معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از توسعه طرح غربالگری ژنتیک و افزایش دامنه غربالگری‌های اولیه در استان خبر داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سنندج ،گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است امسال طرح غربالگری ژنتیک گسترش یافته و برای شناسایی بیماری‌های مختلف از جمله سندروم داون، اتوزومال غالب و ... در این استان انجام شود.

فرزام بیدارپور افزود: با توجه به پیشرفت در زمینه ژنتیک و همچنین خدمات آزمایشگاهی مناسب، در حال حاضر نیز فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده و حتی در مواردی غربالگری اولیه منجر به سقط قانونی جنین هم شده است.

وی با اشاره به اینکه از هر ۱۰ هزار نوزادی که در استان متولد می‌شوند متاسفانه حدود ۶۹ نفر از آنان دچار ناهنجاری‌های ژنتیکی هستند، افزود: امیدواریم با افزایش دامنه غربالگری‌های اولیه و ارائه خدمات با کیفیت، مرگ و میر نوزادان و بیماری‌های غیر واگیر را کاهش دهیم.

وی یادآور شد: اگر برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که غربالگری جنینی در همان مراحل اولیه بیشتر و با کیفیت بالاتر انجام شود در آینده از مرگ و میر و یک سری اختلات ژنتیکی و انوع سرطان‌ها جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/ع

از هر ۱۰ هزار نوزادی که در استان متولد می‌شوند حدود ۶۹ نفر از آنان دچار ناهنجاری‌های ژنتیکی هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار