قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن کشور با بیان اینکه جنگ اقتصادی فرصت آزمون و خطا ندارد، گفت: باید آرایش جنگ اقتصادی به خود بگیریم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن کشور در مراسم روز صنعت و معدن کرمانشاه با بیان اینکه امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت : علاوه بر مشکلات حاصل از این جنگ اقتصادی، در داخل نیز با مشکلاتی مانند عدم ثبات قوانین و مقررات، نامناسب بودن فضای کسب و کار و... مواجهیم که وقت و انرژی واحد‌های تولیدی کشور را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای مقابله با این شرایط باید ستاد پشتیبانی متشکل از همه قوا و دستگاه‌ها تشکیل شود و تقسیم کار بین همه بخش‌ها صورت گیرد، گفت : جنگ اقتصادی فرصت آزمون و خطا نیست و باید برای این شرایط تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه و منسجم‌تری داشته باشیم.

وی از نقش هر بخش برای کمک به مشکلات اقتصادی فعلی هم یاد کرد و ادامه داد: وظیفه دولت با همکاری سایر بخش‌ها، تسهیل گری در امور و بهبود فضای کسب و کار است، به گونه‌ای که فعالان اقتصادی بهبود این فضا را با گوشت و پوست خود احساس کنند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن کشور درباره نقش مجلس شورای اسلامی هم گفت: مجلس باید برخی قوانین که چندین سال است برای کمک به بخش تولید و تجارت در کشور معطل مانده را تعیین تکلیف کند که از جمله آن‌ها می‌توان به قانون تجارت، قانون مالیات بر ارزش افزوده و ... اشاره کرد.

خالقی گفت: در قوه قضاییه نیز اقدامات خوبی برای جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی صورت گرفته و امیدواریم این حمایت‌ها ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه مردم نیز باید پای کار بیایند و در شرایط مشابه، کالای ایرانی را به نوع خارجی ترجیح دهند، تاکید کرد: نقش تولیدکنندگان نیز بهبود کیفیت تولیدات و تلاش برای رونق صادرات است.

 عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط سختی که تولیدکنندگان کشور با آن مواجهند و هزینه‌های زیادی که متحمل می‌شوند، گفت: ۱۵ متغیر به صورت مستقیم بر تولید کشور اثر دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سرمایه، تکنولوژی، مواد اولیه، حمل و نقل، دانش فنی و ... اشاره کرد.

وی از سه عامل غیرمستقیم موثر بر تولید هم یاد کرد و افزود: این عوامل شامل واردات، قاچاق و محدودیت صادرات است.

مصری معتقد است، تا زمانی که برای تامین کالا‌های اساسی کشور واردات را به تولید ترجیح دهیم، شاهد به وجود آمدن سلاطین، رانت‌ها و سود‌های میلیاردی عده‌ای خاص خواهیم بود و در عوض تولید کشور ضعیف می‌شود.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای واردات برخی کالا‌ها که حتی اساسی هم نیستند ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شود، عنوان کرد: در مقابل وقتی تولیدکننده می‌خواهد واردات مواد اولیه انجام دهد، فقط ارز نیمایی برای او در نظر گرفته می‌شود.

وی قاچاق را نیز عامل دیگری برای آسیب دیدن بخش تولید دانست و تاکید کرد: سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شده که معادل ۴۹ درصد صادرات غیرنفتی و ۲۲ درصد واردات کشور است.

 فرهاد تجری رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه خواستار اصلاح قانون کار شد و افزود: این قانون در شرایط کنونی به یکی از عوامل بیکاری و فشار آمدن به بخش تولید تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه قانون کار مانع اصلی برای تحقق رونق تولید است، خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی دشوار کنونی بهترین زمان برای اصلاح قانون کار و تامین اجتماعی است.

تجری معتقد است، باید با اصلاح این قانون چارچوب منطقی و قانونی برای حقوق کارگران در نظر گرفته شود.

جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز خواستار مرتفع شدن موانع سر راه تولید کنندگان شد .

 

 

انتهای پیام/د

واردات را به تولید ترجیح ندهیم

برچسب ها: صنعت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.