نوکنده گفت: بانک اطلاعاتی مجموعه اسناد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به همت نهادهایی مانند اوقاف،کتابخانه ملی طراحی می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حاضر در مراسم اهدای گواهی ثبت مجموعه اسناد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ضمن خوش آمدگویی به حاضران از وجود نزدیک به ۷۰۰نسخه از اسناد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در موزه ملی خبر داد و گفت:نسخه‌ای که امروز می‌بینیم به ما یادآوری می‌کند که فرهنگ و هنر مرز نمی‌شناسد و ما بر این باور هستیم که باید گنجینه‌های مشترک را به ثبت برسانیم.

اردبیل یکی از مراکز بایگانی تمدن جمهوری اسلامی است

نادر فلاحی مدیر کل میراث فرهنگی اردبیل گفت: اردبیل به عنوان یکی از مراکز بایگانی تمدن جمهوری اسلامی مطرح است و من مایلم بگویم که این هفته را نه تنها هفته اردبیل بلکه هفته ایران بنامیم، زیرا اردبیل تاثیر زیادی در تاریخ ایران داشته است.

وی به تاثیر شیخ صفی الدین اردبیلی و شاه اسماعیل در تاریخ کشورمان اشاره و اظهار کرد:پیشنهاد من ثبت و الحاق اسناد صفوی با عنوان اسناد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در موزه توپکاپی است.

عمادالدین شیخ الحکمایی،فردی که در خصوص اسناد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تحقیق کرده ضمن تشریح میزان اهمیت این اسناد به تجمیع اسناد متعلق به بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و تسهیل دسترسی محققان به این اسناد تاکید کرد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نیز در بخش دیگری از مراسم اهدای گواهی ثبت مجموعه اسناد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به سفر اخیر خود به استان اردبیل اشاره کرد و گفت:هر نقطه کشورمان به نوعی مرکز جهان است؛بقعه شیخ صفی و بازار تبریز در سال ۲۰۱۰ به ثبت جهانی رسیدند و من درس های زیادی از مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی آموختم.

وی افزود:خوشبختانه کار کاوش بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تا حدودی انجام شده و پیشنهاد من این است که به زودی نمایشگاه مشترکی در موزه ای که در کنار بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار گرفته،برگزار کنیم و یک سامانه و بانک اطلاعاتی به همت نهادهایی همچون اوقاف،کتابخانه ملی و سازمان میراث فرهنگی و موزه ملی طراحی شود. با همکاری کشورهایی که شیخ صفی الدین اردبیلی نمایندگانی به آنها فرستاده،پرونده مشترکی از اسناد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیز داشته باشیم.

بروجردی رئیس کمیته ملی حافظه جهانی نیز گفت:سازمان اسناد و کتابخانه ملی صرفا تسهیل گر است و اساس کار بر دوش خبرگان و اساتید دغدغه مند است.این افراد به آثار ماندگار سرزمینمان تعلق خاطر دارند و دانششان را در اختیار همه قرار می دهند که ما باید همه در کنار هم گام برداریم.

وی افزود:ما باید از گذشتگان بهره بگیریم و بدانیم که چه بهره ای از دانش به جای مانده،می بریم‌.امروز  ملل دنیا این حساسیت را داشتند و دارند که با ایجاد سازمان یونسکو ملت ها را به گذشته فرهنگ و تمدنشان حساس کنند.امروز اگر از ایران و ایرانی یاد می کنیم برای این است که می دانیم به بهبود زندگی جوامع کمک می کنند پس باید این فرهنگ را به خوبی بشناسیم.اگر ما امروز از منشور کوروش و مثنوی معنوی مولانا یاد کنیم برای این است که جهانی شده اند و می توانند زندگی جوامع مختلف را بهبود بدهند.

رئیس کمیته ملی حافظه جهانی اظهار کرد:اگر امروز برخی از جوانانمان برای استفاده هر چه بهتر از دانش خود به کشورهای دیگر می روند شاید به دلیل آن است که به توانایی های نسل جوان توجه کمتری کردیم و ما باید به نسل جوانی که می خواهند به بهترین شیوه از دانش خود بهره ببرند،افتخار کنیم و نباید به دلیل اینکه جوانان فرهیخته ما در سطح جهان به دانشمندان مطرحی تبدیل شده اند، افتخار کنیم البته این برای جوانان ما افتخار است اما برای ما موجب سرافکندگی است زیرا نشان می دهد که نتوانستیم بستر مناسبی برای فعالیت این جوانان در داخل کشور فراهم کنیم.

بروجردی به لزوم و اهمیت انجام کارهای مشترک اشاره کرد و گفت:بهتر است که بیشتر به سمت انجام کارهای مشترک برویم و در پایان گواهی ثبت مجموعه اسناد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به رئیس موزه ملی اهدا شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: موزه ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار