مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر گفت:عده‌ای با دور زدن قوانین به سود‌های سرشار رسیدند و از رانت‌های نجومی بهره‌مند شدند.

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه تجربه ما در سال های گذشته نشان داده است پشت طرح های ظاهرا خوب، اجراهای خوبی وجود ندارد، گفت:متاسفانه آنچه اکنون به یغما رفته اعتمادی است که بازگرداندن آن به این سادگی ها امکانپذیر نیست.متاسفانه در دوره های گذشته هر طرحی که اجرا شد بازده مطلوبی نداشته است.مسئولان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با زندگی و کار تمام کسانی که با صنعت نشر مرتبط بودند بازی کردند و در این میان عده ای به سودهای سرشار رسیدند و با دور زدن قوانین و مقررات از رانت های نجومی بهره مند شدند.

وی به صداقت نداشتن مسئولان به عنوان نکته مهم در اجرای طرح هایی که برای صنعت نشر در نظر گرفته شده اشاره کرد و افزود: همین مسئله موجب شده است امروز به هر طرحی که برای صنعت نشر اجرا می شود با دیده تردید نگاه شود از این رو لازم است مسئولان صداقت داشته باشند و جدی و هوشمندانه روی اجرای طرح ها نظارت شود تا اعتماد از دست رفته بازگردد. عده ای از افراد از رانت های خاصی برخوردار بودند و فراخوان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت کاغذ جنبه صوری و ظاهری داشته است.

مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر از اینکه نظارت و کنترل نکته حائز اهمیتی است که نه تنها در وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی بلکه در سایر بخش های مدیریتی هم این مشکل دیده می شود، گفت: اگرچه زمزمه هایی مبنی بر کاهش قیمت ارز و بسیاری از کالاهای دیگر شنیده می شود اما قیمت کاغذ همچنان رو به افزایش است و هنوز در زمینه قیمت کاغذ و سایر ملزومات چاپ شاهد کاهش چشمگیری نبوده ایم و همچنان مافیای بازار سیاه یکه تازی می کنند. آمار کاهش تعداد عناوین کتاب و آنچه از آن با عنوان بی رغبتی 20 درصدی پدید آورندگان کتاب یاد می شود محصول سیستم ناکارآمد و پلیدی است که همچنان به صنعت چاپ و نشر و فرهنگ کشور صدمه می زند.

شرفشاهی ادامه داد: بهبود اوضاع چاپ و نشر به خانه تکانی و روی کار آمدن اشخاصی نیاز دارد که با موضوع فرهنگ و سرنوشت صنعت چاپ و نشر کشور و کسانی که زندگی شان با این صنعت مرتبط است بیگانه نباشد؛ بدیهی است با این رویکرد امتحان پس داده نمی توان چندان به تحولات زیربنایی و عظیمی امیدوار بود. واقعا لازم است برای اینکه بستر مناسبی برای صنعت نشر فراهم شود و به روزهای رونق کتاب برگردیم تدبیرهای تازه ای اندیشیده شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار