰ مورد مربوط با نیاز‌های پزشکی یا مصدومیت‌های صیادی بود که با اعزام شناور ناجی به بیمار یا مصدوم کمک شد یا برای درمان به ساحل انتقال یافت.

وی تصریح کرد: در سه ماه امسال نیز شناور‌های صیادی ۲۰ سانحه را اطلاع دادند که به آن‌ها رسیدگی شد.

فصل صید میگو در آب‌های استان بوشهر از سی‌ام تیر برای قایق‌ها و از اول مرداد برای لنج‌ها آغاز می‌شود و ۱۳۰۰ شناور و هشت هزار صیاد در این کار مشارکت خواهند داشت.

انتهای پیام/ک

توصیه‌های اداره  کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به صیادان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.