هادی عربی گل یکی از فعالان گردشگری کشورمان در گفتوگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر توسعه صنایع دستی در جذب گردشگر اظهار کرد: بهطور میانگین ۸۰ درصد از گردشگران خارجی که به ایران سفر میکنند، میل به خرید دارند و در صورتی که توسعه گردشگری را شاهد باشیم، صنایع دستی سهم بسیاری از این خریدها خواهد داشت. توسعه صنعت گردشگری در کشوری چون ایران، منجر به رشد تقاضا برای خرید آثار هنری، چون صنایع دستی میشود و به توسعه آن کمک خواهد کرد.
وی درباره تاثیر افتتاح کارگاهها صنایع دستی در هتلها در امر گردشگری بیان کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرها نشان از غنای فرهنگی مردمان ایران زمین دارد و تلاش برای معرفی این ظرفیتهای ارزشمند، با افتتاح کارگاههای صنایع دستی در واحدهای اقامتی و هتل ها، با بیان اینکه گردشگری پایدار، رشد اقتصادی و درآمدزایی با حضور گردشگران محقق میشود گامی در جهت رسیدن به پویایی در مسیر گردشگری قلمداد میشود.
این فعال گردشگری افزود: در برخی از هتلهایی که افتتاح کارگاه صنایع دستی انجام شده بود و صنعتگران به صورت نمادین به نمایش تراش سنگ فیروزه مشغول شده بودند، مردم از نزدیک به تماشای نحوه و چگونگی تولید آثار هنری میپرداختند.
وی افزود: گردشگران خارجی به تماشای این مکانها علاقه زیادی نشان میدادند و این آثار هنری را بیشتر در سبد خرید خود قرار میدادند، اما این مکان هم با توجه به مشکلات موجود بعد از طی مدتی بسته شد.
عربی گل درباره برخی مشکلات کارگاههای صنایع دستی در مراکز توریستی گفت: از جمله مسائلی که مانع پیشرفت افتتاح کارگاه های صنایع هنری که امری اجتناب ناپذیر در جذب گردشگر در هتلها بود، اینکه در اکثر مراکز اقامتی محصولات صنایع دستی از لحاظ مسائل امنیتی به طور کامل مورد حمایت قرار نمیگرفتند و این مسئله دردسرهای زیادی همچون دزیدن آثار هنری را برای صنعتگر ایجاد میکرد.
وی افزود: نبود تسهیلاتی برای افزایش ابزارآلات صنایع دستی و تجهیز و بروز نکردن وسایل مورد نیاز رشته هنری، همچنین امکاناتی برای نگهداری آثار هنری در مراکز اقامتی مشکلات دیگری بود که باعث میشد افتتاح کارگاه در هتلها برای صنعتگر، توجیه اقتصادی نداشته باشد و به تعطیلی بیانجامد.
این فعال کشورمان افزود: فعالان صنایع دستی برای باز نگه داشتن درب کارگاهها یشان در هتلها مشکلات دیگری مانند هزینه دستمزد نیروی متخصص، هزینههای سربار، هزینه اجاره غرفه، هزینه برق و مانند اینها که رقم بالا برای هنرمند صنایع دستی بود.
این فعال گردشگری ادامه داد: در اکثر هتلهای پنج یا چهار ستاره که امکاناتی برای اسکان گردشگران خارجی دارند سوغات زعفران و مانند این محصول عرضه میشود و از محصولات صنایع دستی که نشان و هویت ایران است را به عنوان سوغاتی در فروشگاه هایشان درنظر نمیگیرند.
وی در خصوص تاثیر بکارگیری هتلها از فروشگاههای صنایع دستی برای فروش محصولات هنری بیان کرد: مراکز اقامتی را میتوان با ایجاد فروشگاهها صنایع دستی وصرافیها تجهیز کرد و این به نوع به خود باعث بهبود و توسعه فروش محصولات صنایع دستی میشود.
عربی گل افزود: ساخت مجتمعهای توریستی و بوم گردی در شهرستانها که باعث ایجاد شغل برای ساکنان شهر میشود همچنین ساخت دهکدههای ورزشی امکانات بیشتری را برای حضور گردشگر فراهم میکند.
وی بیان کرد: مسئولین با اختصاص دادن تسهیلاتی ارزی برای تجهیز کردن ابزار آلات صنایع دستی، باعث گسترش ساخت محصولات صنایع دستی همچنین بهبود بازار فروش محصولات هنری میشود.
این فعال گردشگری افزود: سازمانها با حمایت بیشتر، اختصاص یارانه به بخش سنگ و زیور آلات که یکی از پرفروشترین محصولات است، بخشودگی جرایم و مزایای خدمات بیمه تامین اجتماعی برای کارگاههای کوچک میتوانند گامی موثر در بر طرف کردن مشکلات صنعتگران داشته باشند.
وی افزود: تبلیغات و معرفی داشتهها و جاذبهها از دیگر موارد بسیار مهم در حوزه گردشگری است، به دلیل بودجه و اعتبارات کم متاسفانه در این بخش هم اتفاق مناسبی شکل نگرفته است، ادارات و ارگانهای مربوطه با حمایتهای مانند اختصاص یارانه و بخشودگی هزینههای تبلیغات، به شناساندن محصولات صنایع دستی کشور عزیزمان ایران کمک کنند.
عربی گل افزود: هزینه تمام شده ساخت فیلم مستند در حوزه صنایع دستی برای شناساندن محصولات صنایع دستی برای صنعتگران وکارگاههای کوچک صنایع دستی توجیه اقتصادی ندارد.
وی درباره اقدامات تاثیر گذار هتلها در تبلیغات محصولات صنایع دستی بیان کرد: دولت با الزام کردن برای هتلها برای عرضه بروشور و تبلیغات صنایع دستی میتواند گامی موثر در شناساندن آثار هنری به گردشگران داخلی وبین المللی داشته باشد.
این فعال گردشگری افزود: در اکثر مواقع گردشگران از کارمندان تور برای اینکه سوغاتی خود را از کجا خرید نمایند، کمک میگیرند. با تبیین بروشورهای برای شناساندن محصولات صنایع دستی شهرها و اینکه در کجا عرضه میشوند، میتوان به فروش محصولات صنایع دستی امید بیشتری داشت.
عربی گل ادامه داد: نمایشگاهها و جشنوارهای صنایع دستی برای فروش محصولات صنایع هنری ایجاد میشوند، اما با توجه به هزینههای بالا مانند هزینه اجاره غرفه، هزینه حمل ونقل و هزینه اقامت در اکثر مواقع برای خارج کردن بازار از حالت روکود چاره ساز نیستند.
وی بیان کرد: در اکثر مواقع نمایشگاهها و جشنوارههای صنایع دستی در محلهای پر رفت و آمد گردشگر ایجاد نمیشوند. نمایشگاهها باید در موزهها و مکانهای تاریخی و در هتلها برگزار شوند تا گردشگر این محصولات را بتواند خریداری کند.
وی افزود: جشنوارههای فصلی صنایع دستی برنامه زمانی منسجمی ندارند. در فصلهای خاصی حضور گردشگر و سفر به کشور ایران بیشتر از مواقع دیگر است. باید زمان اجرای جشنواره را با ورود گردشگران خارجی تطابق داد مثلا در روز تولد فردوسی در برنامه که برای این منظور ایجاد میشود به ایجاد نمایشگاه اقدام کنیم.
عربی گل از فعالان گردشگری کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تاثیر توسعه صنایع دستی در جذب گردشگر اظهار کرد: بهطور میانگین ۸۰ درصد از گردشگران خارجی که به ایران سفر میکنند، میل به خرید دارند و در صورتی که توسعه گردشگری را شاهد باشیم، صنایع دستی سهم بسیاری از این خریدها خواهد داشت. توسعه صنعت گردشگری در کشوری چون ایران، منجر به رشد تقاضا برای خرید آثار هنری، چون صنایع دستی میشود و به توسعه آن کمک خواهد کرد.
وی درباره تاثیر افتتاح کارگاهها صنایع دستی در هتلها در امر گردشگری بیان کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرها نشان از غنای فرهنگی مردمان ایران زمین دارد و تلاش برای معرفی این ظرفیتهای ارزشمند، با افتتاح کارگاههای صنایع دستی در واحدهای اقامتی و هتل ها، با بیان اینکه گردشگری پایدار، رشد اقتصادی و درآمدزایی با حضور گردشگران محقق میشود گامی در جهت رسیدن به پویایی در مسیر گردشگری قلمداد میشود.
این فعال گردشگری افزود: در برخی از هتلهایی که افتتاح کارگاه صنایع دستی انجام شده بود و صنعتگران به صورت نمادین به نمایش تراش سنگ فیروزه مشغول شده بودند، مردم از نزدیک به تماشای نحوه و چگونگی تولید آثار هنری میپرداختند.
وی افزود: گردشگران خارجی به تماشای این مکانها علاقه زیادی نشان میدادند و این آثار هنری را بیشتر در سبد خرید خود قرار میدادند، اما این مکان هم با توجه به مشکلات موجود بعد از طی مدتی بسته شد.
عربی گل درباره برخی مشکلات کارگاههای صنایع دستی در مراکز توریستی گفت: از جمله مسائلی که مانع پیشرفت افتتاح کارگاه های صنایع هنری که امری اجتناب ناپذیر در جذب گردشگر در هتلها بود، اینکه در اکثر مراکز اقامتی محصولات صنایع دستی از لحاظ مسائل امنیتی به طور کامل مورد حمایت قرار نمیگرفتند و این مسئله دردسرهای زیادی همچون دزیدن آثار هنری را برای صنعتگر ایجاد میکرد.
وی افزود: نبود تسهیلاتی برای افزایش ابزارآلات صنایع دستی و تجهیز و بروز نکردن وسایل مورد نیاز رشته هنری، همچنین امکاناتی برای نگهداری آثار هنری در مراکز اقامتی مشکلات دیگری بود که باعث میشد افتتاح کارگاه در هتلها برای صنعتگر، توجیه اقتصادی نداشته باشد و به تعطیلی بیانجامد.
این فعال کشورمان افزود: فعالان صنایع دستی برای باز نگه داشتن درب کارگاهها یشان در هتلها مشکلات دیگری مانند هزینه دستمزد نیروی متخصص، هزینههای سربار، هزینه اجاره غرفه، هزینه برق و مانند اینها که رقم بالا برای هنرمند صنایع دستی بود.
این فعال گردشگری ادامه داد: در اکثر هتلهای پنج یا چهار ستاره که امکاناتی برای اسکان گردشگران خارجی دارند سوغات زعفران و مانند این محصول عرضه میشود و از محصولات صنایع دستی که نشان و هویت ایران است را به عنوان سوغاتی در فروشگاه هایشان درنظر نمیگیرند.
وی در خصوص تاثیر بکارگیری هتلها از فروشگاههای صنایع دستی برای فروش محصولات هنری بیان کرد: مراکز اقامتی را میتوان با ایجاد فروشگاهها صنایع دستی وصرافیها تجهیز کرد و این به نوع به خود باعث بهبود و توسعه فروش محصولات صنایع دستی میشود.
عربی گل افزود: ساخت مجتمعهای توریستی و بوم گردی در شهرستانها که باعث ایجاد شغل برای ساکنان شهر میشود همچنین ساخت دهکدههای ورزشی امکانات بیشتری را برای حضور گردشگر فراهم میکند.
وی بیان کرد: مسئولین با اختصاص دادن تسهیلاتی ارزی برای تجهیز کردن ابزار آلات صنایع دستی، باعث گسترش ساخت محصولات صنایع دستی همچنین بهبود بازار فروش محصولات هنری میشود.
این فعال گردشگری افزود: سازمانها با حمایت بیشتر، اختصاص یارانه به بخش سنگ و زیور آلات که یکی از پرفروشترین محصولات است، بخشودگی جرایم و مزایای خدمات بیمه تامین اجتماعی برای کارگاههای کوچک میتوانند گامی موثر در بر طرف کردن مشکلات صنعتگران داشته باشند.
وی افزود: تبلیغات و معرفی داشتهها و جاذبهها از دیگر موارد بسیار مهم در حوزه گردشگری است، به دلیل بودجه و اعتبارات کم متاسفانه در این بخش هم اتفاق مناسبی شکل نگرفته است، ادارات و ارگانهای مربوطه با حمایتهای مانند اختصاص یارانه و بخشودگی هزینههای تبلیغات، به شناساندن محصولات صنایع دستی کشور عزیزمان ایران کمک کنند.
عربی گل افزود: هزینه تمام شده ساخت فیلم مستند در حوزه صنایع دستی برای شناساندن محصولات صنایع دستی برای صنعتگران وکارگاههای کوچک صنایع دستی توجیه اقتصادی ندارد.
وی درباره اقدامات تاثیر گذار هتلها در تبلیغات محصولات صنایع دستی بیان کرد: دولت با الزام کردن برای هتلها برای عرضه بروشور و تبلیغات صنایع دستی میتواند گامی موثر در شناساندن آثار هنری به گردشگران داخلی وبین المللی داشته باشد.
این فعال گردشگری افزود: در اکثر مواقع گردشگران از کارمندان تور برای اینکه سوغاتی خود را از کجا خرید نمایند، کمک میگیرند. با تبیین بروشورهای برای شناساندن محصولات صنایع دستی شهرها و اینکه در کجا عرضه میشوند، میتوان به فروش محصولات صنایع دستی امید بیشتری داشت.
عربی گل ادامه داد: نمایشگاهها و جشنوارهای صنایع دستی برای فروش محصولات صنایع هنری ایجاد میشوند، اما با توجه به هزینههای بالا مانند هزینه اجاره غرفه، هزینه حمل ونقل و هزینه اقامت در اکثر مواقع برای خارج کردن بازار از حالت رکود چاره ساز نیستند
وی بیان کرد: در اکثر مواقع نمایشگاهها و جشنوارههای صنایع دستی در محلهای پر رفت و آمد گردشگر ایجاد نمیشوند. نمایشگاهها باید در موزهها و مکانهای تاریخی و در هتلها برگزار شوند تا گردشگر این محصولات را بتواند خریداری کند.
عربی گل افزود: جشنوارههای فصلی صنایع دستی برنامه زمانی منسجمی ندارند. در فصلهای خاصی حضور گردشگر و سفر به کشور ایران بیشتر از مواقع دیگر است. باید زمان اجرای جشنواره را با ورود گردشگران خارجی تطابق داد مثلا در روز تولد فردوسی در برنامه که برای این منظور ایجاد میشود به ایجاد نمایشگاه اقدام کنیم.
انتهای پیام/