رمضانی گفت: تقریبا اکثر کتابخانه‌های عمومی ما در سراسر کشور به بخش کودک مجهز شده اند.

مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها، ترویج کتابخوانی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت و امکانات کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور گفت: کتاب خانه‌ها از لحاظ تجهیزات وضعیت بحرانی ندارند و وضعیت آنها بسیار خوب است طی چند سال اخیر ساختمان کتاب خانه‌ها مورد بازسازی قرار گرفته و تلاش شده تا از لحاظ تجهیزات، نوسازی شود

وی افزود: در خصوص کتابخانه‌ها روال‌های مختلفی از کتابخانه‌های مرکزی تا استانی در سرتاسر کشور داریم که هرکدام از این کتاب خانه‌ها از نظر فرهنگی نقش، فعالیت و خدمات مفیدی ارائه می‌کنند.

رمضانی ادامه داد:ما سال گذشته افتتاح کتاب خانه مرکزی مشهد را داشتیم که بیش از ۱۲ متر زیر بنا و بیش از ۴۰ خدمت در این کتابخانه تعریف شده است. این کتاب خانه شامل سالن مطالعه حرفه ای، بخش ویرایشی کتاب، سالن مطالعه گروهی، کلاس‌های مفصل آموزشی و گالری است و به لحاظ مقطعی بسیار مورد توجه و از کتاب‌های بسیار شاخص است.

وی با اشاره به تعداد کتابخانه‌ها در سطح کشور اظهار داشت: در سراسر کشور قریب ۲۵۰۰ کتابخانه عمومی نهادی داریم که مستقیما زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها اداره می‌شود و نزدیک به هزار کتاب خانه مشارکتی یا مستقل داریم که مشارکتی‌ها با حمایت نهاد کتابخانه‌ها و مستقلی‌ها با مجوز نهاد کتابخانه‌ها فعال هستند که در مجموع ۳۵۰۰ کتابخانه در سرتاسر کشور فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها، ترویج کتابخوانی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص مناطق محروم از کتابخانه در جنوب کشور گفت: در تمام استان‌های کشور کتابخانه عمومی و ۸۰۰ کتابخانه روستایی در سراسر کشور داریم، اما در اکثر شهر‌های تازه تاسیس کتاب خانه وجود ندارد که این موضوع در این شهر‌ها در حال پیگیری است.

رمضانی افزود: شهر‌هایی در جنوب کشور مانند بوشهر یا استان شرقی مانند سیستان و بلوچستان همانطور که در سایر حوزه‌ها دارای محدودیت هستند در حوزه فرهنگی به خصوص کتابخانه‌ها هم محدودیت دارند که ما در حد بضاعت و تلاش خودمان این قضیه را پیگیری می کنیم. مثلا کلنگ کتابخانه استاندارد  سیستان و بلوچستان در  زاهدان سال گذشته زده شده که امیدواریم تا سال آینده این روند به بهره برداری برسد و روند ساخت کتابخانه‌ها در سراسر کشور به خصوص در شهرهایی چون خوزستان و اهواز در حال پیگیری  است البته چند روز پیش در خرمشهر کتابخانه‌ای افتتاح شد که ما با توجه به نیاز و محدودیت‌ها به شدت در حال پیگیری برای ساخت کتابخانه هستیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها، ترویج کتابخوانی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به مناسب بودن کتابخانه تاسیس شده در پارک شهر از نظر امنیتی بیان کرد: کتابخانه پارک شهر در زمان قبل از انقلاب تاسیس شد و از جمله قدیمی‌ترین کتابخانه‌های شهر تهران و به نوعی کتابخانه مرکزی و اصلی محسوب می‌شود، ولی از نظر متراژ، کتابخانه بزرگی نیست. حدود ۴ سال پیش با توجه به حوادثی که در تهران اتفاق افتاد مثل آتش سوزی ساختمان پلاسکو، ساختمان‌ها و کتابخانه‌های در معرض خطر نهاد، شناسایی شد که یکی از آن کتابخانه‌ها کتابخانه پارک شهر بود.

وی ادامه داد: عملیات بازسازی و نوسازی کتابخانه پارک شهر آغاز شده است و با توجه به اینکه  ساختمان، ساختمان میراث فرهنگی است با ملاحظات و محدودیت‌هایی مواجه بود. الحمدالله از لحاظ ساختمانی عملیات بازسازی به پایان رسیده و فرآیند تجهیز کتابخانه آغاز شده است. در فصل تابستان امسال ان شاء الله این کتابخانه هم به مجموعه کتابخانه‌های شهر تهران برای خدمت رسانی برمی گردد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها، ترویج کتابخوانی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص انتخاب منابع کتابخانه ها گفت: در واقع دو راه تامین منابع در نهاد وجود دارد. یکی از آنها سامانه احداث است که مردم دستگاه‌های مختلف و کتاب‌های عمومی را به کتاب خانه‌ها هدیه می‌کنند، فرآیندی که در سراسر کشور در حال ثبت شدن است و به مجموعه منابع آن کتابخانه‌ها اضافه می‌شود. یکی دیگر هم خیریه متمرکز نهاد که در اداره کل منابع نهاد کتابخانه ها رصد صورت می‌گیرد که به این صورت منابع کتابخانه‌ها تهیه می‌شود تا منابع خوب، به روز و مورد نیاز بر اساس رده‌هایی که مورد درخواست مردم هست و بهترین آثار تهیه و در اختیار مردم قرار بگیرد.

 رمضانی گفت: ما در حال حاضر در بسیاری از کتابخانه هایمان کلاس‌های آموزشی، روان شناسی و تربیتی برگزار می‌کنیم که تمامی آن‌ها در محور کتاب است و خدمات مختلفی در این عرصه ارائه می‌شود. بخش کودک کتابخانه‌های ما جزء بخش‌های فعال کتابخانه‌ها هستند، تقریبا اکثر کتابخانه‌های عمومی ما در سراسر کشور به بخش کودک مجهز شده اند و دارای بخش کودک هستند. در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وضعیت بسیار خوبی وجود دارد که باید این وضعیت به مردم معرفی شود بخشی از آن به ما برمی گردد تا امکان محتوای معرفی را فراهم کنیم و بخش دیگر آن برعهده رسانه‌ها هست، که ما درخواست می کنیم ان شا ء الله با حساسیت و تلاش زیادی این موضوع را پیگیری کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار