معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سنگ نگاره‌های «کمرمقبولا» قابلیت آن را دارد که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: دلیل پیشنهاد ثبت جهانی سنگ نگاره‌های «کمرمقبولا»، دارا بودن بازتاب فرهنگی و ظرفیت مطالعاتی بسیاربالای این منطقه است.

وی افزود: برای انجام ثبت جهانی این اثر هنوز راه درازی در پیش داریم، اما گام اول به عنوان درک این ضرورت در استان به خوبی برداشته شده است.

اکبری گفت: این محوطه تاریخی که در فروردین ماه امسال در فهرست آثار ملی ثبت شد هم اکنون در شرایط حفاظتی مطلوبی قرار دارد و مشکلی در این زمینه نداریم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه اعتبارات امسال هنوز به استان اختصاص نیافته است افزود: با توجه به تخصیص اعتبارات مبلغ مورد نیاز برای این اثر و انجام اقدامات حفاظتی را مشخص خواهیم.

وی درباره تخریب سنگ نگاره‌ها توسط برخی از افراد گفت: به وفور شاهد این اقدام خرابکارانه در سنگ نگاره‌ها هستیم و علت آن نیز ناآگاهی افراد و عدم ثبت ملی این آثار است.

اکبری افزود: نهاد‌های فرهنگی و آموزشی باید نسبت به آموزش افراد از سنین پایین و فرهنگ سازی در این زمینه اقدام کنند تا در آینده شاهد چنین اقدامات خرابکارانه و ضد فرهنگی نباشیم.

وی ادامه داد:برای وضعیت موجود کمرمقبولا نیز با توجه به ثبت ملی این اثر و انجام اقدامات حفاظتی و صیانتی اقدامات کنترلی انجام می‌شود ضمن اینکه با توجه به وسعت پنج هکتاری این محوطه در کنار اقدامات حفاظتی و بازدارنده باید اقدامات آموزشی و فرهنگ سازی نیز انجام شود.

انتهای پیام//ز.‌ی
 

سنگ نگاره‌های «کمرمقبولا» ظرفیت ثبت جهانی را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.