با حضور مسئولان کشوری و استانی جشنواره ورزش های بومی محلی مال و بار در بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج با حضور مسئولان کشوری و استانی جشنواره ورزش‌های بومی محلی مال و بار با حضور استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد، اصفهان، فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه برگزار شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره در احیا سنت‌های این استان‌ها و ارائه به نسل‌های جوان گفت: این جشنواره در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد که در نوبت صبح استان‌های شرکت کننده در شش رشته ورزشی چوگو، دال پلان کلکله برد، هفت دور گوش، چوب کشی، هفت سنگ و دوزپا با هم به رقابت پرداختند.

سید محمد تقی علوی افزود: این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان و با حضور ۱۷۰ ورزشکار از استان‌های های مختلف برگزار شد که ایلات و عشایر مختلف بخش دیشموک همراه با شرکت کنندگان آئین سنتی مال و بار که کوچ عشایر محسوب می‌شود را بصورت نمادین، ساده و سنتی برای شرکت کنندگان به نمایش گذاشتند.

وی گفت: برپایی سیاه چادر، پخت غذا‌های سنتی و محلی، اسب سواری و تیراندازی از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود که فضای عشایری و روستایی جشنواره را زیباتر کرده بود.

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی کشور هم در این جشنواره گفت: این پنجمین جشنواره فرهنگی ورزشی است که در سال جاری برگزار می‌شود که نگرش و رویکرد حاکم بر این بازی‌ها احیا و ترویج ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی است.

غلامرضا جعفری افزود: بیش از ۲۰۰ هزار ورزشکار سازمان یافته در فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی سازماندهی شده اند که این فدراسیون به دنبال صیانت، اصالت و ارتقاء ارزش‌های فرهنگی کشور است و هدف از برگزاری این جشنواره‌ها، ترویج و فرهنگ سازی ورزش‌های بومی برای نسل آینده است.

وی تعدیل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اولویت‌های برگزاری این جشنواره‌ها اعلام کرد و گفت: با همکاری وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های دولتی برگزاری این جشنواره‌ها نقش مهمی در ایجا نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت و یکی از راه‌های تقویت روحیه نشاط، وحدت بین اقوام و ملت‌ها به حساب می‌آید.
در پایان از نفرات و تیم‌های برتر این جشنواره تجلیل شد.

انتهای پیام/ط

جشنواره ورزش های بومی محلی در دیشموک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.