وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد مقامات قبرس شمالی پیشنهادی را به دولت بخش یونانی‌نشین این جزیره ارائه کرده و خواستار همکاری در زمینه اکتشاف گاز در سواحل این منطقه شده‌اند.

پیشنهاد همکاری جمهوری ترک قبرس به بخش یونانی‌نشین برای حفاری مشترکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ترکیه امروز (شنبه) فاش کرد مقامات بخش ترک‌نشین قبرش پیشنهاد همکاری در زمینه حفاری نفت و گاز در سواحل این جزیره را به بخش یونانی‌نشین آن ارائه کرده اند.

بنابر اعلام مقامات ترکیه، این پیشنهاد از طریق سازمان ملل ثبت شده و شامل اکتشاف و استخراج هیدروکربن‌ها در سراسر این جزیره است.

این پیشنهاد پس از آن مطرح می‌شود که آنکارا اعلام کرد علی‌رغم واکنش‌های منفی اتحادیه اروپا، همچنان به اکتشاف منابع انرژی در منطقه اقتصادی انحصاری قبرس ادامه خواهد داد.

نیکوزیا، بار‌ها با انتقاد از عملیات حفاری ترکیه در شمال این جزیره، آنکارا را به نقض قانون‌های بین‌المللی متهم کرده و از اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی خواسته فعالیت‌های غیرقانونی ترکیه در این منطقه را متوقف کنند.

ژان کلود یونکر، رئیس پیشین کمیسیون اروپا، در ماه ژوئن به آنکارا درباره فعالیت‌هایش در سواحل شمالی قبرس هشدار داد. پس از اعزام دومین کشتی حفاری ترکیه به این منطقه نیز مقامات غربی توقف حفاری برای اکتشاف منابع نفت و گاز در نزدیکی سواحل قبرس را خواستار شدند.

با این حال، آنکارا اعلام کرد فعالیت‌هایش را در منطقه ادامه خواهد داد و تاکید کرد حفاری‌ها در شرق مدیترانه بر اساس مجوزی که جمهوری ترک قبرس شمالی در سال ۲۰۱۱ به شرکت نفت ترکیه داده است صورت می‌گیرد.

تنش‌ها میان آنکارا و نیکوزیا در سال ۲۰۱۱ پس از پیدا شدن نخستین ذخایر گازی در سواحل جزیره قبرس آغاز شد. آنکارا «منطقه اقتصادی انحصاری» اعلام شده از سوی قبرس را رد می‌کند و کشور‌های اروپایی درباره وضعیت نامشخص ترکیه و جمهوری قبرس ابراز نگرانی کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار