به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ تورج کاظمی با بیان اینکه مجرمان همواره راههایی را برای انجام رفتارهای مجرمانه خود پیدا میکنند اظهار کرد: از روشهای انجام جرم در فضای مجازی که یکی از روشهای رایج انجام جرم در این فضا است ساختن لینک و صفحاتی تحت عنوان فیشینگ است که طی آن فرد مجرم با ارسال ایمیل یا پیامی در شبکههای اجتماعی، آدرسی را به کاربر معرفی میکند. بزهکاران فضای سایبر با ارسال پیام به کاربران و معرفی لینکهایی، از کاربر میخواهند تا یک سری اطلاعات هویتی و یا مالی خود را طی فرمهایی در آن سایت ارائه کند و پس از این تکمیل این عمل از سوی کاربران، کلاهبرداران اقدام به سرقت اطلاعات وارد شده میکنند.
وی با تاکید بر اینکه مجرمان این سایتها و درگاههای بانکی را به صورت جعلی طراحی میکنند، تاکید کرد: کاربران برای جلوگیری از اینکه طعمه این افراد شوند باید آدرس این درگاهها را با دقت بررسی کنند، چرا که بزهکاران فضای سایبری با استفاده از لوگوها و تیترهای رسمی از بانکها و موسسات مالی معتبر به دنبال به دست آوردن اطلاعات بانکی افراد از طرف آنها هستند که در این صورت به راحتی میتوانند ازحساب بانکی شان سرقت کنند.
وی با بیان اینکه فیشینگ ممکن است از سوی افراد آشنا و دوستان نیز ارسال شود، گفت: لینکهای فیشینگ ممکن است در قالب پیغامی در شبکههای اجتماعی تحت پوشش وب، سایتهای خیریه، برنامههای پیغام فوری و اجناس و کالا با قیمت مناسب، به صورت رایگان یا از طریق پیام کوتاه برای کاربران ارسال شود؛ شیوههای دیگری هم از این طریق توسط مجرمان انجام میگیرد که میتوان به کلاهبرداری با ربات هدایت کننده به صفحات شبیه سازی شده بانک اشاره کرد.
سرهنگ کاظمی با بیان اینکه بر اساس پروندههایی که به پلیس اطلاع داده میشود، متهمان ابتدا اقدام به طراحی ربات یا اپلیکیشن ارائه دهنده خدمات مختلفی از جمله افزایش فالوور، دوست یاب، همدم یاب، ردیاب، مکان یاب و ... میکنند گفت: انجام کلاهبرداری از طریق انجام طراحی این رباتها به صورتی است که ربات پس از نصب برنامه به منظور فعالسازی اپلیکیشن از کاربر درخواست واریز مبلغ اندکی، هدایت به صفحه جعلی میکند. این رباتهای راه اندازی شده، به صورت مستقیم اطلاعات و رمز کارت را طی چند مرحله از کاربر میگیرد و در تمامی موارد پیام عدم ارتباط با بانک و یا تراکنش ناموفق نشان میدهد.
بر اساس اعلام پلیس و به گفته وی، مجرمان اقدام به تبلیغ ربات یا اپلیکیشنهای جعلی در کانالهای پر بازدید شبکههای اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام با چند صد هزار اعضاء میکنند و به این ترتیب برنامه مورد نظر در دسترس تعداد بسیار زیادی از کاربران شبکههای اجتماعی قرار میگیرد. شهروندان، مراقب رباتهایی که کاربر را به صفحات جعلی درگاههای بانکی هدایت میکنند باشند تا از وقوع اتفاقات غیر مترقبه بعدی در امان بمانند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/