به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان فارس، گفت: هدفگذاری صادرات غیر نفتی فارس در سال جاری بالغ بر دو میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار است که امید است که با برنامهریزی و فراهم شدن زیر ساختهای لازم ورفع موانع ومشکلات این مهم محقق شود.
وی افزود: در روند تغییرات صادراتی محصولات تولیدی استان فارس نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخشهای مختلف، صادرات غیر نفتی بخشهای صنعت، معدن و کشاورزی وخدمات گردشگری با بیش از چهار میلیون تن به ارزش یکهزار و ۳۶۴ میلیون دلار رشد ۵ درصدی داشتیم.
ایزدی ادامه داد: در بخش صنعت صادرات نیز با یک میلیون و ۸۴۷ هزار و ۷۹۳ تن به ارزش ۷۷۹ میلیون دلار با ۲ درصد وزنی و ۶ درصد رشد مواجه بودیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس بیان کرد: در بخش صادرات معدنی در سال ۹۷ بیش از دومیلیون و ۳۵۵ هزارتن به ارزش ۱۰۷ میلیون دلار ونیز در بخش کشاورزی پنج میلیون ۷۲۰ هزار تن به ارزش ۳۸۳ میلیون دلار با رشد ارزشی ۱۵ درصدی و ۵ درصدی وزنی و در بخش خدمات گردشگری ۹۵ میلیون تن با رشد ارزشی ۶ درصدی را شاهد بودیم.
وی با اشاره به ظرفیتها و توانمندیهای تولیدی فارس، اظهار کرد: مسئولان استان تمام اهتمام خود را برای برطرف کردن مشکلات پیش روی واحدهای اقتصادی، تولیدی و صادراتی بکار میبرند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس آماده سازی بسترهای لازم برای ارتقای صادرات را از ماموریتهای مهم دستگاههای اجرایی ذی ربط استان عنوان و اضافه کرد: لازمه اقتصاد پویا و رو به رشد، حمایت مسئولین در چارچوب اختیارات قانونی واگذار شده به آنهاست.
ایزدی افزود: طبیعتا هر استانی به سهم خود با ارتقاء صادرات خود به رشد استان و کشور در زمینه اقتصادی کمک میکند که ضرورت دارد این دیدگاه ملی در همه زمینهها نهادینه شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به روند قابل توسعه صادرات در استان فارس ادامه داد: مستعد سازی زمینۀ رقابت و توسعه صادرات با گزینههایی، چون اصلاح قوانین ملی، تغییر نگرش مدیران در صدور مجوزهای صادراتی و رفع مقررات موازی و زائد بدست میآید.
ایزدی ضمن ابراز خرسندی از رفع مسائل استانی در بخشهای تولیدی و نیز عزم تولید کنندگان استان در رونق اقتصادی، عنوان کرد: برخی موانع در صادرات مربوط به محدودیتهای قانونی در سطح کشور است که باید با پیگیری مسولین عالی رتبه وفعالان بخش اقتصادی در صدد رفع آنها بر میآییم.
وی همچنین برگزاری دورههای بازاریابی حرفهای در معرفی و صادرات محصولات به کشورهای هدف را ضروری دانست و بیان کرد: واحدهای تولیدی کوچک نیز میتوانند با تجمیع تحت عنوان یک شرکت صادر کننده به امر صادرات محصولات خود مبادرت ورزند.
اتهای پیام/م