رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره وضعیت مهاجرت نخبگان ایرانی و راه‌های پیشگیری از این پدیده به بیان توضیحاتی پرداخت.

گسترش تب تحصیل در خارج از کشور/ دولت نقش اساسی در جلوگیری از فرار مغزهاحسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهاجرت نخبگان ایرانی، اظهار کرد: برخی افراد اعم از دانشجو یا استاد با تحت  عنوان فرصت مطالعاتی درخواست سفر به کشورهای خارجی دارند، این افراد پولی از دانشگاه نمی‌خواهند و تنها درخواست سفر دارند؛ با این شرایط می‌ترسیم زمانی که دانشگاه به نیروی انسانی نیاز دارد، این افراد مهاجرت کرده باشند و دیگر به کشور باز نگردند.

وی ادامه داد: مهاجرت بیشتر به دلیل شرایط اقتصادی، بیم از آینده و یأس انجام می‌شود که باید برای پیشگیری از آن راهکارهایی پیدا کرد، اما باید بپذیریم که مهاجرت وجود دارد و نباید این مورد را نادیده گرفت یا رد کرد.

شیوع میل به مهاجرت در اساتید و دانشجویان

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: مهاجرت نه تنها بین استادان بلکه در جمع دانشجویان نیز شیوع دارد، به همین دلیل وظیفه‌ دانشگاه است که دانشجویان را به زندگی در ایران امیدوار کند؛ بیشترین علت مهاجرت شرایط اقتصادی است، در همین راستا دولت در تنگنا و فشار قرار دارد اما می‌تواند سیستمی طراحی کند که مشکلات اقتصادی رفع شوند.

صدوق ادامه داد: دولت باید پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌ها طراحی کند که اساس اجرای آن بر عهده استاد و دانشجو باشد، این گونه ۲ قشر تاثیرگذار جامعه  امیدوار می‌شوند؛ از سوی دیگر زمانی که استاد در کنار حقوق دریافتی خود بتواند درآمد دیگری داشته باشد، انگیزه‌ای برای ادامه کار در کشور پیدا می‌کند.

ضرورت افزایش پروژه‌های مشترک در دانشگاه‌ها

وی تشریح کرد: چنین پولی تحت  عنوان بودجه پژوهشی در اختیار دولت قرار دارد؛ دانشگاه‌ها توانایی اجرای این نوع پروژه‌ها را دارند و  به کمک دانشجویان PHD و  ارشد  این پروژه‌ها تقویت می‌شوند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: زمانی که کار تیمی انجام می‌شود و حقوق افراد افزایش یابد، امید شکل می‌گیرد که این امر باعث کاهش مهاجرت نخبگان خواهد شد.

صدوق ادامه داد: هر هفته در هیئت رئیسه درخواست اعزام به فرصت مطالعاتی بدون هزینه داریم که این امر باعث ایجاد تردید می‌شود، نمی‌دانیم این درخواست‌ها برای مهاجرت است یا افراد قصد تحقیق و پژوهش در دیگر کشورها را دارند؛ تا حدی برابر این مشکل مقاومت می‌کنیم و در تلاشیم انگیزه‌ای برای افراد ایجاد کنیم، اما متأسفانه این درخواست‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار