حاجی آبادی گفت: کتاب سازی قدرت علمی و ادبی ما را کاهش داده و سبب شده در جهان حرفی برای گفتن نداشته باشیم.

به گزارش  خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روزانه کتاب های بسیاری وارد بازار نشر می شوند که هر کدام شناسنامه خاص خود را دارد. ناشران بزرگ و کوچک روزانه آثاری را به بازار عرضه می کنند که بیشترین مخاطب را داشته باشد و یا بتوانند با آن فروش خوبی ایجاد کنند. در میان ناشران هستند کسانی که علاقه ای به تولید محتوای مناسب و با کیفیت ندارند و آثاری را بسته به فروش خوب به بازار عرضه می کنند اما ناشرانی هم هستند که در حال تولید کتاب و محتوا هستند ولی اهمیت چندانی به کار آن ها داده نمی شود زیرا آن دسته از ناشران که با کتاب سازی، بازار نشر را در دست دارند عرصه را برای این ناشران تنگ کرده اند.

کتاب سازی از شیوه های نادرستی است که در بازار نشر رواج یافته و ناشر با کنار هم چیدن آثار و افکار دیگران و بدون هیچ خلاقیتی کتاب را چاپ و روانه بازار می کند. زمانی که کتاب چاپ می شود بدون هیچ کیفیت و ارزش مطالعاتی به دست مخاطب می رسد در حالی که این کتاب با محتوایی یکسان اما با عناوین مختلف بارها چاپ ولی موضوع تازه ای به آن افزوده نشده است. در نتیجه این کتاب سود و آگاهی برای مخاطب ندارد و فقط حقوق ناشران فعال را ضایع می کند.

رضا حاجی آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس درخصوص کتاب سازی در حوزه نشر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: کتاب سازی وجود خارجی ندارد و فقط برای کسب امتیاز آن را خلق می کنند و البته در تمامی حوزه ها وجود دارد و مختص حوزه نشر و کتاب نیست. کتاب سازی نوعی آمارنمایی است. برای نمونه ناشری کتابی چاپ نمی کند اما برای دریافت کاغذ کتاب سازی می کند.

وی ادامه داد: از نظر من قاچاق کتاب نیز در این رده قرار می گیرد و اصولا  کتاب سازی برای افرادی است که می خواهند برای خود رزومه نویسندگی بسازند. همین موضوع سبب بی اعتمادی خواننده کتاب به تمامی حوزه های نشر می شود. ناشران و نویسندگانی که کتاب واقعی چاپ کرده و می نویسنده متضرر شده و حتی مخاطب کتاب پیش خود فکر می کند که کتاب های این نویسنده یا ناشر نیز همانند بقیه کتاب ها است.

حاجی آبادی با اشاره به اینکه کتاب سازی سبب تغییر ذائقه مخاطب شده است، بیان کرد: کتاب سازی در تمامی حوزه‌ها وجود دارد و شاهد این اتفاق در حوزه علم نیز هستیم. برای نمونه دانشجویی مقاله‌ای چاپ می‌کند که صرفا برای دریافت امتیاز و رزومه است و قطعا نمی‌توان به بار علمی اثر اعتماد کرد و اگر آماری در مقاله خود ارائه کرده باشد نیز قابل اعتماد نیست، زیرا نمی‌دانیم که او سراغ جامعه آماری رفته و آن آمار درست است یا خیر. ما  استادان دانشگاهی داریم که در یک سال ۱۰ کتاب چاپ می‌کنند و یا حتی شاعرانی که در طی یک سال ۵ کتاب شعر تولید می‌کنند، این شاعر در سال ۵۰ یا ۷۰ غزل می‌سراید و آن‌ها را در ترکیب‌ها و کتاب‌های مختلف چاپ می‌کند در حالی که محتوای ۵ کتاب یکی است.

وی افزود: از طرفی به یک استاد دانشگاه گفته می شود که اگر دو کتاب ارائه دهید عضو هیئت علمی دانشگاه می شوید , اگر این شخص توانایی نوشتن کتاب نداشته باشد , با سفارش کتاب می سازد که این امر سبب می شود  محتوا ضعیف و مخاطب بی اعتماد شود و در نتیجه با گذشت زمان قدرت علمی و ادبی ما کاهش یافته و در جهان حرفی برای گفتن نداشته باشیم.

حاجی آبادی با اشاره به شفاف سازی در حوزه نشر گفت: باید در حوزه مالی , اطلاعاتی و... شفاف سازی شود و رانت ها , یارانه ها و حتی حمایت های فرهنگی مشخص شود زیرا برخی از حمایت های عجیب فرهنگی نیز آسیب رسان است.  برای دوستان وزارت ارشاد تعداد عناوین کتاب های ناشران بسیار مهم است یعنی عملکرد دوستان وزارت ارشاد بر مبنای محتوا نیست و فقط تعداد عناوین کتاب های چاپ شده در سال مهم است و از نظر من باید به کتاب های خوانده شده و تاثیرات آن در خوانندگان و... توجه کرد.

وی افزود: ما شاهد سیطره کمیت در حوزه فرهنگی هستیم و از نظر من با توجه به ظهور فناوری نوین در چاپ کتاب های دیجیتال و کتاب های صوتی و... دسترسی برای ساخت کتاب راحت تر شده و البته فرآیندی هزینه بر و زمان بر نیست.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار