معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: طرح غربالگری سرطان روده بزرگ سال گذشته بر روی ۲۶ هزار نفر از جمعیت روستایی این استان انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فرزام بیدارپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه طرح غربالگری سرطان روده بزرگ سال گذشته بر روی ۲۶ هزار نفر از جمعیت ۵۰ تا ۶۹ سال روستایی این استان انجام شد، گفت: در این غربالگری آزمایش خون در مدفوع این افراد به منظور تشخیص زودهنگام سرطان کلورکتال در مراکز بهداشتی و درمانی استان انجام شد.

وی افزود: ۴۳۰ نفر از این افراد مشکوک تشخیص داده شده و برای آزمایشات دیگر و انجام کولونوسکوپی به مراکز بیمارستانی استان ارجاع داده شدند که اگر مشکل جزئی باشد قبل از ابتلاء به سرطان روده بزرگ درمان شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: پیشگیری‌های به موقع و غربالگری‌هایی که در پایگاه‌های بهداشتی و مراکز درمانی انجام می‌شود یکی از برنامه‌های مهم کنترل سرطان‌های مختلف به شمار می‌رود.

وی با اشاره به گسترش طرح غربالگری ژنتیک در سال جاری اضافه کرد: اگر برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که غربالگری جنینی در همان مراحل اولیه بیشتر و با کیفیت بالاتر انجام شود در آینده از مرگ و میر و یک سری اختلات زنتیکی و انوع سرطان‌ها جلوگیری می‌شود.

بیدارپور اظهار داشت: هم اکنون بیشترین تعداد بیماران این استان در زمینه‌های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان و بیماری‌های تنفسی بوده و منشأ آن به مسائل اجتماعی از جمله رژیم غذایی نامناسب، تحرک فیزیکی کم، مصرف الکل، مواد مخدر، آلودگی هوا و سلامت روان است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/م

گسترش طرح غربالگری ژنتیک در کردستان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.