گسترش جوامع شهری و به تبع آن زندگی اجتماعی با فرهنگ‌ها و سلایق مختلف و همچنین خلأ‌های ذهنی، عده‌ای را به نگهداری از حیوانات در منازل خود راغب می‌کند که متاسفانه این رویکرد، تبعاتی منفی به همراه دارد.

نگهداری سگ در آپارتمان از منظر قانون چه حکمی دارد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در دین اسلام، حمایت از حیوانات اعم از وحشی و اهلی، امری مهم شمرده شده؛ تا آنجا که در سوره‌های مختلف قرآن مانند انعام، عنکبوت و نساء، از حیوانات به‌عنوان نشانه‌های قدرت و عظمت الهی یاد شده است. ضمن اینکه در مکتب اسلام، سفارش‌های اعجاب‌انگیزی درباره ترحم به جانوران شده است.


بیشتر بخوانید: آیا نگهداری حیوانات در آپارتمان ممنوع است؟


با اینکه بر اساس احکام و قوانین اسلامی سگ نجس است، اما قوانین حمایتی و حیاتی اسلام شامل این حیوان نیز می‌شود و آسیب رساندن به انواع حیوانات نیز ظلم و دارای عقوبت اخروی است، زیرا همه جانداران تحت آفرینش خداوند قرار گرفته‌اند.

به اعتقاد دکتر جان‌احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان در متون اسلامی سگ به انواع مختلفی مانند سگ شکاری، سگ نگهبان خانه، باغ، مزرعه و سگ گله تقسیم شده است که در صورت از بین بردن این گونه سگ‌ها، برای آنان دیه تعیین شده است. (جواهرالکلام – ج. ۴۳– ص. ۳۹۸، ۳۹۹) لذا دین مقدس اسلام نگاه ویژه‌ای به حیوانات داشته است.

اما جز در موارد اشاره‌شده، نگهداری سگ، چون موجب آلودگی محیط زیست و همچنین شیوع بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان می‌شود، منع شده است.

از منظر بهداشت محیط زیست، می‌توان به بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ مانند هاری، بیماری لیتوسپیروز (بیماری عفونی)، بیماری‌های انگلی، آلودگی با کک، و بیماری گال و قارچ‌ها اشاره کرد.

به هر تقدیر، بنا به دلایل و بر مبنای مذکور، نگهداری حیوانات محدود شده است. از منظرقانونی، به موجب تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نگهداری هر نوع حیوان ولو اهلی در مشاعات آپارتمان ممنوع است، اما بعضی از افراد با این دیدگاه که «چهاردیواری اختیاری است»، در آپارتمان و منازل خود مبادرت به نگهداری از انواع حیوانات اهلی یا سگ می‌کنند.

نگهداری از انواع حیوانات اهلی یا سگ در آپارتمان‌ها به دلیل زندگی اشتراکی افراد با یکدیگر و لزوم حفظ آرامش و آسایش از یک سو و صدای حیوان که قابل کنترل از سوی صاحب آن نیست، از سوی دیگر، منتهی به نارضایتی ساکنان در آپارتمان می‌شود، که این پدیده از دو جهت قابل مقابله است؛ در مرحله نخست، با تذکر کتبی از طریق ارایه اظهارنامه رسمی از سوی مدیریت ساختمان برای خروج حیوان و در مرحله دوم در صورت عدم توجه صاحب حیوان، موضوع قابلیت پیگیرد قانونی از سوی مراجع قضایی با عنوان «مزاحمت» را دارد.

با توجه به فرهنگ و آموزه‌های مذهبی ناشی از شریعت اسلامی، نگهداری سگ در آپارتمان ممکن است برای همه یا بعضی از ساکنان قابل تحمل نباشد و حتی اگر صاحب حیوان ادعا کند که بهداشت سگ تحت نظر پزشک کاملا مراعات شده است، که این ادعا ولو قابل اثبات باشد قابل پذیرش نیست، در این صورت دارنده سگ چاره‌ای جز خروج حیوان از آپارتمان یا تغییر محل سکونت و زندگی خود ندارد.

از جنبه دیگر، نگهداری سگ در باغات و منازل ویلایی بزرگ و روستاها، نه در مناطق شهری که منازل به هم متصل و چسبیده است، به علت وسعت مناطق و پراکندگی منازل و محیط طبیعی سازگار و همچنین نگهداری انواع سگ‌ها، آن هم صرفاً به جهت محافظت و نگهبانی، از منظر اسلام و عقل فاقد اشکال است، زیرا افرادی که در این‌گونه مناطق زندگی می‌کنند، برای محافظت از جان و مال خود ناگزیر به نگهداری از سگ هستند، زیرا دفاع از جان و مال از سوی قانونگذار مجاز شناخته شده است. اما در بافت‌های متراکم شهری، پارس سگ و آلودگی محیطی، قابل شکایت و پیگرد قانونی است.

در خصوص پدیده سگ‌گردانی در شهر، چون سگ نیاز به گردش و جست و خیز دارد، باید گفت: گرداندن سگ از سوی صاحبان آن بیشتر در مناطق و معابر عمومی از قبیل: کوچه، خیابان، پارک و ... اتفاق می‌افتد، اما به دلیل دفع ادرار و انتشار و انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، گرداندن سگ از نظر بهداشتی و قانونی منع می‌شود. به دلیل اینکه بهداشت محیط ضامن سلامت افراد جامعه است. چنانچه در بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به این نکته اشاره شده است که برای جلوگیری از شیوع امراض مشترک بین انسان و حیوان، دفع حیوانات مضر از وظایف شهرداری است.

با ملاحظه سایر مواد قانونی می‌توان به این نتایج دست یافت که قانونگذار به صورت کلی در موضوع، قانون وضع کرده است. از جمله می‌توان به تفسیر ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ اشاره کرد که بر اساس آن، چنانچه سگ تربیت شده و دارای قلاده نیز باشد، اگر از سوی صاحب آن با هر انگیزه‌ای اعم از شوخی یا به قصد ترساندن یا بدون هیچ انگیزه‌ای، حیوان به سمت افراد اعم از کودکان، بانوان یا سالمندان و حتی افراد بزرگسال حرکت کند یا حیوان در مقابل این افراد پارس کند و موجبات وحشت فرد را فراهم سازد و از وحشت وارده، صدمه جسمی، روحی و روانی به افراد وارد شده یا اینکه موجب سقط جنین زنان باردار یا سکته و فوت افراد شود، به موجب عمل مادی غیراصابتی، وفق بند «پ» ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، در صورت فوت فرد، قتل عمدی محسوب شده و صاحب سگ محکوم به قصاص خواهد شد و در صورتی که عمل حیوان منتهی به آسیب جسمی و صدمه روحی یا روانی شود صاحب حیوان به استناد مواد ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون فوق الذکر ملزم به جبران خسارت به دلیل تقصیر در نگهداری حیوان است. چون ترس از سگ برای غالب افراد، امری ذاتی محسوب می‌شود و از طرف دیگر در قبال ترس، واکنش افراد متفاوت است که این عکس‌العمل بستگی به شرایط جسمی، روحی و روانی فرد دارد؛ لذا در واکنش به ترس از سگ، امکان وقوع هرگونه آسیبی وجود دارد که در این صورت صاحب آن، بنا به قوانین مذکور، علاوه بر قصاص یا محکومیت‌های کیفری، دارای مسئولیت مدنی نیز خواهد بود.

منبع:تابناک

انتهای پیام/

نگهداری سگ در آپارتمان از دیدگاه قوانین موضوعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۲۴ ۲۶ تير ۱۴۰۱
در مجتمع مسکونی طبقه فوقانی سگ نگهداری میکرد که با ادرار کردن در بالکن و گاهی استفراغ سگ در راه پله ها موجب تشویش خاطر و مرارت دیگران میشد و هر چند با تذکر و اعلام محترمانه به وی نیز باعث نشد تا این مشکل رفع شود . صاحب سگ هیچ وقعی نمی نهاد . ناچارا مجبور به شکایت از نامبرده شدم ، که در نهاییت منجر به حکم دوسال حبس وی گردید
Iran (Islamic Republic of)
سگ دوست
۱۴:۳۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
دوستانی که میگن سگ ،روانی خوب نیست و مدفوع تو خیابونا پر میشه باشه یه قانون باشه که:
آقا وقتی سگ شما در خیابان مدفوع کرد مدفوع را بردارید و جای آن را پاک و تمیز کنیید
و تمام
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۲۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سگ اگه از نظر شما تمیز هم باشد واق واق اون قابل کنترل نیست و مزاحم بقیه ساکنین است کسی که می‌خواهد از سگ نگهداری کند باید منزلش غیر از آپارتمان و کاملاً در اختیار خودش باشد
یارو خودش چیزی برای خوردن نداره می‌ره یه سگ میاره برای نگهداری
Iran (Islamic Republic of)
فهیم
۰۹:۵۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سگ نجس نیس این فطرت وخوی ما انسانهاست که نجس وکثیفه چشمتون روبستید حیوان ضعیف که هیچ آزاری هم نداره ازنظرشما چندش اوره این ما آدماییم که چندش هستیم این به موجود دوپا که کثیفتر ازهمه عالمه دزدی میکنن حق الناس میکنن مال مردم میخورن ظلم میکنن برید خودتون رودرست کنید مرگ برجماعتی که عقلش به چشمشه تف به ذات کثیف موجود دوپا که این همه ظلم میکنه آخرش میگه سگ کثیفه اگه تونستین یکبار درزندگی وفاداربمونید مثل سگ بی زبان ودروغ نگید توزندگیمون اون موقعه اس که اسم خودمون روانسان بزاریم والا ازحیوان کثیف‌ترین ما انسانها هستیم امیدوارم ظلمی که به حیوانات میکنید بخصوص سگ دامنگیرخودتون بشه الهی
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۱:۱۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
ظلمی که شما با نگهداری سگ در منزل میکنید هیچ حیوان وحشی نسبت به این سگها نمیکند.طبیعت حیوان در زندگی در فضای ازاد است بیخود مسایل دیگر را با این موضوع ربط ندید.بروید فکر مریضتان را اصلاح کنید
United States of America
ناشناس
۰۱:۲۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
اقایان محترم نگهداری سگ در اپارتمان از منظر قانون در ایران ممنوع و جرم است حالا هرکسی هر توجیهی می خواهد داشته باشد .تمیز است و نمی دونم واق واق نمی کند و امپول می زنیم و....همش توجیه افراد بیمار و ولنگار است والا نگهداری سگ در اپارتمان ممنوع و جرم محسوب می شود تمام .
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۰:۳۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
واقعا تاسف باره عده ای به بهانه های واهی از حیوانات مخصوصا سگ در آپارتمان و...حمایت می کنند.میخوام اینو بگم اگه واقعا نمی خواید واژه مزاحم و مزاحمت بشما اطلاق بشه..از این اداها فاصله بگیرید...سگ چی میگه تو آپارتمان با انسان...خیلی دوست شون داری باهاشون برو کوه و جنگل و بیابون...منطقا انسان باشعور با حیوانات هم خونه نمیشه مخصوصا سگ ...چندش آوره
Iran (Islamic Republic of)
قدیمی
۰۶:۵۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
حتی اگر سگ سروصدا هم نداشته باشه، حضور حیوان نجس العین در مجتمع مسکونی مشکل زاست، در همسایگی ما کسی سگ نگهداری میکرد و بیشتر خانواده ها معذب بودند، و ایشون هم رعایت نمیکردند. خدا کمک کرد سگ را از منزل بردند.
واقعا نیازمند تدوین قانون درباره سگها هستیم.
به پارک که میرویم هرکس یک سگ کنار خود روی نیمکت ها نشانده و روی نیمکت هم نمی‌توان دیگر نشست
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۰۶:۵۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
حقیقتا باید به این موضوع رسیدگی بشه و قانونی برای اون تدوین بشه، در آپارتمان ها کار به مشاجره و نزاع می‌کشه سر این موضوع. در جمهوری اسلامی که حکومتی بر پایه اسلام است نگهداری از سگ به عنوان نجس العین باید دارای قانون گردد.
واقعا دارد مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند
France
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اولا نگهداری سگ در آپارتمان مردم آزرای هست چون پارس گوش خراش این حیوان اعصاب همسایه ها رو شب و روز خورد میکنه. دوما نگهداری سگ عملی غیر بهداشتی هست و معمولا منزل کسانی که سگ نگهداری میکنند بوی نامطبوع میگیره چون پیش میاد که حتی سگ های تربیت شده هم در جایی غیر از جای تعیین شده در منزل ادرار و مدفوع میکنند و همچنین خونه پر از موی سگ میشه. سگ ها ناقل انگل هم هستند وباید مرتب اتگل تراپی بشن.
Iran (Islamic Republic of)
پویان
۱۹:۴۰ ۲۴ دی ۱۳۹۹
لطفا پوز روشن فکری نگیرید
حقوق شهروندی کسی هم ضایع نکنید
خدا لعنت کند مردم ازار رو
یک ساله از صدای حیوان خانگی اذیت میشیم و
با تذکر هم چیزی درست نشده
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
وقتی انسان از روال طبیعی زندگی (اعتقاد به احکام الهی ،تشکیل خانواده، فرزند آوری و .....) خارج شود دست به اقداماتی غیر معمول میزند که نمونه ای از آن آوردن حیوان و بعنوان مثال سگ در اتاق و محل زندگی شخصی خود هست این موضوع با استفاده از حیوانات معمول و سگ نگهبان در باغ سخصی فرق میکند
مسئله اصلی همان خارج شدن از زندگی طبیعی انسانی هست
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۰۲:۵۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
من سگی ازنژادتریردارم چون شاغل هستم وپسرم درخانه ساعتهاتنهاست وبه همدمی بی آزاراحتیاج داشت.این سگ صدایی نداردازنظربهداشتی واکسنهایش راهم زده.غیرازوقتی که کسی درب خانه رابزندوآنهم دویاسه بارواق واق میکندوساکت میشوداماهمسایگان میگویندنگهداری سگ کلآممنوع است وبایدردش کنیدومااجازه نگهداری طبق اساسنامه نمی دهیم.آیامیتوانندحکم بگیرندوشاکی شوندباوجودیکه صداومزاحمت نداردومواردبهداشتی اورعایت میشود؟
Italy
علی
۱۳:۲۹ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
همسایه ها حق دارند. مگر میشود سگ صدا نداشته باشد. صدای واق واق هم نیست پارس بلند و گوش خراش هست. در ضمن سگ ها دارای انگل و قارچ هستند که با واکسن رفع نمیشه. به حقوق همسایه ها احترام بگذارید لطفا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
متاسفم برای حماقت افرادی که نگه داری و محبت به حیوانات رو به غرب زدگی بسط میدن واقعا چه جور انسان هایی هستید؟شرم گینم از اینکه چنین فرهنگی رو از هم وطنام میبینم ....شما اگر بویی از انسانیت برده باشید میفهمید یک حیوان خانگی چقدر ارامش و امنیت داره وقتی در کنار انسان زندگی میکنه
در ضمن سگ اپارتمانی یعنی سگ کوچیکی که نمیتونه تو جنگل و طبیعت زندگی داره و نیازمند مراقبت هست...بحث سروصدا هم اگر باشه سروصدای یک نوزاد انسان بسیار ازاردهنده تر و بیشتر از یک حیوان خانگیست همینطور سروصدای وسایل نقلیه و غیره....هرچند که اگر سگ در اپارتمان مدام واق واق کنه ازاردهنده هست که معمولا همچین اتفاقی نادر هست اما متاسفانه مردم با سواستفاده از عقاید مذهبی روی خوی وحشی و حیوان ازار خودشون سرپوش میگذارند
Iran (Islamic Republic of)
سید مسعود
۰۹:۰۰ ۱۹ تير ۱۳۹۹
اشخاصی که به صدای سگ حساس هستن و مثلا دانس اموز هستن میتونن داخل سوراخ گوششون دستمال یا پنبه فرو کنن که صدای سگ مزاحم نشه... همه افراد بمیرن که بعضی ها میخوان درس بخونن.. در مورد سر و صدا باید گفت در زندگی صنعتی و شهری امروزی الودگی صوتی و و محیطی به وفور پیدا میشه از قبیل صداهای وسایل ساختمانی ماشین الات سبک وسنگین.... و الودگی صوتی فراوان هست .. این حرفها که بعضی از این دشمنانه دوست نمایه فرهنگ و تمدن ایران میزنن در دشمنی و نکوهش نگهداری سگ در خانه و اپارتمان از سر کینه و دشمنی با فرهنگ و تمدن هفت هزار ساله ایرانی هست .
Canada
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
شخص مردم آزاری که اونقدر خود خواه هست که اعتقاد داره دیگران باید گوش خود را با پنیه پر کنن تا هر جور آلودگی صوتی که دوست داره ایجاد کنه. کسی که متوجه نیست اگر آلودگی صوتی تو شهر زیاده دیگه نباید با پارس سگ بیشترش هم کرد. کسی که متوجه نیست وقتی سگ گردانی میکنه مدفوع سگ تو خیابون پر میشه و مزاحمم یهداشت هست.
France
سیما
۱۳:۰۳ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
واقعا مزاحم بودن این افراد از همین کامنت مشخص همیشه که اعتقاد دارن دیگران پنبه تو گوش کنن که صدا پارس سگ شما رو نشنونن ! با افرادی که مزاحم آسایش مردم هستند باید بر خورد جدی قانونی بشود.
Iran (Islamic Republic of)
یک معترض به همسایگان
۱۹:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
همسایه پشتی ما در ایوان خود یک سگ نگه میدارد و بنده دانش آموز هستم و الان ایام امتحانات است(مدرسه ما به شدت درس و تکلیف میدهد)، صدای سگش بیش از حد مزاحم من میشود و روی اعصاب است، آیا کاری می توانم بکنم!؟لطفا راهنمایی کنید
Germany
ابراهیم
۱۳:۰۹ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
حتی دانش آموز هم نباشین و امتحان هم نداشته باشین حق دارین که تو منزل آرامش داشته باشین و حق ندارند با پارس سگ مزاحم بشن. متاسفانه فرهنگ سازی کافی تو رسانه ها انجام نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ز. مهرآباد
۱۹:۳۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
اینهایی که سگ نگه می‌دارند در واقع حیوان دوست نیستند اتفاقا دشمن حیوانات هستن خودشون رو یکی با قلاده بلنده بکشه به زور اینور و اونور خوششون میاد یا یه جا حبسشون کنند
Iran (Islamic Republic of)
د
۱۳:۵۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
سگ به زور نگه داشته نمیشه گوسفند نیست خودشم بدون قلاده میاد و هیچ زوری نیست قلاده برای اطمینانه که یه وقت موشی چیزی دید نره ماشین زیرش کنه.حبس هم نیستن برو اطلاعات کسب کن بعد بیا حرف بزن چی هواهوا اگه بیرون تنها باشه از کفتر هم کتک میخوره.و اگر هنوز عقیدت همینه بچه کوچولو اگه داری ولش کن هرجا میخواد بره برای چی حبسش کردی و به زور میبریش با خودت بیرون
Spain
مژگان
۱۳:۱۲ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
دقیقا در واقع هم حیوان آزار هستند و هم انسان آزار. برای سرگرمی یک حیوان رو اسیر میکنند و از محیط طبیعی زندگیش جدا. بعد اونو به شهر میارن که محیط زندگی انسان هست و مزاحمت ایجاد میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
با این خودخواهی و تقلید کورکورانه از حماقت های آزمون پس داده غربی ها هم به ما ظلم میکنند و ما رو از لحاظ بهداشتی و شرعی به زحمت می اندازند و آرامش مون رو میگیرن و هم به حیوانات بیچاره ظلم میکنند.. این حیوانات برای زندگی در شهر و آپارتمان نیستند.. لطفا این را بفهمید روشنفکرنماها
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۵۴ ۱۸ تير ۱۳۹۸
بیشتر ادمهای تازه به دوران رسیده این کارها را میکنن
آخرین اخبار