مراسم روز استقلال آمریکا با عنوان «سلام به آمریکا» قرار است امروز در واشنگتن دی سی برگزار شود و دونالد ترامپ به آرزوی خود که برگزاری رژه نظامی در این مراسم است، می‌رسد.

برنامه ترامپ برای رژه روز استقلال آمریکا/ تامین هزینه برگزاری مراسم از محل بودجه زیباسازی پارک‌های واشنگتنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی هافینگتن پست، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا امروز چهارم ژوئیه همزمان با سالگرد روز استقلال آمریکا به آرزوی خود که برگزاری رژه نظامی بود، می‌رسد.

او از تابستان گذشته و پس از مراسم روز کهنه سربازان جنگ، خواستار اختصاص بودجه برای برگزاری رژه نظامی در روز استقلال آمریکا شد که انتقادات گسترده‌ای را به خصوص در میان دموکرات‌ها به دنبال داشت.

واشنگتن تا پیش از این همواره جشن مختصری را برای سالگرد چهارم ژوئیه برگزار می‌کرد که این مراسم سال گذشته میلادی با یک کنسرت خیابانی و آتش بازی معمولی برگزار شد. این مراسم که انتقاد ترامپ را به دنبال داشت، زمینه را برای برگزاری جشن پر زرق و برق فراهم کرد.

مراسم روز استقلال آمریکا با عنوان «سلام به آمریکا» قرار است امروز در واشنگتن دی سی انجام شود. چنین نمایشی از نظر مقامات دموکرات تکمیل کننده سیاست‌های نادرست ترامپ است. تا پیش از امسال برگزاری رژه نظامی در آمریکا امری مرسوم نبوده است. در سفری که رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ به فرانسه داشت و مراسم روز باسیل را با حضور هزاران نیروی نظامی فرانسه، جنگنده ها، بالگردهاو تانک‌ها از نزدیک مشاهده کرد، ایده برگزاری رژه نظامی در روز استقلال آمریکا را مطرح کرد و برای نخستین بار آن را اجرا می‌کند. 

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز سه شنبه گزارش داد دونالد ترامپ، شخصا بر برنامه‌های برگزاری مراسم رژه ورود کرده و علاوه بر نظارت بر آن، مبلغ ۲.۵ میلیون دلاری که برای زیباسازی و بهبود وضعیت پارک‌های واشنگتن اختصاص داشت را برای این مراسم هزینه کرده است.

در همین حال، پنتاگون که بخشی از برگزاری این مراسم را بر عهده دارد دستورالعملی را ویژه سربازانی که قرار است در رژه شرکت کنند، منتشر کرده است. در این دستورالعمل به سربازان دیکته شده چه بگویند و چه نگویند. بر این اساس، به آن‌ها گفته شده در هر شرایطی از بیان اظهارات منفی خودداری کنند. طبق‌ این دستورالعمل، آن‌ها باید بگویند من افتخار می‌کنم که به کشورم خدمت می‌کنم. من به شغل و تانکم افتخار می‌کنم.

رئیس‌جمهور آمریکا دستور داده است همزمان با مراسم روز استقلال آمریکا، هواپیما‌های نظامی این کشور و همچنین هواپیمای ایرفورس وان [ویژه رئیس جمهور آمریکا] بر فراز نشنال مال [پارک مرکزی واشنگتن] به پرواز درآیند. ایرفورس وان در این پرواز نمایشی حامل ترامپ نخواهد بود.

این مراسم از ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه صبح آغاز و تا ساعت ۲ بعدازظهر ادامه دارد. واحد‌های نظامی، اسب ها، تجهیزات نظامی، خیابان قانون اساسی واشنگتن دی سی را برای ساعاتی مسدود خواهد کرد.

ترامپ ترجیح می‌داد در این رژه نظامی تانک‌های جنگی نیز تردد داشته باشند، ولی کارشناسان خدمات شهری هشدار دادند حرکت تانک‌ها در خیابان و پل‌ها ممکن است به سازه آن‌ها آسیب بزند؛ بنابراین گفته می‌شود تعدادی از تانک‌های مدل ام- ۴ و ام- یک که به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد، در گوشه‌ای از خیابان پارک شوند.

رئیس جمهور آمریکا نطق خود به مناسبت این روز را ساعت ۶:۳۰ دقیقه عصر [به وقت محلی] ایراد خواهد کرد و مراسم روز استقلال آمریکا با حضور چهره‌های سینمایی و فرهنگی تا ساعت ۸ ادامه خواهد داشت و در نهایت مراسم با آتش بازی گسترده در واشنگتن به پایان می‌رسد.

در همین حال، هواشناسی واشنگتن در روز استقلال آمریکا بارش باران را پیش‌بینی کرده است که این شرایط ممکن است برنامه‌های ترامپ برای برگزاری مراسم را ما مشکل مواجه سازد.

از سوی دیگر، این مراسم فرصتی برای منتقدان ترامپ است تا اعتراضات خود را به شکل پررنگ‌تری منعکس کنند. گروهی از فعالان و مخالفان سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا پیشتر اعلام کردند بالون شش متری بچه ترامپ را همزمان با سخنرانی او در روز استقلال آمریکا در چهارم ژوئیه به پرواز در می‌آورند. بالون بچه ترامپ، نمادی کودکانه از ترامپ با تلفن همراهی در دست است که برای نخستین بار سال گذشته در جریان اعتراضات مردم انگلیس به سفر رئیس جمهور آمریکا به لندن به پرواز درآمد و پس از آن در سایر نقاط جهان به عنوان نماد اعتراض به سیاست‌های ترامپ استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار