به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد مهدی توسلیپور مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی در بخش فراساحل دارای چهار سکو است که در هر یک از این سکوها ۱۱ حلقه چاه تعبیه شده است.
وی با اشاره به تولیدی شدن دو سکوی ۱۴A و ۱۴C در اردیبهشت و آبان سال ۹۷ و آغاز برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش از این دو سکو، ادامه داد: عملیات هوکاپ و راه اندازی سومین سکوی این طرح در موقعیت ۱۴B که دیروز نصب آن به پایان رسید، در بازه زمانی یک ماه تا ۴۵ روز به انجام میرسد.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از سکوی اقماری ۱۴ D به عنوان آخرین سکوی این فاز یاد کرد و گفت: این سکو هماکنون پیشرفت ۹۲ درصدی دارد و تا پایان مهر در موقعیت خود در خلیج فارس نصب میشود.
به گفته توسلی پور، با تکمیل خطوط لوله دریایی، انجام عملیات هیدروتست و نصب خطوط بین دو سکوی اصلی B و اقماری D تا پایان پاییز امسال، گاز این سکوها نیز وارد مدار خواهد شد.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی مجموع هزینه چهار سکوی این فاز را که نسبت به موارد مشابه کمتر بوده، ۵۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این موضوع منجر به صرفهجویی ارزی ١٥٠ میلیون دلاری و جلوگیری از خروج بیشتر ارز از کشور شده است.
توسلی پور بیان کرد: بخش فراساحل فاز ۱۴ وضعیت مطلوب تری نسبت به دیگر طرحهای همراه این طرح دارد، فازهای ۱۹ و ۲۰-۲۱ و سپس فازهای ۱۳ و ۲۲-۲۴ در اولویت توسعه قرار گرفتند.
وی افزود: امسال با اولویت بندی وزیر نفت در ابتدای سال، با تأمین منابع مالی امید است بخش پالایشگاهی فاز ۱۴ در سال ۹۹ تکمیل شود.
مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی با بیان اینکه برای انتقال گاز ترش دو سکوی تولیدی فاز ۱۴ پارس جنوبی از ظرفیت آزاد پالایشگاه ۱۲ استفاده شده است، افزود: برای انتقال گاز دو سکوی باقی مانده این طرح که در پاییز ۹۸ وارد مدار تولید خواهند شد، برنامه ریزی شده تا از ظرفیت آزاد فازهای ۱۲ و ۱۳ استفاده شود و عملیات شیرین سازی گاز به طور موقت در آنجا انجام شود.
توسلی پور پیش بینی کرد، تا پایان شهریور امسال خط لوله بین فازی انتقال گاز سکوهای ۱۴B&D به فاز ۱۲ تکمیل و آماده بهره برداری شود.
وی پیشرفت کلی فاز ۱۴ را ۸۴.۹ درصد اعلام کرد و گفت: بخش خشکی این فاز از پیشرفت ۸۱ درصدی برخوردار است، در بخش فراساحل نیز پیشرفت این طرح به ۹۳ درصد رسیده است.
مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی همچنین پیشرفت ساخت چهارمین سکوی گازی این طرح را ۹۳ درصد اعلام کرد که به دلیل ادامه عملیات حفاری در موقعیت ۱۴D تا شهریور، نصب و راه اندازی این سکو به مهر امسال موکول شده است.
توسلی پور تصریح کرد: مجموع برداشت گاز ترش از فاز ۱۴ پارس جنوبی با نصب این سکو به ۴۲ میلیون مترمکعب در روز میرسد که پیش از زمستان امسال با نصب سکوی چهارم برداشت روزانه گاز به ظرفیت کامل ۵۶ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
وی درباره دلایل طولانی شدن اجرای این طرح که قرارداد آن سال ۸۹ امضا شد، گفت: تعدد پیمانکاران و ناهماهنگی بین آنها یکی از دلایل اصلی بوده است.
توسلی پور با بیان اینکه تدابیر لازم برای هرگونه قصوراز سوی پیمانکار دیده شده، افزود: اخطار لازم در این زمینه به پیمانکاران داده شده و چنانچه در بازهای که از ایشان خواسته شده، نتوانند عملکرد قابل قبولی ارائه دهند و برنامههای لازم الاجرا برای جبران یا کم کردن اثر تأخیر را انجام دهند، گام بعدی را شروع خواهیم کرد.
وی ابراز امیدواری کرد پیمانکاران این طرح با وجود شرایط دشوار فعلی، به تعهدات خود پایبند بمانند.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با تأکید بر اینکه حمایت از پیمانکاران و سازندگان داخلی سیاست وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران است، گفت: تا جایی که برای کشور سود داشته باشد و تولید گاز دستخوش مشکل نشود، پیمانکاران مورد حمایت همه جانبه قرار خواهند گرفت.
توسلی پور در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیر تحریمها بر فاز ۱۴ نیز اشاره کرد و گفت: تحریمهای یکجانبه آمریکا موضوعی نیست که امروز و دیروز مطرح باشد و بیشتر کشور در سالهای گذشته درگیر تحریم بوده است، بنابراین ممکن است مسیر دور زدن تحریم ها، فرآیندی را به فرآیندهای دیگر بیفزاید، اما در فاز ۱۴، کالایی که سفارش گذاری و یا تعیین تکلیف نشده باشد، وجود ندارد و تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شده است.
وی افزود: برنامهای که در وزارت نفت، کنسرسیوم به آن متعهد شده است، در همین شرایط تحریم بوده و پیمانکاران ایرانی این فرآیندها را آموخته اند و از قبل آن را برنامه ریزی و مدیریت کرده اند.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به وضعیت مطالبات پیمانکاران این طرح نیز اشاره کرد و گفت: منابع مورد نیاز توسعه این فاز پیش از این از محل صندوق توسعه ملی دیده شده و هر صورت وضعیتی که پیمانکار در اختیار کارفرما قرار دهد، در یک بازه زمانی منطقی و مشخص، از منابع یاد شده پرداخت میشود.
مدیر پروژه شرکت ایزوایکو و مدیرعامل شرکت مبین سازه هم درخصوص بومی سازی تجهیزات مورد استفاده در ساخت این سکوها گفت: در مجموع در بخش فراساحل فاز ۱۴ مراحل مهندسی، ساخت، نصب و راه اندازی کاملاً به دست شرکتهای ایرانی انجام گرفته و در بخش تأمین تجهیزات طرح نیز حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد تجهیزات نصب شده روی سکو توسط سازندگان ایرانی ساخته شده است.
بابک عباسپور با اشاره به اینکه خرید تجهیزات پالایشگاهی از کشورهای متفاوتی صورت میگیرد، افزود: تأمین این تجهیزات قبل از تحریم، هنگام تحریم و بعد از تحریم بیشتر از کشورهای اروپایی و بخشی از آن نیز از کشورهای آسیای شرقی بوده است.
حمید رضاییان اصل، مدیرعامل شرکت ایزوایکو نیز با قدردانی از فرصت ایجاد شده برای شرکتهای ایرانی توسط وزارت نفت و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: در فضایی که کشور در آن قرار دارد، این فرصت از سوی وزارت نفت در اختیار شرکتهای ایرانی قرار داده شده است و ایزوایکو یکی از شرکتهایی است که از این فرصت به درستی بهره برد.
انتهای پیام/ک