ریک پری، وزیر انرژی آمریکا همکاری هسته‌ای واشنگتن و ریاض را در سایه پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ریاض میسر دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در جلسه استماع کنگره به قانونگذاران گفت اگر عربستان سعودی به دنبال توسعه راکتور‌های هسته‌ای با فناوری آمریکایی است، باید به برنامه نظارت گسترده بین المللی تاسیسات انرژی هسته‌ای [پروتکل الحاقی] تعهد داشته باشد.

او در جلسه کنگره به برد شرمن، نماینده دموکرات که پرسیده بود آیا دولت ترامپ متعهد می‌شود که در صورت عدم موافقت عربستان سعودی با اجرا و تصویب پروتکل الحاقی، با این کشور همکاری هسته‌ای نداشته باشد، گفت: بله آقا! در همه مذاکراتی که با پادشاهی عربستان داشتیم به این موضوع توجه داشته ایم.

این مقام آمریکایی همچنین تاکید کرد کره جنوبی به سادگی نمی‌تواند با عربستان برای ساخت راکتور هسته‌ای با فناوری آمریکایی به توافق برسد مگر آنکه ریاض پیش از این توافق در خصوص «توافق ۱۲۳» و موارد عدم اشاعه توافق کند.

نخستین پروژه راکتور هسته‌ای عربستان که در حومه ریاض قرار دارد و با همکاری شرکت‌های آمریکایی و مجوز محرمانه وزارت انرژی آمریکا بوده، انتقادات گسترده اعضای دموکرات مجلس و سنای این کشور را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار