معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است امسال طرح غربالگری ژنتیک گسترش یافته و برای شناسایی بیماری‌های مختلف در این استان انجام شود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فرزام بیدارپور گفت: طرح غربالگری ژنتیک از دهه ۷۰ برای تعداد محدودی از بیماری‌ها همانند تالاسمی آغاز شد، ولی امسال قرار است دامنه این غربالگری‌ها گسترش یابد.

وی افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، از امسال غربالگری ژنتیک برای بیماری‌های دیگری همانند سندروم داون نیز انجام می‌شود ضمن اینکه در حال حاضر نیز فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده و حتی در مواردی غربالگری اولیه منجر به سقط قانونی جنین هم شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: با توجه به اینکه اختلالات ژنتیکی در جامعه افزایش یافته تلاش می‌شود با افزایش دامنه غربالگری‌های اولیه و ارائه خدمات با کیفیت مرگ و میر نوزادان و بیماری‌های غیر واگیر را کاهش دهیم.

وی یادآور شد: اگر برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که غربالگری جنینی در همان مراحل اولیه بیشتر و با کیفیت بالاتر انجام شود در آینده از مرگ و میر و یک سری اختلات زنتیکی و انوع سرطان‌ها جلوگیری می‌شود.

بیدارپور گفت: هم اکنون بشیترین تعداد بیماران ما در زمینه‌های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان و بیماری‌های تنفسی بوده و منشا آن به مسایل اجتماعی از جمله رژیم غذایی نامناسب، تحرک فیزیکی کم، مصرف الکل، مواد مخدر، آلودگی هوا و سلامت روان است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

انتهای پیام/م

 

کاهش مرگ ومیر نوزادان با غربالگری های اولیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.