رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خرمشهر گفت: تاکنون در این شهرستان ۲ دوره آموزشی حصیر بافی برپا شده و حدود ۲۰ نفر کارت مهارت صنعت گری را به دست آورده اند.

سجاد پاک گهر، رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،گفت: برای اینکه صنایع دستی حصیر در یک منطقه شکل بگیرد وجود نخل الزامی است و خرمشهر نیز از دیر باز دارای شهرستان‌هایی بوده که مواد اولیه برای حصیر بافی در آن وجود داشته است.

وی افزود: در خرمشهر روستا‌هایی وجود دارد که تولید کننده حصیر هستند،البته این اقدام را برای مصارف خانگی خود انجام می‌دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر ادامه داد: متاسفانه نسل جوان از صنایع دستی حصیری استقبال نمی‌کنند.

پاک گهر در خصوص برنامه‌های این اداره برای زنده نگه داشتن سنت حصیر بافی گفت: تاکنون در خرمشهر ۲ دوره آموزشی حصیر بافی برپا شده و حدود ۲۰ نفر کارت مهارت صنعت گری را به دست آورده اند؛ و البته قصد ما افزایش کارآموزان است و پس از پایان دوره نیز در صورتی که درخواست داشته باشند، تسهیلات لازم برای ایجاد کار گاه اعطا می‌شود.

وی افزود: جنبه‌های کاربردی جدید حصیر برای ما مهم است از جمله استفاده از حصیر در طراحی ساختمان و ساخت مبلمان همچنین ظروف کابردی ساخته از حصیر مانند سبد‌هایی برای نگهداری نان که موجب می‌شوند تا نان دیر‌تر کپک بزند.

انتهای پیام/ د

اهمیت حصیر بافی و برگزاری دوره آموزشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.