رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: تلاش همه جانبه برای تأمین منابع پایدار از مهم‌ترین اصول اداره شهر است که موجب پیشگیری از شهر فروشی و تاراج روستا‌ها می‌شود.

پاینده/ افزایش اعتماد عمومی راهکار مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا است/ خطا‌های محدود شورا‌ها را نباید به پای کلیات آن نوشت/ مالیات بر ارزش افزوده نباید مانند نفت برای بودجه ملی شودبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در بیستمین جلسه شورای عالی استان‌ها که امروز (پنجشنبه بیستم تیرماه) برگزار شد، با اشاره به تروریسم اقتصادی آمریکا اظهار کرد: بر اثر تروریسم اقتصادی آمریکا و نقض تعهدات و توافقات برجامی شرایط دشوار معیشتی بر مردم تحمیل شده است، لذا افزایش اعتماد مردمی نسبت به سیاست گذاری‌های نظام و ارتقای مشارکت جمعی و همدلی تمام آحاد جامعه برای خروج از این شرایط امری ضروری و مستلزم چاره اندیشی است.

وی با اشاره به نقش شورا‌ها افزود: شورا‌ها به عنوان وسیع‌ترین جمع برآمده از انتخاب مردم با نزدیک به ۱۲۰ هزار عضو بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی هستند که می‌توانند حلقه وصل حاکمیت با عموم مردم در تمام لایه‌ها و سطوح گسترده استان، شهرستان، بخش، شهر و روستاها باشند.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: با گذشت بیش از ۲ دهه از اجرای اصول شورا‌ها، این نهاد عمومی به درختی بارور تبدیل شده است و در شرایط کنونی نیز شاهد تلاش‌هایی برای ارج گذاشتن حقیقی بر مشارکت بیشتر مردم هستیم.

الویری تصریح کرد: با استفاده از بدنه کارشناسی و بهره‌مندی از نظارت متخصصان استانی باید همکاری بیشتری در کارگروه‌های برنامه‌ریزی شورا و استان‌ها داشته باشیم و تجربه‌های محلی و استانی را در این زمینه به اشتراک گذاریم.

وی با اشاره به پیش بینی ظرفیت‌های قانونی برای شورا‌ها افزود: نگاه و رویکرد مدیران استانی، شهرستانی و بخشی به توانمندی‌های شورا‌هاست.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: استانداران، فرمانداران و بخشداران با توجه به ارتباط اعضای شورا با پیکره جامعه و با سهیم کردن آن‌ها در تصمیم گیری‌ها، در واقع از این گنجینه مردمی برای توسعه و تعالی استان، شهرستان و بخش بهره‌مند خواهند شد.

الویری با بیان اینکه خطا‌های محدود را نباید به پای کلیات شورا‌ها نوشت، تصریح کرد: با لحاظ کردن گستره عظیم جغرافیایی، تعداد کثیر و متنوع اعضای شورا‌ها و نوپا بودن این نهاد، اگرچه امکان بروز خطا وجود دارد، اما  خطا‌های محدود را نباید به پای کلیات شورا‌ها نوشت و به بهانه آن این سرمایه اجتماعی را تضعیف کرد.

وی با اشاره به نقش آموزش و ضرورت نظارت برای کاهش خطا‌ها گفت: با آموزش، نظارت مستمر و بازرسی دوره‌ای باید ضریب خطای شورا‌ها را به کمترین میزان رساند و از این نهاد و اصل مشارکت مردم صیانت کرد. به همین منظور از قوه قضاییه می‌خواهم که با شعار تحول و بهبود، سکان این قوه را در دست گیرد و یاور شورا‌ها باشد و عرصه را برای تصفیه حساب‌های جناحی و برخورد‌های سلیقه‌ای و غیر مرسوم ببندد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به مهم‌ترین اصل اداره شهر گفت: تلاش همه جانبه برای تأمین منابع پایدار از مهم‌ترین اصول اداره شهر است که موجب پیشگیری از شهر فروشی و تاراج روستا‌ها می‌شود و زمینه تدوین برنامه‌های میان مدت و بلند مدت را فراهم می‌کند.

الویری تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده تنها بخشی از این منابع پایدار است، اما توقف و بسندگی در آن موجب خسران در مدیریت شهر‌ها و روستا‌ها شده است و خلاقیت نوآوری برای درآمد آفرینی پایدار شهروند محور را تضعیف می‌کند.

وی با تاکید بر همکاری مجلس، دولت و شورا‌ها برای ایجاد درآمد‌های پایدار شهری گفت: مدیریت جامع و یکپارچه شهر‌ها، به معنی جداسازی اختیارات و منابع از یک سازمان و اتصال آن به شهرداری‌ها نیست و ناچاریم برای بهره‌وری بهتر همکاری و هماهنگی بیشتری در اداره امور داشته باشیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به انواع بحران‌های محیطی موجود در ایران گفت: ایران کشوری زلزله خیز و پر بحران است.

الویری تصریح کرد: همواره شهر‌ها و روستا‌های کشور در معرض انواع بحران‌های محیطی هستند و زلزله اخیر خوزستان، سیل استان‌های گلستان، کردستان، کرمانشاه، مازندران، ریزگرد‌ها در سیستان و بلوچستان و آتش سوزی جنگل‌های بی نظیر ایلام همگی نشانه‌هایی از این بحران‌ها هستند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به تجارب تاریخی ایرانیان گفت: پیشینه تاریخی ایرانیان چه به عنوان هنر مواجه با ناملایمات و مخاطرات طبیعی ثبت شده و گویای ظرفیت‌های غنی اسلامی-ایرانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار