نویسندگی تنها استعداد صرف نیست برای پرورش این استعداد باید کتاب هایی را خواند و فنونی را آموخت تا بهتر بنویسیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نویسندگی استعدادی است که در وجود بشر به ودیعه نهاده شده است برخی از افراد از این موهبت الهی برخوردارند. نویسندگی تنها استعداد صرف نیست برای پرورش این استعداد باید کتاب هایی را خواند و فنونی را آموخت تا بهتر بنویسیم. اگر قرار است رمان نویس باشیم رمان نویس بهتری شویم و اگر سراغ شاخه های دیگر ادبیات داستانی از جمله داستان کوتاه، زندگینامه نویسی یا خاطره نویسی می رویم با فنون و تکنیک های همان شاخه بنویسیم.در اینجا به معرفی چند کتاب در این باره می پردازیم.

معرفی کتاب رمان چیست؟

چه کتاب هایی مهرات نویسندگی مان را افزایش می دهد

کتاب رمان چیست؟ نوشتۀ محسن سلیمانی، انتقادهایی را  در زمینه  رمان و تاریخچه‌ی آن مطرح می کند که به شناخت بیشتر رمان کمک می‌کند. این کتاب انواع رمان را مشخص کرده و درباره آن توضیح داده است،نویسنده در کتاب به این مسئله اشاره می کند که  برای نقد به یک رمان باید در ابتدا انواع آن را شناخت و سپس روی آن متمرکز شد. کتاب رمان چیست؟ به شما نگاه کلی می‌دهد و نشان می‌دهد که جایگاه رمان در جوامع امروز چیست. این کتاب در هفت فصل گردآوری شده است.

با وجود این که تعداد کتاب‌های ریز و درشتی که در زبان انگلیسی دربارۀ رمان تألیف شده کم نیست، اما انتخاب کتابی واحد برای ترجمه، بسیار مشکل است. چرا که از طرفی، کتابی که انتخاب می‌شود باید حاوی اطلاعات اولیه دربارۀ رمان باشد، و در ثانی، برخی از مسائل مبتلا به رمان نیز در آن تحلیل شده باشد. از سوی دیگر، اگر کتابی در این زمینه تألیف می‌شد، بیم آن می‌رفت که مترجم این کتاب نیز همان راهی را برود که مؤلفان پیشین رفته‌اند؛ یعنی همان گزینش‌ها و دسته‌بندی‌هایی که خواننده را به جای این که به آب برساند، سر درگم در بیابانی از مطالب درهم و برهم رها می‌کند،یا این که با نشان دادن سراب‌هایی چند، تشنه‌ بر‌ می‌گرداند.این کتاب در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

معرفی کتاب چگونه نویسنده یا شاعر شدیم به قلم پانزده ادیب معاصر ایران

چه کتاب هایی مهرات نویسندگی مان را افزایش می دهد

کتاب چگونه نویسنده یا شاعر شدیم به قلم پانزده ادیب معاصر ایران اثر سید مهدی سیدقطبی و مهدی کریمی دربردارنده نگارش پانزده شیوه‌نامه نویسندگی از پانزده تن از نویسندگان و شاعران مشهور معاصر ایران است که مطالعه و اجرای آن برای همه علاقمندان به خوش‌خوانی متن و روانی کلام زبان فارسی لازم است.

«چگونه نویسنده یا شاعر شدید؟»، این پرسشی است که نصرالله فلسفی مدیر روزنامه امید از بسیاری از نویسندگان و شاعران نامی ایران در سال 1322 پرسیده است و پانزده تن از ادبای معاصر ایران به شرح زیر، به آن پاسخ دادند:

حسین سمعیعی (ادیب‌السلطنه)، سعید نفیسی، علی هاشمی حائری، لطفعلی صورتگر، صادق رضازادۀ شفق، زین‌العابدین رهنما، علی دشتی، عیسی صدیق، رشید یاسمی، ابراهیم پورداود، علی‌اکبر سیاسی، فرج‌الله بهرامی (دبیر اعظم)، نظام‌وفا آرائی، غلامعلی رعدی آذرخشی، محمد حجازی.

اگرچه از زمان نگارش کتاب چگونه نویسنده یا شاعر شدیم به قلم پانزده ادیب معاصر ایران، حدود هفتاد و پنج سال گذشته است اما همچنان برای همه فارسی زبانان مفید و کاربردی است.

با وجود اینکه اکثر ادبای مطرح در کتاب حاضر در ضمن نوشتن «شیوه‌نامه نویسندگی» به شرح زندگی خود نیز پرداخته‌اند اما برای آشنایی بیشتر خوانندگان در قسمت «اشاره» زندگی‌نامه هر یک از آن‌ها ارائه شده است.این کتاب در انتشارات نسیم آفتاب منتشر شد.

معرفی کتاب شناخت هنر رمان 

چه کتاب هایی مهرات نویسندگی مان را افزایش می دهد

کاترین لور در کتاب شناخت هنر رمان، به بررسی نقاط تمایز رمان خوب از بد پرداخته و با بیانی ساده به پرسش‌های پیرامون این حوزه‌ی ادبیاتی پاسخ داده است.تبلیغات مسلماً در فروش رمان مؤثر است اما آیا معیار ارزشى فروش زیاد محسوب می‌شود؟ اصطلاح «پرفروش‌ترین» تغییر معنى داده است و از عبارت «این رمان جزء ده یا پانزده رمان پرفروش است» به صورت ارزیابى نقادانه‌اى درآمده که رمان‌ها را با توجه به نظر خوانندگان به دو دسته خوب و بد تقسیم مى‌کند. در نظر عده‌اى رمان پرفروش رمان خوبى است که باید فوراً آن را خواند؛ در نظر گروهى دیگر رمان پرفروش رمانى است بازارى که تحت هر شرایطى باید از آن دورى کرد. با توجه به این که تعداد خریداران رمان نشانگر پسند عامه مردم است، مى‌توان از آن استفاده کرد و درباره‌ی جامعه اطلاعاتى به دست آورد.

کتاب شناخت هنر رمان (The Novel and the Reader)، در پنج فصل به مهم‌ترین سؤالات رمان‌‌خوان‌ها پاسخ داده است. این کتاب در وهله اول براى دانشجویان ادبیات نوشته شده است و در وهله دوم براى افراد عادى از هر گروه سنى و با هر شغلى که علاقه‌مندند و مى‌خواهند فرق انواع رمان را بدانند.

لذت، ذوق، ارزش و اعتماد به نفس ثمره آگاهى است. این آگاهى را هم مى‌توان آموخت و هم مى‌توان آموزش داد. هنر رمان تا حدى ساده، آسان و روشن است. رمان قالبى جدید و آشناست و شگفت این که جدید بودن و آشنا بودن بیش از حد این قالب، دانشجویان علاقه‌مند را دچار مشکل مى‌سازد. کاترین لور (Katherine Lever)، در تألیف این کتاب از الگوى مرسوم کتاب‌هاى دانشگاهى پیروى کرده است. او در پاسخ به پرسش‌های متداول دانشجویان هنگام تدریس به گردآوری این کتاب روی آورد.این کتاب را انتشارات روزنه منتشر کرد.

انتهای پیام/ 

 

 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۴ تير ۱۳۹۸
ممنون بابت ارسال مطلب
آخرین اخبار