رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تاکنون تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های استخراج ارز مجازی در مبادی قاچاق کشف شده است.

۱۵۸ کشور دنیا گرفتار معضل قاچاق هستند/کیفیت پوشاک ایرانی قاچاق را کاهش دادبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: هفده سال پیش در چنین روزی رهبر انقلاب فرمان تشکیل ستاد مبارزه با کالا و ارز را صادر کردند و هم اکنون ۲۶ دستگاه از نهاد‌های مهم کشوری در آن عضو هستند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته موفقیت های خوبی در زمینه اجرایی شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاصل شده است.

مویدی با اشاره به وجود قاچاق در تمام کشور‌های دنیا ابراز کرد: طبق مطالعه صندوق جهانی تا کنون ۱۵۸ کشور درگیر معضل قاچاق هستند.

این مقام مسئول ضمن تشریح عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۷ گفت: با اعمال تحریم ها و ممنوعیت واردات یک هزار قلم کالا از جانب دولت، به تبع قاچاق آنها شدت گرفته و مسئولیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سنگین تر می شد. از طرفی خرید کالا‌های اساسی با ارز دولتی معضلی به نام قاچاق معکوس را پدید آورده بود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در برهه‌ای شاهد خروج کالا‌هایی نظیر دام بودیم که با ورود ۲۶ دستگاه کشوری این امر به صفر رسید.  با افزایش کیفیت پوشاک داخلی به صورت خودکار شاهد کاهش قاچاق این محصول شده ایم.


بیشتر بخوانید: پلاک کوبی دام زنده با مسئولیت ناجا و تعزیرات


شناسایی ۶ میلیون حساب بانکی مشکوک به تخلف/برگزاری جلسات ستاد مبارزه با قاچاق با حضور نماینده رئیس جمهور

این مقام مسئول  بیان کرد: در بحث ثبت حساب های بانکی بی هویت و سواستفاده از این حساب ها قطعا بانک های عامل در برخی شعب در شهرها و شهرستان هاسهل انگاری کرده اند.تاکنون ۲ میلیون حساب بی هویت مشکوک به تبادلات قاچاق مسدود شده است. همچنین ۳ میلیون حساب افراد حقوقی نیز به همین منوال مسدود شده اند.

وی  ابراز کرد: از بین ۶ میلیون حساب شناسایی شده مشکوک به تخلف، تنها ۸۸ هزار حساب در حال بررسی و پایش  برای انسداد هستند. این حساب ها اسامی جعلی و حتی اسم کودکان ثبت شده که مربوط ادوار و سال های گذشته است و این اتفاق در این سال گذشته یا امسال ها رخ نداده است.برخی از مظنونین و متخلفان به افتتاح حساب های بی هویت نیز دستگیر شده اند.

وی با اشاره به اهمیت مقابله با بحث قاچاق بیان کرد: تاکنون ۱۳۰ هزار پرونده مقابله با قاچاق تشکیل شده است که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۱۴ درصد افزایش داشته است. ارزش ریالی این پرونده ها ۷۴ هزار  میلیارد ریال براورد شده است.

مویدی در خصوص ابهامات موجود درباره برگزاری جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و حضور رئیس جمهور ابراز کرد: جلسات در ۴ فصل مکرر برگزار می شود و مطابق قانون مصوب در سال ۹۲ حضور شخص رییس جمهور یا نماینده وی در این جلسات الزامی است. خوشبختانه با توجه به قانون نماینده رئیس جمهور یعنی اقای رحمانی فضلی وزیر کشور هر جلسه حضور داشته و مصوبات نیز به امضای شخص ریاست جمهور تصویب می شوند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  درپاسخ به سوال  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر کشفیات این ستاد در حوزه دستگاه های استخراج ارز دیجیتال  بیان کرد: تاکنون تعداد قابل توجهی از  دستگاه های استخراج ارز مجازی کشف شده است که بر اساس بررسی ها نهادهای مربوط باید برای آن ها تصمیم گیری کرد. بهتر است اظهار نظر در این مورد را به مسئولان آن محول کنیم.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار، قاچاق سوخت در سال ۹۷ رقمی بالغ بر ۱۱ میلیون لیتر در روز گزارش شده بود که با تمهیدات صورت گرفته این رقم به ۸ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرده است، این رقم هم بالاست و باید برای کاهش این عدد برنامه‌های متعددی برنامه ریزی کرد.

مویدی گفت: دلیل قاچاق معکوس سوخت به عوامل بسیار زیادی مربوط است که یکی از این دلایل تفاوت قیمت داخل و خارج این کالاست. به نظر می‌رسد مسئولان وزارت نفت و متولیان سوخت برای کاهش میزان قاچاق باید در قیمت گذاری اقلام این چنینی تجدید نظر کنند.

خروج ۱۳ میلیون دلار ارز به صورت قاچاق از کشور

این مقام مسئول ابراز کرد: سامانه اعتبار سنجی تجار ایرانی مدت هاست که راه اندازی شده است، اما هنوز کامل کار نمی‌کند. این سامانه به ما کمک می‌کند تا میزان خروج و صرف ارز در خارج از کشور را شفاف سازی کنیم، در نتیجه این سامانه به ما اجازه می‌دهد بدانیم که هر تاجر تا چه میزان اجازه تجارت در کشور‌ها و استفاده از ارز‌ها را دارد.

وی بیان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید بر تمام مسیر تهیه ارز از صرافی‌ها تا نحوه خرج شدن آن مشرف باشد.

مویدی با اشاره به وجود تعداد زیادی کارت‌های جعلی بازرگانی که توسط دلالان در بازار صادر می‌شود، گفت: وزارت صمت در صدور کارت‌های بازرگانی دقت نظر خود را افزایش داده و دیگر بحث صدور کارت‌های یکبار مصرف صحت ندارد، اما ممکن است در بازار سیاه و دلالی افرادی به جعل این کارت‌ها دست ببرند که ما نیز به دنبال این افراد هستیم.

این مقام مسئول خبر داد: طبق آخرین آمار دریافتی ۱۳ میلیون دلار از کشور قاچاق شده است که مسیر‌های آن شناسایی و به دنبال بازگشت آن‌ها به کشور هستیم.

مویدی درباره پیامک‌های ارسالی مبنی بر "کالا‌های فروشی در بانه" گفت: نباید این سوء تفاهم ایجاد شود که تمام کالا‌های موجود در بانه قاچاق است. طبق آخرین بررسی‌ها شاید این امر توسط کوله بر‌ها رخ دهد. در جلسه با دولت مقررات خوبی را برای سهم دولت، کوله بر‌ها و تجار در مسیر تجارت این شهر وضع کردیم.
 

شناسایی تابلوهای غیر قانونی در مجتمع های  تهران

مویدی بیان کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ بیش از صد مجتمع را در تهران شناسایی کردیم که دارای تابلوهای غیرقانونی بودند و حتی اسامی داشتند که به ادبیات اسلامی ما ضربه می زد.

وی افزود: با همکاری تعزیرات و دستگاه قضایی توانستیم در تهران یک پاک سازی خوبی انجام دهیم و در حال تعمیم دادن این موضوع به استان ها نیز هستیم.در حال حاضر هشت استان به صورت هدفمند برای مبارزه با برندهای قاچاق در دستور کار قرار دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اتصال سامانه جامع تجارت  و همکاری آن ها با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: در سال ۹۲ قانونی وضع شد تا سامانه هایی برای مقابله با قاچاق راه اندازی شود که البته تا سال ۹۷ به دلیل تعلل برخی دستگاه ها پیشرفت آنچنانی نداشتیم. اما امسال با توجه به دستور شخص رئیس جمهور و وزیر کشور و اهتمام همه دستگاه ها رشد چشمگیری در سامانه ها داشتیم و می توانم بگویم در برخی از دستگاه ها شاهد رشد ۷۰ درصدی سامانه ها نیز بودیم.

قاچاق دام با ورود ۲۶ دستگاه کشوری به صفر رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار