مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از تشکیل کارگروه ویژه ثبت جهانی کوه سبلان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در جلسه بررسی آخرین روند ثبت جهانی کوه سبلان با اشاره به اینکه سبلان ظرفیت کم‌نظیری برای ثبت جهانی است، گفت: متاسفانه این مهم تاکنون محقق نشده و سبلان از سال ۲۰۰۱ در فهرست موقت ثبت جهانی است.

وی با بیان اینکه این اثر به لحاظ طبیعی و فرهنگی و میراث معنوی اهمیت ویژه دارد، گفت: متاسفانه شاهد برخی ساخت و ساز‌های نامناسب در پیرامون کوه سبلان هستیم و این در حالی است که ثبت جهانی می‌تواند نسبت به ساماندهی این اثر طبیعی منجر شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با تاکید به اینکه جهت ثبت جهانی لازم است کارگروه ویژه تشکیل داد تا به صورت جدی مطالعات جامع در این خصوص آغاز شود، افزود: در ادامه می‌توان نسبت به ثبت جهانی اقدام کرد.

فلاحی تصریح کرد: اردبیل به جایگاه واقعی خود در ثبت جهانی دست نیافته و با وجود ظرفیت‌های متنوع فرهنگی و تاریخی تنها یک اثر ثبت جهانی یعنی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی را دارد.

وی افزود: حتی بعد از ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیز اقدامات شاخصی برای توسعه و تقویت این بنای تاریخی صورت نگرفته و این در حالی است که بعد از ثبت جهانی، اقدامات مختلفی از جمله تملک زمین و الحاق به محوطه ثبت جهانی و یا پژوهش‌های وسیع ضرورت داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: اردبیل این توان را دارد که در ثبت جهانی آثار سرآمد باشد، اما برخی بی‌توجهی‌ها موجب شده تاکنون به جایگاه واقعی دست نیابیم.

فلاحی به ضرورت تقویت فعالیت‌های باستان شناسی نیز تاکید کرد و گفت: لازم است از ظرفیت پژوهشگاه نیز به شکل مطلوب استفاده شود.

وی همچنین به ضرورت معرفی آثار ثبت ملی در بخشی از مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تاکید کرد.

انتهای پیام/ح

ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.