وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد تا زمانی که بخش یونانی‌نشین قبرس پیشنهاد بخش ترک‌نشین آن را نپذیرد، حفاری آنکارا در سواحل شمالی این جزیره ادامه خواهد یافت.

ترکیه بخش یونان‌نشین قبرس را تهدید به پذیرش پیشنهاد بخش ترک‌نشین آن کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، امروز (یکشنبه) تاکید کرد تا زمانی که دولت بخش یونانی نشین قبرس پیشنهاد همکاری مشترک بخش ترک نشین آن را نپذیرد آنکارا به حفاری در سواحل این جزیره ادامه خواهد داد.

چاووش اوغلو گفت پشنهادی که «مصطفی آکینچی» رئیس دولت بخش ترک‌نشین قبرس، درباره همکاری مشترک دو دولت در این جزیره برای اکتشاف و استخراج گاز ارائه کرده است می‌تواند به ثبات و صلح در دریای مدیترانه کمک کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در این باره گفت تا زمانی که بخش یونان نشین قبرس پیشنهاد‌های آکینچی را که روز گذشته (شنبه) ارائه شد نپذیرد، آنکارا به فعالیت‌های خود در مناطقی که مقامات بخش ترک نشین قبرس «با قاطعیت و بدون تغییر» اجازه داده‌اند ادامه خواهد داد.

ترکیه در ماه مه کشتی حفاری «فاتیح» خود را برای حفاری و استخراج گاز در سواحل غربی قبرس به این منطقه اعزام کرد. کشتی حفاری دوم نیز هفته گذشته به سواحل شمال شرقی این جزیره اعزام شد.

وزارت امور خارجه ترکیه روز گذشته اعلام کرد مقامات بخش ترک‌نشین قبرس پیشنهاد همکاری در زمینه حفاری نفت و گاز در سواحل این جزیره را به بخش یونانی‌نشین آن ارائه کرده‌اند. بنابر اعلام این مقامات، این پیشنهاد از طریق سازمان ملل ثبت شده و شامل اکتشاف و استخراج هیدروکربن‌ها در سراسر این جزیره است.

تنش‌ها میان آنکارا و نیکوزیا در سال ۲۰۱۱ پس از پیدا شدن نخستین ذخایر گازی در سواحل جزیره قبرس آغاز شد. آنکارا «منطقه اقتصادی انحصاری» اعلام شده از سوی قبرس را رد می‌کند و کشور‌های اروپایی درباره وضعیت نامشخص ترکیه و جمهوری قبرس ابراز نگرانی کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار