حسینی پور از مشارکت ۶۶۰ کتابفروشی در طرح تابستانه کتاب خبر داد.

نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص طرح تابستانه کتاب گفت:نزدیک به ۶۶۰ کتابفروشی در طرح تابستانه کتاب مشارکت کردند؛ کار‌های طرح انجام شده و طرح  تابستانه کتاب از ۲۵ تیرماه در سراسر کشور به جز تهران و از ۲۷ تیرماه در تهران آغاز می‌شود. در این طرح به کتاب‌های تالیفی تا سقف ۲۵ درصد و به کتاب‌های ترجمه ۱۵ درصد تخفیف داده می‌شود.

وی افزود: در حقیقت در طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب، یارانه کتاب از مسیر کتابفروشی‌ها به دست مصرف کننده نهایی آن می‌رسد. چون قوانین بالادستی، ما را موظف کرده است یارانه کتاب را به دست مصرف کننده نهایی برسانیم که یکی از شکل‌های آن همین مسیر کتابفروشی هاست. به اذعان کتابفروشی‌ها و ناشران بهترین راه رساندن یارانه کتاب به دست مصرف کننده نهایی، اجرای طرح‌های فصلی است. همه شهروندان می‌توانند برای اطلاع از کتابفروشی‌های شهرشان که در این طرح شرکت کرده اند به سایت موسسه خانه کتاب مراجعه کنند و اطلاعات کتابفروشی‌ها به ترتیب آدرس و شماره تلفنشان در سایت بارگذاری شده است.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب به بحث شفافیت اطلاعات اشاره و بیان کرد: باتوجه به اینکه مبنای ما در موسسه خانه کتاب بر شفافیت اطلاعات است اعلام می‌کنم شاخص‌هایی را برای اختصاص یارانه کتاب به کتابفروشی‌ها درنظر گرفته ایم که از جمله می‌توان به  متراژ کتابفروشی، سابقه مشارکت آن در طرح‌های فصلی و در دسترس بودن کتابفروشی اشاره کرد. یکی از مشکلاتی که کتابفروشی‌های بزرگ با آن مواجه بودند اتمام یارانه اختصاص یافته به آن در دو سه روز ابتدایی اجرای طرح‌های فصلی است که برای حل این مشکل چاره اندیشی کردیم.  

کتابفروشی‌های بزرگ پس از اتمام یارانه شان به صورت مشارکتی به حضورشان در طرح ادامه می‌دهند

حسینی پور ادامه داد: موسسه خانه کتاب در طرح‌های فصلی اش تا یک سقف معینی یارانه در اختیار کتابفروشی‌های بزرگ قرار می‌داد و کتابفروشان پس از اتمام یارانه اختصاص یافته به کتابفروشی در دو سه روز اول مجبور می‌شدند که اعلام کنند طرح به اتمام رسیده است. این باعث دلسردی مخاطب می‌شد یا مجبور بودند از جیب بگذارند و  به مخاطبشان تخفیف  بدهند. در طرح تابستانه کتاب قرار است کتابفروشی بزرگی که ده میلیون یارانه کتاب برای آن درنظر گرفته شده است تا ۶۰ درصد مبلغ را یعنی ۶ میلیون تومان از یارانه‌ای استفاده کند که در این طرح به او اختصاص داده ایم تا وقتی به ۷ میلیون رسید؛ کتابفروشی در طرح مشارکت می‌کند.

احتمال افزایش مشارکت کتابفروشی‌های بزرگ در طرح‌های فصلی 

وی از اینکه کتابفروشی‌های بزرگ با مشارکت در طرح تابستانه کتاب پس از مصرف ۶۰ درصد یارانه شان می‌توانند تا روز‌های پایانی در طرح مشارکت داشته باشند، گفت: به یک نکته باید توجه کنیم و آن هم این است که ما در طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب می‌خواهیم از کتابفروشی‌های محلی حمایت کنیم. کتابفروشی‌های بزرگ مخاطبان خودشان را دارند و میزان فروششان از کتابفروشی‌های محلی بیشتر است از این رو شاید در  طرح‌های فصلی که در آینده اجرا می‌کنیم میزان مشارکت کتابفروشی‌های بزرگ را در طرح افزایش دهیم تا کتابفروشی‌های محلی را تقویت کنیم.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد:چون در اختصاص میزان یارانه کتاب با محدودیت منابع در سطح کلان مواجه هستیم سیستم کنترلی و نظارتی مان را در طرح‌های فصلی کتاب بیشتر می‌کنیم تا یارانه کتاب را در آن جهتی که قانون تعیین کرده مصرف کنیم که برای همین بحث مشارکتی را در طرح تابستانه کتاب مطرح کردیم.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار