به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسین مطهری رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار اعضای انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی دانشجویی با حجتالاسلام و المسلمین سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه علم و فرهنگ در ساختار جدید خود دارای ۲ ستاد فرهنگ و علم است و در این ساختار کمیسیون دانشجویی هم جایگاه خوبی دارد.
همچنین محمد پیروزان دبیر مجمع کانونهای فرهنگی سلامت وزارت بهداشت در این مراسم با اشاره به لزوم بازنگری در آئیننامه شوراهای فرهنگی دانشگاهها گفت: کانونهای مجامع هنری برای فعالیت خود با مشکل برخوردهای سلیقهای مواجه هستند که در این زمینه باید رویهای واحد ایجاد شود.
پیروزان ادامه داد: در مورد فضای مجازی هم با مشکلاتی مواجه هستیم.
دبیر مجمع کانونهای فرهنگی دانشجویی سلامت وزارت بهداشت گفت: محدودیت منابع و کمبود اعتبارات و بودجه هم از مشکلات پیش روی است و بسیاری از مشکلات اجتماعی با راهحلهای فرهنگی قابل درمان هستند.
پیروزان ادامه داد: ستاد ملی فعالیتهای جهادی وزارت بهداشت محل تعیین تکلیف و مدیریت فعالیتهای جهادی در حوزه بهداشت و درمان است.
وی گفت: تا امروز ۱۴۵۰ اردوی جهادی پزشکی توسط این ستاد سازماندهی و برنامهریزی شده است،
صیاد شیخی دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی حامی محیط زیست هم در این جلسه با بیان اینکه محیط زیست بحثی مبنایی و مهم در کشور است، گفت: محیط زیست به همه ملت و گروهها اختصاص دارد و در این تشکل در حال شکل دادن و سازماندهی کلیه تشکلهای حامی محیط زیست دانشجویی هستیم.
وی گفت: بدون فعالیت سازمان یافته در زمینه محیط زیست شاهد موفقیت نخواهیم بود.
دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی حامی محیط زیست افزود: هر چند در سیاستهای کلی نظام، محیط زیست جایگاهی ویژه دارد اما در این زمینه کاستیهایی مشاهده میشود.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که سازوکاری مشخص در ارتباط با شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شود.
شیخی گفت: موضوع سند ملی محیط زیست هر چند سند خوبی بوده اما در روند اجرا با مشکلاتی مواجه است.
امیر حجتی دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی مهندسی مکانیک هم در این جلسه طی سخنانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند در ماموریت محور کردن فعالیتهای علمی و دانشجویی کمکرسان باشد.
وی افزود: در تشکل علمی دانشجویی مهندسی مکانیک ما تلاش کردهایم تا پایاننامههای دانشجویی به سمت کاربری شدن حرکت کنند.
حجتی ادامه داد: در بسیاری از فضاهای دانشجویی نسبت به فعالیت تشکلهای علمی آگاهی وجود ندارد و به همین دلیل به این تشکلها اعتماد هم نمیشود.
مریم دهقانی دبیر مجمع تخصصی قرآن و عترت دانشجویان علوم پزشکی کشور طی سخنانی گفت: در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۴ کانون برای تشکلهای فرهنگی وجود دارد و در خصوص بودجه باید گفته شود بودجه فرهنگی چندان شفاف نیست.
دهقانی با بیان اینکه باید در مورد نیروی انسانی به طرح بعد از فارغالتحصیلی توجه شود گفت: در این زمینه بعضا افراد غیرمتخصص در قالب طرح به معاونتهای فرهنگی وارد میشوند که این موضوع ایجاد مشکل میکند.
هانیه معیری دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی مهندسی عمران هم طی سخنانی گفت: در مورد وضعیت نشریات دانشجویی مشکلاتی وجود دارد که باید با اصلاح آئیننامه این مشکلات برطرف شود.
وی افزود: در انتخاب نمایندگان نشریات دانشجویی در هیئت نظارت بر این نشریات بعضا اتفاقات ناخوشایندی میافتد.
دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی مهندسی عمران ادامه داد: در این انتخابات با توجه به حساسیت موضوع باید نظارت بیشتری اعمال شود که از نظر من هم شیوهنامه اجرا و هم مجریان دچار مشکلاتی هستند.
در ادامه آلاءعنایتی دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی دامپزشکی با اشاره به ساختار انجمنهای علمی گفت: انجمنهای علمی دانشجویی از ابتدای دهه ۸۰ در کشور شکل گرفتند و از ابتدای دهه ۹۰ با شکلگیری تعداد زیادی از این تشکلهای علمی اتحادیه این تشکلها در زمینههای مختلف علمی شکل گرفت.
وی افزود: فعالیت این تشکلها از ابتدا تا امروز به صورت پویا و مستمر ادامه یافته است و این یک مزیت و قابلیت است.
عنایتی ادامه داد: در اکثر دانشگاههای بزرگ، محلی به عنوان باشگاه دانشجویان وجود دارد که محل فعالیت انجمنهای علمی است.
وی گفت: در اکثر فعالیتهای دانشجویی جنبه سیاسی غلبه دارد و در اکثر موارد با نمایندگان تشکلهای سیاسی نماینده واقعی دانشجویان محسوب میشود که این وضعیت واقعیت ندارد، البته برگزاری این جلسه با حضور نمایندگان تشکلهای علمی دانشجویی برگزار شده را به فال نیک میگیریم.
همچنین علیرضا محمدی دبیر شورای هماهنگی کانونهای فرهنگی دانشجویی دانشگاه تهران هم طی سخنانی گفت: باید با اصلاح آئیننامه استقلال بیشتری به کانونهای دانشجویی داده شود؛ مواردی در آئیننامهها وجود دارد که جلوی فعالیت کانونها را میگیرد.
محمدی ادامه داد: مسئله دیگر تحولات جامعه فعلی کشور است که این تحولات حرکت برخی از بخشهای جامعه به سمت الگوهایی غیر ملی و غیر بومی است، در این زمینه باید دولتها فعالتر وارد میدان شوند.
وی با اشاره به برخی محدودیتها در مسیر فعالیتهای دانشجویی افزود: باید بر آگاهی دانشجویان از حقوق و مسئولیت هایشان، آموزش بیشتر مورد توجه باشد.
محمدی با اشاره به فراگیری فضای مجازی ادامه داد: با توجه به آزاد بودن این فضا، برخی از افراد فعالیت در این فضا را در اولویت قرار دادهاند.
احمدرضا اکبری پور دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی مهندسی متالوژی هم طی سخنانی گفت: سیاست پولی شدن آموزش عالی بر عدالت آموزشی و غیره تاثیر گذاشته است؛ در حال حاضر ضعیت معیشت دانشجویان بهخصوص در نقاط دورافتاده چندان مطلوب نیست.
اکبری پور ادامه داد: همچنین سلیقهای شدن فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی از مشکلات موجود در دانشگاههاست.
رسول رجایی دبیر انجمن علمی دانشجویی کشور هم طی سخنانی گفت: در مورد چرایی و ماهیت انجمنهای علمی دانشجویی باید به این نکته اشاره کنم که این انجمنها ظرفیت مهمی برای فعالیتهای علمی کشور هستند.
وی افزود: با توجه به تحولات جهانی، سازمانهای نسل ۳ یعنی سازمانهای مردمی کمکرسان دولتها در زمینههای مختلف هستند.
رجایی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری ادامه داد: تشکلهای دانشجویی علمی همواره هم راستا و همافزای دولتها بودهاند، این انجمنها همواره تقویتکننده سرمایه اجتماعی دانشگاهها بودهاند.
وی گفت: در بیش از یک دهه فعالیت انجمنهای علمی یک ظرفیت نیروی انسانی توانمند و متخصص در دانشگاههای کشور ایجاد شده است.
رجایی افزود: عدم توجه به این ظرفیت و توانمندی موجب هدر رفتن سرمایهگذاریهای انجام شده، خواهد شد.
دانشجوی نمونه کشوری سال ۱۳۹۷ ادامه داد: در تربیت نیروی انسانی باید این چرخه به صورت کامل موردتوجه قرار گیرد.
علیرضا چمنزار دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه علامه نیز طی سخنانی گفت: در آئیننامه تشکلهای دانشجویی، نماینده تشکلهای سیاسی دارای حق رای در جلسات است که باید این آئیننامه به نفع تشکلهای علمی اصلاح شود.
وی با اشاره به مضرات خصوصیسازی آموزش عالی افزود: این روند نقض کننده عدالت آموزشی است و برخوردهای سلیقهای با برخی معترضین به این روند مورد انتقاد است.
ولی زاده دبیر اتحادیه انجمنهای علمی مهندسی صنایع هم طی سخنانی گفت: تشکیل انجمن اتحادیههای علمی دانشجویی از اقدامات دوره اخیر وزارت علوم بود که متاسفانه استمرار پیدا نکرد و این در حالیست که توانمندیهای این اتحادیهها بیشتر باید مورد استفاده قرار گیرد.
ولی زاده ادامه داد: گام دوم برای رفع این مشکل، معرفی این تشکلها برای جامعه دانشگاهی است، ارتباط با صنعت یکی از موارد مهمی است که میتوان برای تحقق این هدف از ظرفیت تشکلهای علمی استفاده شود.
دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی مهندسی برق هم در این جلسه گفت: خلا ارتباطی و نبود یک تعریف درست از نقش دانشجویان از مشکلات پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
کمیل یزدانی ادامه داد: موضوع بعد توجه به اصلاح ساختاری در نهادهای سیاستگذاری علمی است.
دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی مهندسی برق کشور گفت: به همین دلیل در بسیاری از موارد در روند اصلاح ساختارها با مقاومت مواجه هستیم.
وی با اشاره به برخی از موارد مطرح شده در نقشه جامع علمی کشور افزود: دادرسی علمی و فناوری و ایجاد نظام ثبت اختراع اثباتی از مواردی است که باید بیشتر مورد توجه باشند.
یزدانی گفت: مشکل دیگر در مورد اعضای هیئت علمی شاغل در رشتههای فنی و مهندسی است که در بسیاری از موارد این اساتید در رشته مربوطه تحصیل نکردهاند.
دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی مهندسی برق با تاکید بر پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری افزود: این پرداخت که متاسفانه قطع شده است باید برقرار شود.
وی با اشاره به لزوم توجه به پژوهشهای تقاضامحور ادامه داد: در این زمینه محدودیتهایی در برخی نهادها مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد.
حجتالاسلام و المسلمین عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران هم در این جلسه طی سخنانی گفت: نکات بسیار ارزشمندی مورد اشاره قرار گرفت و همواره از خدا خواستهام که دانشجو بمانم و نباید استاد شدن موجب شود از فضای دانشجویی فاصله بگیریم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در فعالیت علمی اگر انسان حس کند که فعالیت او تمام شده این آغاز تمام شدن حیات علمی انسان است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انجمنهای علمی ظرفیت بسیار بزرگی است، اما این ظرفیت به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته است، در دانشگاههای بزرگ دنیا گزارش انجمنهای علمی در هیئت مدیره دانشگاهها ارائه میشود.
حجتالاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: انجمنهای علمی ظرفیت کنشگری خوبی دارند و این نقطه مشترک این انجمنها با تشکلهای سیاسی است که علاوه بر این انجمنهای علمی توانایی کنش اجتماعی و علمی هم دارند.
وی با اشاره به لزوم توجه به روند علمی کشور افزود: از تشکلهای علمی انتظار داریم در این زمینه بیشتر حضور و تاثیر گذاری داشته باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب «مدظلهالعالی» با توجه به صداقت و سلامت فضای دانشجویی، بیشترین رفاقت را با این فضا دارند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به حوزههای ماموریت خود مشورتهای زیادی کرده است، اما این با مشارکت ذینفعها در مصوبات فرق دارد، اگر ذینفعها در سیاستگذاریها بیشتر وارد شوند برخی مشکلات اجرایی برطرف میشود.
حجتالاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: من از شما درخواست دارم از طریق کمیسیون دانشجویی، شورا را کمک کنید.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: یکی از ضعفهای ما در کشور عدم پرداخت به چرخه کامل کار است و کارهای ناقص، تمام نشده، پردازش نشده زیاد داریم. در هر کاری باید همه ابعاد کار را مورد توجه قرار دهیم. بهطور مثال همین نظام پرداخت حقوق کشور، واقعا ناظر بر وضعیت واقعی شاغلین نیست. باید یک فرد بتواند با یک کار و شغل معاش خود را تامین کند و اگر یک فرد دانشگاهی مجبور به کار در چند جا شود، کیفیت کار او کاهش مییابد و در نهایت حقوقی را که ما در یک فیش باید پرداخت کنیم او با چند کار ناقص دریافت میکند.
وی افزود: در برخی موارد آنچنان دیوانسالاری در فضای دانشگاه گسترش یافته که موجب تمام شدن توانایی فرد میشود. باید اعتماد را جایگزین فرآیندهای پیچیده دیوانسالاری کنیم.
حجتالاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: نباید از صدای دانشجو بترسیم و البته دانشجویان هم نباید سخنان را با عصبانیت و خشونت بیان کنند. در نقد هم باید تعامل سازنده داشته باشیم، در تضاد همیشه حل منازعه هم وجود دارد و بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب «مدظلهالعالی» با بنبست در هیچ زمینهای مواجه نیستیم.
وی افزود: تشکلهای علمی دانشجویی باید برای حل مشکلات مختلف کشور راهکار ارائه دهند.
حجتالاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: در این بیانیه راهکارهای آیندهنگرانه برای حل مشکلات ارائه شده است.
وی با اشاره به برخی مدلهای استراتژیک و مدیریتی برای رفع مشکلات گفت: یکی از جدیدترین و موثرترین مدلهای آینده نگرانانه مدل "پسانگر" است که بدنبال فرآیند سازی معکوس مدل مطلوب است. ما تصویرمان را از آینده روشن کنیم و بعد ببینیم الزامات حقوقی، زیرساختی، اجرائی و غیره برای رسیدن به آن هدف چیست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حکیم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم ضمن نگاه به گذشته و امروز هفت راهبرد برای آینده ترسیم کرده اند و در واقع با فرآیند کردن حرکت به سمت استقرار جامع اسلامی و تمدن نوین اسلامی، این ۷ راهبرد اساسی برای رسید به آن ۲ هدف مهم است.
در نگاه مقام معظم رهبری امیدوار و امید سازی و تحقق وضعیت مطلوب بهعنوان یک نگرش بنیادین وجود پر رنگ دارد.
وی با اشاره به بیان صرف چالشها و نقاط ضعف در کلام گروههای مختلف بدون توجه به ظرفیتها و فرصتها گفت: جامعه ما بهشدت از گفتگو پیرامون چالش رنج میبرد که این روند موجب آسیبهای روانی در جامعه شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متخصصان و به ویژه دانشجویان با توجه به روحیه آزادگی باید برای رفع چالشها تلاش کنند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: باید با توجه به فلسفه و چرایی انجمنهای علمی که به نوعی ظرفیتی است برای حل علمی مسائل، نوآوری برای کاهش مسائل و دردهای اجتماعی و تسهیل زندگی مردم و اصلاح چالشها و حل مشکلات جامعه، حرکت کرد.
عاملی با بیان اینکه نباید در مقابل انتقادات بهسرعت عکسالعمل نشان دهیم، ادامه داد: جداسازی نظام از مردم و تبدیل نظام به رژیم در باور مردم، یکی از توطئههای دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیچکس منکر مشکلات نیست، اما حرکت به سمت عدالت جزو اهداف اصلی نظام است.
عاملی افزود: ترسیم خطمشی فعالیت انجمنهای علمی در دانشگاهها میتواند مورد توجه باشد.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: از تشکلهای دانشجویی درخواست میکنیم با توجه به ظرفیت سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مشکلات کشور راه حل ارائه دهند.
وی گفت: از جامعه دانشگاهی انتظار میرود به جای حل موردی مشکلات، راه حل سیستمی برای مشکلات ارائه دهند، این سیستم میتواند با ارائه الگوریتمهای هوشمند مسیرهای رفت و برگشت و پیش بینی موانع و حل مشکل، مسیرهای نوآورانه کارآمد جدید را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور قرار دهد.
انتهای پیام/