دادستان کل کشور گفت: از نظر ما پرونده نجفی هیچ امتیازی ندارد و مانند بقیه پرونده مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

پرونده نجفی امتیازی نسبت به سایر پرونده‌ها ندارد/ اجرای عدالت باید بدون ایجاد فضای رعب و وحشت باشد/ «بردند و خوردند» زیبنده جمهوری اسلامی نیستبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه دادستان زنجان با اشاره به اینکه پرونده نجفی هم مانند سایر پرونده‌ها مسیر قانونی خود را طی می‌کند، گفت: از نظر ما این پرونده هیچ امتیازی ندارد و مانند بقیه پرونده مراحل قانونی خود را طی می‌کند و حق خانواده مقتول است که در صورت درخواست قصاص و در صورت دیه پرداخت دیه و یا گذشت انجام می‌شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در دوره حساس و خطیر کشور قرار داریم، تصریح کرد: امیدواریم با فعالیت و عملکرد درست از عهده وظایف خود برآییم و سربلند شویم.

وی با اشاره به تغییرات مدیریتی در مجموعه قضایی استان گفت: پست برای کسی ماندگار نیست اما خوش به حال کسی که وقتی پستی را ترک می‌کند مردم از رفتن او ناراحت می‌شوند‌.

منتظری با بیان اینکه یکی از بزرگترین نعمات الهی این است که انسان به مردم خدمت کرده و مراجعات مردمی را پاسخگو باشد، افزود: در جمهوری اسلامی مقام و پست ارزشی ندارد مگر اینکه انسان از این جایگاه استفاده کند و به فرموده حضرت علی (ع) مگر اینکه از این پست برای اقامه عدل استفاده شود.

دادستان کل کشور گفت: در نظام جمهوری اسلامی هدف از حکومت اقامه قسط و عدل است و اگر کسی می‌تواند در این مسیر حرکت کند، می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه همه ما از جمله خود بنده در مجموعه قضایی و فعالان سایر قوا از جمله مجلس و قوه مجریه باید تلاش کنیم که از این فرصت برای خدمت به مردم با هدف الهی استفاده کنیم، گفت: باید هدف از کار به صورت ۱۰۰ درصدی رضایت الهی باشد، اما اگر تقوا نباشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

دستگاه قضایی در اجرای عدالت مسئولیت بیشتری دارد

منتظری با بیان اینکه در اجرای عدالت همه مسؤولیت دارند، اما دستگاه قضایی مسؤولیت بیشتری دارد، تصریح کرد: در هرجا که هستیم حکومت باید حکومت عدالت باشد.

دادستان کل کشور با تاکید بر الگوبرداری در امر قضاوت از امیرالمومنین(ع) بیان کرد: می‌توان اجرای عدالت را دقیق انجام داد، اما نه با ایجاد فضای وحشت و رعب بلکه باید با صمیمیت مجرم را به جزای عمل خود رساند.

وی با بیان اینکه دادستان دو وظیفه عمده و مهم دارد که نخستین آن این است که به گونه‌ای با مردم گرم و صمیمی باشد که هرکسی در حقش ظلم شده احساس راحتی کند، گفت: آغاز این کار با شکایت شاکی و ختم آن با گرفتن حق وی و یا حصول رضایت وی ممکن است.

منتظری با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف دادستان این است که حقوق عامه مردم را پیگیری و از آن دفاع کند، تصریح کرد: من از همه مسؤولان درخواست دارم که از حقوق عامه که از وظایف دادستان است حمایت کنند.

وی گفت: تجاوز به حریم رودخانه‌ها، آب‌های زیرزمینی باید به درستی مدیریت شود که اگر نشود برای آیندگان منبعی باقی نمی‌ماند، تعدی و تجاوز به حریم رودخانه‌ها، جلوگیری از تجاوز دستگاه‌های اجرایی به حقوق عامه موضوعاتی است که باید به صورت جدی پیگیری شود.

دادستان کل کشور افزود: اگر وزارتخانه‌هایی که به صورت مستقیم به مردم خدمت‌ می‌رسانند به وظیفه خود درست عمل کنند، نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد اما اگر آنها هم عمل نکردند این وظیفه دادستان است که آن را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه اگر شهرداری وظیفه دارد و به وظیفه خود عمل نکرده است، اگر جاده‌ها مناسب نیست و راه و شهرسازی به وظیفه خود عمل نکرده است، پس چه کسی در این شرایط باید وارد عمل شود و احقاق حقوق عامه را انجام دهد که در این شرایط، قطعا دادستانی و قوه قضائیه وظیفه رسیدگی دارد.

دشمن در تلاش است فساد را بسیار گسترده نشان دهد

دادستان کل کشور همچنین به عزم جدی قوه قضائیه در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: امروز، شاهد حدی از رشد فساد هستیم که قابل قبول نظام جمهوری اسلامی نیست، البته دشمن در تلاش است فساد را بسیار گسترده نشان دهد، اما بنده عرض می‌کنم ما در سطح دستگاه‌ها آنقدر خدمات داریم که نسبت فساد به آن کم است اما همین میزان فساد هم قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی در مبارزه با فساد در درون خودش بیشتر تلاش می‌کند و از هیچ فسادی در درون مجموعه خود چشم پوشی نخواهیم کرد.

منتظری گفت: دومین موضوع نیز بحث فساد در سایر دستگاه‌ها است که در این رابطه از مسؤولان انتظار همکاری داریم و درخواست داریم اجازه ندهند، فساد همچون موریانه به داخل دستگاه آنها نفوذ کند.

دادستان کل کشور افزود: برای نظام جمهوری اسلامی زیبنده نیست که مرتب بگویند یکی برد و یکی خورد و همین امر موجب بی‌اعتمادی مردم شود و بگویند همه اینطور هستند.

وی گفت: دستگاه قضایی برای مبارزه با فساد کمر همت را بسته است و امیدواریم جامعه مبرا از فساد شود و از این طریق اعتماد مردم جلب شود

منتظری گفت: البته خود مردم نیز در مقابله با فساد نقش دارند و از آنها می‌خواهیم اگر از فساد آگاه بودند، گزارش کنند.

دستگاه‌های قضایی در چهارچوب قانون با منکرات در جامعه برخورد کنند

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و دستگاه‌های قضایی موظف هستند در چهارچوب قانون با منکرات در جامعه برخورد کنند، گفت: به لحاظ قانون برخی منکرات که در ملاعام انجام می‌شود جرم محسوب می‌شود و اگر کسی در جامعه جرم مشهود انجام دهد ماموران انتظامی با آن برخورد می‌کنند.

منتظری با اشاره به اینکه در برخورد با جرم مشهود نیازی به حکم و دستور قضایی وجود ندارد، عنوان کرد: ماموران انتظامی و ضابطان قضایی موظف هستند با جرائم مشهود برخورد کنند اما مجازات این افراد در دادگاه قضایی و مطابق قانون انجام می‌شود.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه از مردمی که انتظار برقراری نظم و آرامش در شهرها را دارند انتظار می‌رود خود مراعات کرده و مرزها را رعایت کنند و چهارچوب‌هایی که برای همه لازم است را رعایت کنند، گفت: امید می‌رود دستگاه قضایی و انتظامی موظف و مکلف نشود برخورد قانونی کند و خود مردم فضایی را ایجاد کنند که افراد هنجارشکن نتوانند اقدامات خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: اگر هنجارشکنان موارد را رعایت نکنند دستگاه قضایی و انتظامی و مردم مکلف هستند با جرایم مشهود برخورد شود.

منتظری با اشاره به اینکه امروز به دلیل عدم مدیریت صحیح فضای مجازی آسیب‌های زیادی از این فضا شاهد هستیم، گفت: در تهران دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم یارانه‌ای تشکیل شده است و در شهرستان‌ها نیز شعبی برای جرایم یارانه‌ای اختصاص داده شده است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه مردم باید بدانند اگر فردی در فضای مجازی هم به آبرو، مال و شرف آنها تعرض کند اگر شکایت کند دستگاه قضایی موظف به برخورد با آنها است، گفت: باید کاری شود فضای آلوده سایبری بهبود یابد و هر کسی نتواند نسبت به آبرو و شرف مردم تعرض کند.

منتظری با اشاره به اینکه در استان زنجان نیز یک سری مسائلی هست که موجب تضییع حقوق عامه شده است، گفت: انتظار داریم مسؤولان به نحو احسن ابن موضوع را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه نسبت به تضییع حقوق عامه شاهد بی‌مبالاتی هستیم و تجاوز به حقوق عمومی وجود دارد، ادامه داد: آثار و تبعات سوء تجاوز به حقوق عامه را در کشور شاهد هستیم.

انتهای پیام/ن/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۱۷ تير ۱۳۹۸
باید محاکمه بشه
Iran (Islamic Republic of)
Mostafa,abbasi
۰۰:۲۳ ۱۷ تير ۱۳۹۸
من بعنوان یک جوان از دادستان کل کشور فقط یک خواهش و تقاضا دارم و از ایشون خواهش میکنم که به دو موضوع خیلی توجه و نگاه ویژه و پیگیری مصرانه ایی داشته باشند که به معنای واقعی کلمه جزئی از دغدغه های اصلی این روزهای مردم هستش . اولین مسئله : مسئله ی فساد اختلاسگران و حقوقهای نجومی و غیرقانونی ست . دومین مسئله هم : موضوع افرادیست که با بی حجابی و ترویج فساد اخلاقی ، دین مبین اسلام و خون شهدا رو نادیده میگیرند . از آقای منتظری ملتمسانه تمنا میکنم که به این دو موضوع واقعا توجه و رسیدگی کنند . مردم و ملت شریف و باغیرت جمهوری اسلامی ایران ، واقعا مردم خوب و قدرشناس و مهربانی هستند که لیاقت بهترینهارو دارند .
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۲۳:۵۳ ۱۶ تير ۱۳۹۸
خواسته مردم
1 جلوگیری از پرداخت‌های غیرمتعارف به مدیران
2محاکمه کسانیکه در صنعت خودرو پاداش ها و امتیازات گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۶ تير ۱۳۹۸
جناب اقای منتظری کاش نسبت به نوع برخورد دادگاه های انقلاب با مراجعین هم اطلاعاتی کسب بفرمایید من یک معلمم برای کاری به دادگاه رفتم طوری بامن رفتار کردند که ارزو کردم کار هیچ کس به دادگاه نیفتد طوری با ادم رفتار می کردند که انگار مجرم بالفطره هستی در زدم ووارد اتاقی شدم که قاضی اجرای احکام دران اتاق بود سلام کردم جواب سلامم را نداد که هیچ گفت کی بهت اجازه داده وارد بشی گفتم مگه باید از کی اجازه بگیرم جلو در که هزارجور بازرسی وحتی درز لباسامو چرخیدند ناراحت شد گفت برو بیرون حرف نزن بالاخره بابت توقیف یک سند واسه کسی که ناخواسته گول خورده بود وتو ماشینش مواد حمل کرده بود پانزده روز درگیر بودم تا سند گذاشتیم پانزده روز بعد هم متهمی که دوسال بدون مرخصی داخل بود اومد مرخصی اگه نامه به یه کشور دیگه می خواست بره زودتر میرسید تا از دادگاه به زندان که پنج کیلومتر فاصله داشت خلاصه یکی از همین روزا با عالیجنابی که حرفش رفت کمی جروبحث کردم نه تند بسیار مودبانه در پایان ایشون گفت تمومش کن یا بازداشتت می کنم این جواب منطقی بود که ایشان به من داد لذا خواهشمندم به کارکنان محترم بفرمایید تا با مردم محترمانه تر رفتارکنند به خدا مردم ما مردم عالی هستند خیلی مظلومند یا مامورانی مخفی بفرستین ببینید چه طوری واسه یه کار کوچک چند روز باید سرگردون باشند خصوصا کسانی که سواد ندارند یا زنانی که دنبال کار همسرانشان به هر دری می زنند واقعا در شان نظام اسلامی نیست که با مردم اینگونه البته در بعضی از دادگاه ها رفتار شود خواهشا پیگیری فرمایید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۶ تير ۱۳۹۸
البته نسبت به رسیدگی به روند پرونده باید هم اینجوری باشه...ولی به نظرم باید کرامت و شخصیتش محترم شمرده بشه بالاخره مدتها به این مملکت خدمت کرد نباید نمک نشناس بود و فساد و کار حرام که نکرد فقط یک لحظه از کوره در رفت که برای همه ما ممکنه پیش بیاد خواهش می کنم زود قضاوت نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۶ تير ۱۳۹۸
خوب چرا دادگاه اقای نجفی میخواد علنی برگزار بشه ؟خوب این پرونده هم باید مثل بقیه غیر علنی باشه
Germany
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۶ تير ۱۳۹۸
در مورد برخورد با جرایم زایشی چه اقداماتی صورت گرفته ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۶ تير ۱۳۹۸
خودروسازی ها باید محاکمه شوند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۶ تير ۱۳۹۸
مگه قراره داشته باشهههههههههههههههههههههه؟؟؟؟؟؟؟