محمد رضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای توسعه چوگان با توجه به استقبال هواداران از آن وجود دارد گفت: باید نام چوگان دوباره احیا شود و فضایی به وجود بیاید تا علاقه‌مندان به انجام آن بپردازند و به تماشای این ورزش بنشینند، این انتظاری است که درباره چوگان وجود دارد.  

امیدوارم روزی شاهد برگزاری چوگان در میدان نقش جهان اصفهان باشیم

اودر ادامه افزود: وقتی چوگان به اسم ایران ثبت می‌شود این مسئولیت به گردن ماست که آن را تقویت کنیم و امکانات بهتری فراهم کنیم، این مسئله تنها از عهده دولت بر نمی‌آید و همه نهاد‌ها و ارگان‌هایی که می‌توانند باید کمک کنند. ما اگر در تبریز، شیراز و اصفهان ۳۰۰ - ۴۰۰ سال پیش میدان چوگان داشتیم نشان می‌دهد ریشه این ورزش در جای جای این کشور وجود دارد، ما امیدوارم روزی شاهد برگزاری بازی چوگان در میدان نقش جهان اصفهان و در همان زمین استاندارد خودش باشیم، همچنین امیدواریم شاهد برگزاری چوگان در میدان‌های تبریز و شیراز باشیم، این تحقق پیدا نمی‌کند مگر این که همه ارگان‌ها و بخش‌هایی که توانایی آن را دارند که کمک کنند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره سرمایه گذاری در رشته‌های ورزشی تصریح کرد: ما در ۴۰ - ۵۰ رشته در کشور سرمایه گذاری کردیم و سالن و زمین‌های زیادی را مهیا کردیم، حالا هم ما در وزارت ورزش و همه کسانی که  در این حوزه  مسئولیت دارند باید همان طور که برای خیلی از رشته‌های وارداتی سرمایه گذاری می‌کنند برای چوگان هم که نشان دهنده هویت و فرهنگ بومی کشورمان است وارد عمل شویم و آن را توسعه دهیم تا علاقه‌مندان از این رشته استفاده کنند.

یکی از مرفه‌ترین رشته‌های ورزشی کشور چوگان است

او ادامه داد: چوگان رشته‌ای است که در درونش یک فرهنگ حمل می‌شود، به جرأت می‌توانم بگویم یکی از مرفه‌ترین رشته‌های ورزشی کشور چوگان است که خانواده‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر روز خوبشان را سپری کنند و به تماشای آن بنشینند، این امکان پذیر نیست مگر آن که ما شرایط را  چه برای افرادی که بازی می‌کنند و  چه افرادی که فقط می‌خواهند آن را تماشا کنند فراهم کنیم. خوشبختانه رفته رفته شرایط در حال بهتر شدن است.

فدراسیون‌ها باید دقیقا همان عدد و رقمی که مشخص شده است را  به کادر فنی و ورزشکاران پرداخت کنند

داورزنی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه توزیع  عجیب و غریب پاداش  ورزشکاران در بعضی از فدراسیون‌ها گفت:  من هم  چیز‌هایی درباره این مسئله از  رسانه‌ها شنیده ام،  اما این اتفاق فراگیر نبوده است و درباره  یکی - دو فدراسیون مطرح شده است.

او ادامه داد: ما در ۱۹ رشته ورزشی در  بخش آسیایی و پارا آسیایی پاداش‌ها را به فدراسیون‌ها دادیم. امتیاز این پاداش‌ها به اسم افراد است و فدراسیون‌ها نمی‌توانند جا به جایی ایجاد کنند و تصمیم دیگری بگیرند و  باید دقیقا همان عدد و رقمی که مشخص شده است را  به کادر فنی و ورزشکاران پرداخت کنند و اگر قرار است فدراسیون‌ها پرداخت‌های به دیگر افراد داشته باشند  باید از منابع دیگری آن را فراهم کنند.  

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان افزود: کم و زیاد بودن این مبلغ‌ها بر عهده فدراسیون‌ها نیست و پاداش‌ها و اعداد و ارقام بر اساس آئین نامه پاداش‌ها مشخص شده است و باید دقیقا به خود افراد تحویل داده شود، اگر فدراسیونی علاقه‌مند است به سایر افراد پاداشی اهدا کند می‌تواند از منابع خودش انجام دهد و نمی‌توانند از منابعی که با نام و مقدار امتیاز  برای افراد در نظر گرفته شده است چنین کاری را انجام دهد، اگر پرداخت پاداش‌ها درست انجام نشود خلاف قانون و آئین نامه است.  

اگر در آینده شرایط فراهم شود می‌توانیم مسابقه والیبال را در استادیوم فوتبال برگزار کنیم

رئیس اسبق فدراسیون والیبال درباره احداث ورزشگاهی بزرگ مانند ورزشگاه‌های فوتبال برای رشته والیبال بیان داشت: این نیست که ما استادیومی فوتبالی برای والیبال درست کنیم، من گفتم در ارومیه و اردبیل که مسابقات هفته سوم و چهارم لیگ ملت‌های والیبال را برگزار شد جمعیت زیادی مشتاق تماشای بازی بودند به طوری که برای تماشای مسابقات حدود ۵ - ۶ هزار نفر داخل سالن حضور داشتند و در شهر ارومیه  ۵۰ - ۶۰ هزار نفر هم بیرون از سالن بودند.

او افزود: همچنین جمعیت بسیار زیادی در خیابان‌ها حضور داشتند، من همان جا به دوستان گفتم سال گذشته در لهستان و ایتالیا دو مسابقه والیبال را در استادیوم فوتبال برگزار کردند که هر کدام از بازی‌ها شاهد حضور ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر هوادار بود، این امکان وجود دارد که در آینده اگر بتوانیم شرایط آن را فراهم کنیم حتی در استادیوم فوتبال هم مسابقه والیبال برگزار کنیم آن هم مشروط به این که زیر ساخت زمین به گونه‌ای باشد که بتوان کف پوش‌ها را در آن نصب کرد تا آن جمعیت زیاد از نزدیک نظاره گر مسابقات باشند این اتفاق در دنیای افتاده است و مردم در لهستان و ایتالیا در استادیوم‌های فوتبال دیدار والیبال را دیده اند با توجه به علاقه مندی مردم به والیبال شاید در کشورمان هم این اتفاق بیافتد البته نیاز به زیر ساخت‌هایی داریم که بتوان بازی را برگزار کرد.

مردم  پیگیر نتایج والیبال هستند

داورزنی در ادامه بیان داشت:  این اعتقاد را بر اساس شناختم از علاقه مردم به والیبال دارم که اگر یک روز در استادیوم ۴۰ - ۵۰ هزار نفری هم  بخواهیم مسابقه لیگ ملت‌های والیبال یا قهرمانی جهان را برگزار کنیم استادیوم پر خواهد شد این اتفاق در ارومیه و اردبیل افتاد. ما در مشهد، اصفهان، خوزستان و استان‌های مختلف  هواداران زیادی داریم که کمک می‌کند این بازی‌ها را برگزار کنیم. والیبال در مجموع هواداران زیادی در کشور دارد و زمانی که یک مسابقه والیبال برگزار می‌شود به گفته مسئولان صدا و سیما تا ۴۰ - ۵۰ میلیون نفر از طریق تلویزیون ناظر آن هستند، همچنین مردم زیادی در دنیا این رقابت‌ها را پیکیری می‌کنند به طوری که بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال را تماشا می‌کنند پس والیبال جذابیت کافی را دارد که بتوان آن را در استادیوم فوتبال هم برگزار کرد.  

ورزشگاه آزادی برای رقابت‌های فصل جدید تجهیز می‌شود

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره‌ی تجهیز استادیوم آزادی برای تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس برای فصل جدید لیگ برتر گفت: ورزشگاه آزادی تجهیز می‌شود ما  هر هفته جلساتی را  با حضور مدیران باشگاه‌ها ها و مدیران خودمان  در این خصوص برگزار می‌کنیم.

او افزود: باشگاه‌هایی مانند تراکتور و سپاهان ورزشگاه‌های یادگار امام و نقش جهان را در اختیار دارند که برای ورزشگا هایشان کمک خواهند کرد  ما در تهران، تبریز، خوزستان و اصفهان، مازندران و در کرمان که قرار است گل گهر آن در رقابت‌های فصل جدید حاضر شود  کمک می‌کنیم تا حداقل‌ها  فراهم شود. بلیت فروشی الکتریکی، شماره گذاری صندلی‌ها و نصب دوربین‌ها از جمله این کار‌ها است.

دیگر دوران این گذشته  است که بخواهیم با برخورد‌های انضباطی داشته باشیم و با ماموران کنترل نظم جمعیت را کنترل کنیم

داورزنی تصریح کرد: ما با نصب دوربین‌ها و شماره گذاری صندلی‌ها  به جای این که برای هر ردیف تعداد زیادی نیرو برای کنترل جمعیت بگذاریم، می‌توانیم گیت ها‌ی ورودی  و خروجی را کنترل کنیم و شرایط مناسب تری برای  شناسایی افراد داشته باشیم. با این کار  هر فردی که وارد استادیوم می‌شود چه در مسابقه‌ای که با هزار نفر جمعیت و چه در مسابقه‌ای که صد هزار هوادار برگزار می‌شود افراد قابل شناسایی هستند. دیگر دوران این گذشته  است که بخواهیم با برخورد‌های انضباطی داشته باشیم و با ماموران کنترل نظم جمعیت را کنترل کنیم این مسائل در دنیا مکانیزه شده است و افراد با انجام این کار‌ها می‌توانند از خانه بلیت شان را خریداری کنند، به راحتی به استادیوم بیایند و از نزدیک نظاره گر بازی تیمشان باشند.  

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در پایان عنوان داشت: زمانی که ما تمام اهدافمان  را در ورزشگاه‌ها پیاده سازی کنیم  به طور مثال هنگامی که برای تماشای یک بازی ۵۰ هزار نفر وارد استادیوم شوند، اگر ۲۰۰ - ۳۰۰ نفر قصد ایجاد نا امنی داشته باشند به راحتی قابل شناسایی هستند و می‌توان نظم را در استادیوم را برقرار کرد همچنین می‌توان امنیت اخلاقی، رفتاری و جانی همه کسانی که در برگزاری مسابقه اعم از افراد مختلف تا هواداران را تضمین کرد.


بیشتر بخوانید:

داورزنی: به زودی انتخابات پنج فدراسیون دیگر برگزار می‌شود

داورزنی: رویارویی با رژیم صهیونیستی خط قرمز کشور ماست / به والیبال برنمی‌گردم

داورزنی: تغییراتی در اساسنامه کمیته ملی المپیک ایجاد شد

داورزنی: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا ایرادات وارده به ورزشگاه آزادی را رفع کنیم


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۰ تير ۱۳۹۸
شرایط فراهم شود می‌توان بازی والیبال را در استادیوم فوتبال برگزار کرد....این هم یعنی کم کم میخواد پای زنان رو هم به همه ورزشگاهها باز کنه.غیر از این چیز دیگه ای نیست.یکی به این آقا بگه تماشای والیبال با فاصله زیاد توی ورزشگاه هیچ لذتی نداره.اصلا چیزی دیده نمیشه.
-
حمید
۰۸:۵۰ ۱۰ تير ۱۳۹۸
یکی بگه این زیرساختها چیه که برای هرچیزی لازمه و هیچوقت هم آماده نیست
آخرین اخبار