این روز‌ها خیلی از آثار در موزه‌ها به دلیل برخی اتفاقات ناگهانی از بین می‌روند.

منیژه هادیان دهکردی عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی، در پاسخ به چرایی کیفیت پایین نگهداری آثار در موزه‌ها، به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بسیاری از موزه‌های ایران در بنا‌های تاریخی واقع شده‌اند که سال‌های زیادی از عمر آن‌ها می‌گذرد و احتمال فرسوده شدن تاسیسات و تجهیزات الکتریکی آن‌ها زیاد است. اگرچه در برخی از این موزه‌ها اقدامات نوسازی و تعویض تجهیزات صورت گرفته و تمهیداتی نیز جهت مجهز کردن بنا‌ها به سیستم اطفای حریق انجام شده است؛ اما این به معنای پایان کار نیست و نمی‌تواند برای همیشه آن‌ها را در برابر خطرات تهدیدکننده مصون نگه دارد.

او ادامه داد: قدیمی بودن و مستهلک شدن تجهیزات الکتریکی، وجود سیم‌کشی‌های غیر استاندارد، عدم نگهداری مناسب و نداشتن اطلاعات کافی از سلامت تجهیزات و از سوی دیگر عدم سیستم اعلام و اطفای حریق لازم، منجر به افزایش احتمال آتش‌سوزی در موزه‌ها، مراکز اسناد و بنا‌های تاریخی می‌شود.

هادیان دهکردی افزود: از آنجا که بیشتر آتش‌سوزی‌ها و اتفاقاتی که منجر به آتش‌سوزی می‌گردند، در این مکان‌ها در شب و در زمانی رخ می‌دهند که امکان مقابله با آن در زمان مناسب فراهم نیست، لذا جلوگیری از تشدید آن بسیار مشکل و گاه غیر ممکن می‌شود.

عضو هیئت علمی حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی بیان کرد: در دهه‌های اخیر توجه به راهکار‌های پیشگویانه، غیر مخرب و غیر لمسی در زمینه‌ نگهداری و افزایش ضریب آمادگی در برابر خطرات ناشی از نقص و خرابی تجهیزات و سیستم‌های الکتریکی افزایش زیادی یافته است. یکی از این روش‌ها ترموگرافی فروسرخ است.

منیژه هادیان دهکردی توضیح داد: این روش بر پایه‌ی فیزیک حرارت و فیزیک امواج الکترومغناطیسی بنا نهاده شده است. روش ترموگرافی فروسرخ برای تشخیص و شناسایی، ردیابی و اندازه‌گیری تابش حرارتی (امواج فروسرخ ساطع شده از اجسام یا دمای بیشتر از صفر مطلق) از سطح یک جسم به کار می‌رود.

او بیان کرد: در این روش از گرادیان‌های حرارتی برای ارزیابی و شناسایی عیوب بر اساس خصوصیات و مشخصات حرارتی آن‌ها استفاده می‌شود. ترموگرافی که به نام‌های گرمانگاری، ترموویژن و تصویربرداری حرارتی نیز شناخته می‌شود، یک روش غیر مخرب (بدون دستکاری و تماس با تجهیزات)، سریع و نسبتا کم هزینه با اطلاعات کافی جهت جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و تحلیل انرژی تابشی فرو سرخ با استفاده از سیستم‌های تصویر برداری فروسرخ است.

هادیان افزود: با این روش و به کمک دوربین مخصوص آن، کلیه‌ اشکالاتی که منجر به تغییر در الگوی توزیع دمای سطحی می‌شود مانند اتصالات الکتریکی نامناسب، شل بودن اتصالات، بار بیش از حد، ولتاژ نامناسب، قابل شناسایی خواهند بود.

انتهای پیام/ 

 

برچسب ها: موزه ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار